Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-05-03, 21:45
pargas avatar
parga parga är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard La Plage, Kokkari på Samos

Hej!
Är det någon som bott på hotellet La Plage i Kokkari? Är nyfiken på hur frukosten är, läget, hur det är att dela kylskåp (!) och hur ägarfamiljen är.
Någon som vet?

Transfern till Kokkari - Hur är den?
Vandringsleder runt Kokkari - Lätt att hitta? Något man bör tänka på?

Är mycket tacksam för vilket svar jag än kan få! Har prelimnärbokat en resa dit den 27 maj. Har aldrig varit till Samos men hört mycket gott om ön.
Har bekanta som har varit där men alla har bott i Pythagorion.

Jenny
Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 11:48
pargas avatar

Standard Sv: La Plage, Kokkari på Samos

Jag hittade ett resebrev här på Kalimera, som beskriver vandring runt Kokkari, så där fick jag svar på nästan alla mina frågor angående det. Tack Aina!

Finns det ingen alls som har något att berätta om Kokkari?!
Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 14:17
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Har massor att berätta om Kokkari. Har varit där i september de senaste åren.
Nu på våren är det perfekt att vandra. Följ Ainas resebrev så funkar vandringarna upp till Vourliotes och kanske ännu längre.

Kan säkert vara lite kallt i vattnet nu på våren eftersom det ofta blåser rakt in på stranden. Ta då gärna en promenad bort till Lemonakiastaranden (20 minuter).

Taxi eller buss in till Samos stad kan också rekommenderas någon dag.

I Kokkari är det annars väldigt lugnt och avslappnat. Inga stora hotell eller barnklubbar. Fastna inte bara på turisbarerna nere i hamnen. Det är vackert men knappast några kulinariska höjdare.
La Plage är ett av ett antal småhotell som ligger efter strandgatan. Har inte bott där själv men på några andra småhotell på samma gata.
En dansk som heter Torben är Kokkari-freak. Han reser till K flera gånger varje år och bor på La Plage Han har också hemsida en tillägnad Kokkari.

Om du inte orkar vandra så hyr en moppe eller bil och åk upp till både Manolates och Vourliotes.

Med hyrbil kan du också ta dig via Karlovassi över bergen bort mot Votsalakia och Drakei. Du hinner lätt fram o tillbaka på en dag.

Det var några små tips.

Ha det bra i Kokkari.

Manna
Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 15:17
pargas avatar

Tack så jättemycket Manna! Fick mycket bra tips av dig, de räcker lång väg!
Ja det där med blåsten, låter inget vidare....

Jag och min sambo är två personer som älskar lugnet och små ställen. Gärna idylliska, gröna och intima orter. Vi gillar den riktigt Grekiska maten och undviker helst "turistrestauranger". Kokkari verkar som skapt för oss!
Att besöka någon bergsby låter som en mycket god idé likaså att hyra bil eller dyl.

Jenny
Svara med citat
Gammal 2009-05-04, 21:50
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Vad roligt att du/ni hade glädje av mitt resebrev! Sonen pratar fortfarande om vandringen till Vourlites, tog med den som en av de viktigaste händelserna i sitt liv (!) när de skulle göra en uppgift i skolan.

Vi åker till Naxos i sommar. Ska också bli spännande. Njut av Samos!
/Aina
Svara med citat
Gammal 2009-05-05, 12:26
pargas avatar

Ja det var jättetrevlig läsning! Att din son tar med vandringen till Vourlites som en av de viktigaste händelserna i sitt liv, vid den åldern, betyder nog bara att den turen är ett verkligt minne för livet. Ytterligare en anledning varför jag absolut inte får missa den turen!

