|
|||
|
|||
Kaffe!!!!!
Hej!
Jag skall för första gången vara nere i Grekland i två veckor till skillnad mot en vecka och skall också bo i lägenhet. Är det någon som har ett bra tips på hur man kokar kaffe utan att ha tillgång till kaffekokare och jag kan inte dricka snabb-kaffe (nescafé o likn). Jag vet att det skall på lägenhetshotellet finns gryta så jag kan koka upp vatten. Ngn som är praktiskt lagd som kan ge mig ett råd och ett tips. Annars så får jag köpa med mig cappuccino-påsar som skall blandas ut med vatten men jag vill inte dricka detta varje morgon i två veckor!!! Hälsn K i HBG (som - by the way - åker till Skiathos om 85 dagar) |
|
||||
|
||||
Sv: Kaffe!!!!!
Klick, varför inte prova att göra grekiskt kaffe på morgonen?
Det är riktigt kaffe det. Uffe |
|
|||
|
|||
Enig med Uffe! Eller du kan investere i en liten presskanne (cafetiere). De finnes til bruk for én kopp, og er hendige i mange sammenhenger. Her er en link, til en norsk butikk, men de finnes helt sikkert i Sverige også - eller kanskje denne butikken selger til Sverige. Som du ser finnes det flere varianter.
http://www.frieleshop.no/epages/Frie...roducts/952405 |
|
|||
|
|||
Mysteriet löst
Tack för bra tips men Admiralas tips som hon länkade med gav mig en idé! Jag upptäckte att jag redan hade en press-bryggare som aldrig använts och denna skall invigas på Skiathos d 20 juli . Men Uffes tips om grekiskt kaffe gjorde att jag blev väldigt nyfiken. Vad är det? Hur tillagar man det på egen hand? K |
|
||||
|
||||
Enkelt uttryckt fungera tillredning av grekiskt kaffe som följer;
Inhandla en liten löjlig kokarkanna med pip. Fyll densamma med vatten och grekkaffe. Stå så vid gaslågan eller elplattan och vakta. Intet händer. Gör något annat i tio sekunder, och då tar det hus i helvete.. Brygden sjuder upp med liv och energi och halva brygden hamnar på spisen..... Men, vaktar du noga, då ser du när det sjuder upp. Då får du vicka lite på kannan så det precis just sjuder i någon minut utan överkok. Sen kunna du njuta grekkaffe. Var dock varsam och drick ej koppen i botten enär den sista fjärdedelen består av besk sump... Arne |
|
|||
|
|||
Exakt så! Jag har provat och håller med, men OM det lyckas är det supergott!!!
Lissi - som gärna beställer grekkaffe efter maten |
|
|||
|
|||
Som när man kokar mjölk med andra ord? Hörru Arne jag tycker att du ska överlåta det där kaffekokandet åt hustrun.
|
|
|||
|
|||
Citat:
K |
|
|||
|
|||
Hej!
Jag har alltid med mig en melitta-tratt, kaffefilter och Zoegaskaffe,såklart! Sedan är det bara att koka vatten och njuta. Under mina senaste resa bodde jag på hotell så jag köpte en liten resevattenkokare med två muggar till. Den är liten o lätt så jag packade den i handbagaget. Jag letade stan runt och lyckades hitta en i elaffären på S.Storgatan Helsingborg. Hälsningar från Jeanette som kom hem i torsdags från en underbar semester på Tilos och Rhodos. |
|
|||
|
|||
Hej Jeanette!
Utvilad efter en välbehövlig semester kanske? Tack för tipset och det var ju också en variant men eftersom jag i min press-bryggare bara behöver ta med mig kaffe (givetvis Zoegas då) och jag ju allaredan har en vill jag använda den. K |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag vill först helt instämma i tidigare talares synpunkter om grek-kaffe. Det tillhör mina favoriter och är bland det första jag intar när jag kommer till Grekland, och ett absolut villkor är att det är utan socker. Dock har det i mitt fall alltid varit intaget på lokala näringsställen, aldrig egenhändigt kokt. Däremot har vi en liten variant på kaffebryggare som är bekymmersfri både vad gäller vikt och utrymme i bagaget. Vi tar helt enkelt med erforderligt antal paket bryggkaffe, kaffefilter och inget mera. Väl på plats går det inte lång stund förrän första 1,5 liters vattenflaskan i plast är tömd. Skär av den översta delen, c:a 1 decimeter, sätt den uppochned med pipen nedåt i kaffekoppen, sätt i kaffefiltret och lägg i kaffet. Sedan är det bara att i lagom takt (=försiktigt) hälla i det uppvärmda vattnet och efter hand flytta över "bryggaren" till nästa kopp. Vid något tillfälle när plastflaskan varit ovanligt tunn och vattnet ovanligt hett har plasten haft en benägenhet att mjukna/smälta, men för det mesta fungerar det utmärkt. En uppfinning som kom till när vi råkat glömma vanliga bryggtratten hemma. Man tager vad man haver. / Masse |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Om ni kollar "Under resan - Vattenflaskan" här på Kalimera kan ni få fler roliga tips på vad man kan använda en enkel flaska till! Företom dessa tips och som tillägg till Jannes kylklamp, kan sägas att vi brukar använda den till att alltid ha kallt vatten att dricka med oss. Kanske så Janne också menar!? Drick upp en deciliter ur en 1,5-litersflaska (eftersom fruset vatten expanderar!), lägg resten i frysen och ta med. Allteftersom isen smälter kan man dricka av friskt iskallt vatten! Sven |
|
|||
|
|||
Jag har också läst dem.... fast har aldrig testat dessa tips om vad att göra av en vattenflaska.
|
|
||||
|
||||
Vattenflaskemetoden funkar kanon som melittahållare, dock så har en del fabrikat av plastflaskor en tendens att bli helt deformerade av det varma vattnet som hälls i mellitapåsen.
|
|
|||
|
|||
Kan just tänka mig detta
|
|
||||
|
||||
Jag fixar kaffe med medhavd (rese-)vattenkokare och espresso portionskaffe, jättegott! Skulle jag vara kvar längre än 3 veckor tog jag med mig kaffepress och franskrost också. Det finns inget godare kaffe än Arvid Nordquist Classic Franskrost...tycker jag!
|
|
|||
|
|||
Jo det var min fundering innan att jag skulle värma upp vatten med hjälp kastrull och blanda ut i portionspåsar typ espresso och cappuccino men jag tycker inte att det är så jättegott och vill inte leva på detta i två hela veckor. Jag är så glad att jag hittade press-kokaren så jag tänker bara köpa med mig Zoegas prezzo...
K |
|
|||
|
|||
Jag tänker som dig betr kaffe -tar alltid med mig till Grekland(+andra utlandsresor)
-pressokokare (i handbagaget ) -Zoega pressokaffe -liten resevattenkokare +lite torrmjölk Med en god kopp kaffe är det sedan bara att slå sig ner på balkongen med utsikt mot havet och koppla av och njuta................... eva b |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|