Naxos blir nog härligt det med! Vi ska NJUTA av Samos och ni: NJUT av Naxos!!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 11:34
DenSuns avatar
DenSun DenSun är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Jag har bott på det hotellet.
Väldigt små rum enligt min mening och frukosten bestod av 1baugette med marmelad och kaffe/te. Det fanns tillgång till kylskåp ifall du vill köpa nåt i butiken i närheten. Dom som driver hotellet är trevliga men vem är inte det?
Stranden på andra sidan gatan är klappersten och inte sandstrand ska tilläggas och kostar att hyra av mannen som driver fiskebutiken mittemot hotellet.
För mig som var 23år då det begav sig(2007 dvs) var inte Kokkari nån höjdare. En lång gata kändes det som. 1vecka är säkert helt okej , 2veckor där är för lång tid.

Senast redigerad av DenSun den 2009-05-22 klockan 11:40.
Svara med citat
Gammal 2009-05-22, 20:41
pargas avatar

Ojoj! Det låter inte alls värst mysigt! Jaja, vi får ta det som det är. Det blir nog bra. Jag brukar oftast åka ospec, och då brukar jag plocka med mig grejer så jag kan göra frukost fast jag inte har lägenhet. Tur att La Plage har trevliga ägare, det är ALLTID en fördel.
Att det är klappersten gör mig ingenting, föredrar nog det framför sand. Sand fastnar överallt och hamnar där man inte vill ha det!

Ja, vid 23 är man kanske ute efter något helt annat? Det var jag i varjefall i den åldern. Jag är 10 år äldre nu och nu gör det absolut inget om det bara finns två tavernor dit jag ska. Jag vill bara koppla av, dra in luften och njuta av Grekland.

Vet du om det är ok för ägarna om man tar med sig kompleternade frukost ner i matsalen? T ex yoghurt, juice och frukt? Såg du någon som gjorde det när du var där?
Hur är annars läget på hotellet? Något man bör tänka på?

Jenny
Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 10:12
DenSuns avatar
DenSun DenSun är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Det är inga som helst problem att du tar med dig lite grejer ner själv till frukosten. Det gjorde jag och det var inget gnäll. Man stillar inte min hunger med en baugette Dom har ett kylskåp som gästerna får låna.

Trots min ringa ålder vid tillfället så var jag inte ute party party, de var för mycket av sånt under skoltiden.
Finns inte så mycket mer att säga om hotellet. Det du ska tänka på är att gå åt höger när du gått ut genom dörren från hotellet
Hoppas du ska trivas i Kokkari. Du kan höra av dig sen med vad du tyckte om stället.
Svara med citat
Gammal 2009-05-24, 19:45
pargas avatar

Okej va bra! Man stillar inte min hunger med en baguette och kaffe heller! Höger får det nog bli men jag ska prova vänster också!

Ja jag hör av mig efter hemkomst med en liten rapport.
Tack för att du gav dig tid att svara på mina frågor!

Jenny
Svara med citat
Gammal 2009-05-25, 10:38
Mannas avatar

Intressant det där med att man skulle få betala för solstolarna. De flesta strandrestauranger har solstolar. Äter eller dricker man där så är det fri tillfång till stolarna. Vi har i alla fall aldrig behövt betala.

Det är massor av restauranter efter strandgatan. Jag skulle nog rekommendera att du går 50 m till vänster till Hello-Hello. Trevligt och personligt med ägarna Thassos och Eleni. Där behöver du garanterat inte betala för någon stol. Men du får stå ut med Thassos skämtlynne.

Går du åt höger från hotellet närmar du dig bycentrum. Efter gatan ligger det ett flertal ganska bra krogar, även om det givetvis är mest turister på dem. Meltemi är en av dem. Inne i byn snett emot kyrkan ligger en av Kokkaris året-runt öppna resturanger. Här är det fullt och faktiskt också många greker. Har tappat namnet på den just nu. Men det är säkert någon annan här som kommer ihåg.

Ha det bra och berätta gärna mer när du kommer hem.

Manna
Svara med citat
Gammal 2009-05-27, 19:21
maggiones avatar
maggione maggione är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Kommer inte heller ihåg vad restaurangen vid kyrkan heter.....men god mat har dom!
Går du in på turiststråket med alla souveniraffärerna och får se en skylt där det står LYXNOC, fast det första L är ett avigt Y....där finns jättefina handgjorda smycken, prata svenska kan man också göra, Sofias (ägarinnan) mamma är svenska.....
Svara med citat
Gammal 2009-06-12, 22:23
pargas avatar

Har varit hemma från Kokkari, Samos i lite mer än en vecka nu. Semesterveckan där var helt fantastiskt! Vilket ställe! La Plage var ett perfekt hotell för mig och min sambo. De skönaste sängar jag sovit i, i Grekland, det var stoppning i dem! Underbar innergård som vår balkong vette ut mot. Vilka rosor! Otroligt fräscha rum. Vi fick nya handdukar varje dag!
Kokkari är en trevlig liten by, den sidan där vi bodde (bystranden) var lugnast och skönast. Många bra tavernor längs med vägen, Meltemi, Samia, Galini mfl. Har ätit mycket god Grekisk mat och druckit många goda viner, både retzina, husets och flaskvin. På Samos verkar de stolta över sina traditionella maträtter, de fanns alltid högst upp på alla menyer. Blåsten som vi hade hört talas om störde inte alls, bara skönt att det fläktade.
Vår favoritstrand blev Tsamadou Beach. Två mycket trevliga tavernor där. Skönt med klappersten också, ingen sand som fastnade överallt!

Vandrade upp till Vourliotes- rekommenderas varmt! Vilken natur, vilka dofter, vilken hetta! Pust!
En underbar liten bergsby med ett trevligt litet torg med avkopplande stämmning.

Hyrde bil en dag, såg området mellan Samos stad och Pythagorion. Åkte bl a till en strand som heter Klima. Nästa ensamma där! Alldeles lugnt vatten och två små tavernor. Vi gick på en liten nit där. Tavernan vi åt på var dyr!! 7 EURO för en sallad med olika salladssorter + lite paprika och dressing! Skulle ha gått till den andra tavernan som vi tänkte.....

Var upp till Monastery Spilianis - bara vi och klosterkatterna! Inte en själ där. Vacker utsikt över Pythagorion.
Pythagorion imponerade inte alls på oss. Vi längtade tillbaka till Kokkari! Tog vägen över Chora och Mitilini. Vacker väg! Såg spår efter alla skogsbränder.

Ja här blev en liten, lång sammanfattning av vår vecka. Samos står högt upp på listan över öar att återvända till!

Jenny - tokig i Parga OCH Kokkari!
Svara med citat
Gammal 2009-06-14, 11:11
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Hej Jenny! Jag blir lite nostalgisk när jag läser vad du skriver. Spöregnar för andra dagen i rad. Tänker på "traktorstigen" på väg mot Vourlites och hur jag och sonen suktade efter skugga.

Om ca en månad åker vi till Naxos.

Roligt att ni trivdes i Kokkari.
Aina
Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 10:17
Mannas avatar

Så kul att ni uppskattade Samos och Kokkari. Tycker också det är mysigt med promenaden till Tsamadou. Precis som ni längtade vi hem till Kokkari när vi gjorde en liten utflykt till Pythagorion.

I september är det vår tur att få komma tillbaka till Kokkari.

Den här gången bor vi på Archangelos village. En ny erfarenhet men beskrivningar och rekommendationer verkar positiva.

Manna
Svara med citat
Gammal 2009-06-16, 20:34
Myrina Myrina är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2009

Åh! Jag blir så glad av att läsa rapporten från Kokkari- vi åker dit på lördag. Vi ska förresten bo på pensionen Hello-Hello, som jag tror att Manna tipsade om i en annan tråd? Det ska bli så skönt, inte blir man mindre sugen heller av att läsa vad Parga skriver...
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:32.