Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-03, 21:04
kalamata kalamata är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Mellanlandning, + andra frågor =)

Hej!

1. Min första fråga gäller mellanlandning ... har aldrig varit med om det förut. Om man tex skulle ha ca 10h i Budapest, på väg till Athen, har man då möjlighet att åka in till stan, eller är man bunden till flygplatsen eftersom man redan (i Sthlm) checkat in med sin biljett?

2. Vi är två vuxna och en tonåring (14år,) som tänkte spendera 2v i Juli i Grekland. Vår första tanke var 1v i Sifnos, och 1v båtluff. Men efter att ha kollat upp lite båtpriser får vi tänka om, det blir för dyrt. Blir man inte uttråkad om man tex stannar på Sifnos i 2v? Tips på en annan "lugn" ö?

3. Vad säger er erfarenhet om 2v semester utan att förboka boende, ist fiska efter erbjudanden på ön? ungefärlig rumskostnad första 2v i juli? Vanligt, normalt rum för 3 pers, inkl matlagn.möjligheter är det vi tänkt oss, inget märkvärdigare än så.

4. Hur är prisnivån generellt i Grekland nu?

Tacksam för svar!
Svara med citat
Gammal 2009-06-03, 22:40
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Mellanlandning, + andra frågor =)

Citat:
Min första fråga gäller mellanlandning ... har aldrig varit med om det förut. Om man tex skulle ha ca 10h i Budapest, på väg till Athen, har man då möjlighet att åka in till stan
Jag kan inget annat tro än att ni får göra vad ni vill medan du väntar på nästa plan, till exempel åka in till Budapest, kanske frossa i ungerska korvar i den fantastiska saluhallen.

Citat:
Blir man inte uttråkad om man tex stannar på Sifnos i 2v? Tips på en annan "lugn" ö?
Jag tycker inte att 2v på Sifnos är för länge. Om ni mot förmodan skulle tröttna kan ni åka till Serifos, eller Syros (Kini).

Citat:
Vad säger er erfarenhet om 2v semester utan att förboka boende, ist fiska efter erbjudanden på ön?
Tror inte att ni behöver förboka i år när det verkar vara färre turister i Grekland.

Citat:
Hur är prisnivån generellt i Grekland nu?
Beror på var ni är, men prisnivån är högre i år pga den dyra euron.
Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 01:07
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Du kan lugn åka in till Budapestom du har en så pass lång mellanlandning. Jag hade tidigare en mellanlandnig på Kastrup på 7h, tror jag att det var.
Vi tog bussen in till Köpenhamn och njöt av livet runt ströget och nyhavn istället för att vara på Kastrup. Jag tror inte heller att flyget gärna åker iväg utan er när bagaget ändå är incheckat på flyget.
Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 16:19
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar Visa inlägg
Jag tror inte heller att flyget gärna åker iväg utan er när bagaget ändå är incheckat på flyget.
Naturligtvis väntar man inte hur länge som helst på försenade resenärer. Då lastar man av deras bagage och lyfter - det har jag varit med om mer än en gång. Och det tar extra tid. Så jag kan lova dig att de som redan sitter på planet och väntar på att få komma iväg är heligt förbannade på de som orsakat förseningen...

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-06-04 klockan 16:36. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2009-06-04, 21:23
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Ja, det var kanske lite dumt utryckt. Det är snarare vid det motsatta förhållandet, som jag kommer att hamna i om en dryg vecka, en mellanlandning på 40 min. som det kanske är mer befogat att ha det i åtanke. Nonchalans, vad gäller att passa tider, tycker jag direkt illa om.
Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 16:57

vad snällt att ni svarat!

vad jag förstår så går det båtar från Athen till Sifnos, och ngnstans på sidan har jag läst att biljetterna kan kosta runt 30€, men är det för enkel väg?

hur lång tid ska man räkna med att man behöver från landningen utanför Athen, till att ta sig till färjorna?

känns fortfarande lite riskigt att inte boka boende för 3pers under 2v i början av juli ... men man kanske får bättre pris om man fixar boendet på plats.
Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 17:04
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av kalamata Visa inlägg
hur lång tid ska man räkna med att man behöver från landningen utanför Athen, till att ta sig till färjorna?
Buss linje X96 från flygplatsen till hamnen i Piréus (tidtabell här) går dygnet runt och resan tar enligt tidtabell c:a 90 minuter.

/kimmen
Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 17:34
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
vad jag förstår så går det båtar från Athen till Sifnos, och ngnstans på sidan har jag läst att biljetterna kan kosta runt 30€, men är det för enkel väg?
.
JA, det är enkel väg...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 18:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Citat:
1. Min första fråga gäller mellanlandning ... har aldrig varit med om det förut. Om man tex skulle ha ca 10h i Budapest, på väg till Athen, har man då möjlighet att åka in till stan, eller är man bunden till flygplatsen eftersom man redan (i Sthlm) checkat in med sin biljett?
Oj vilken lång resa det blir- hoppas för er skull att man inte behöver vistas i transithallen hela tiden.
Flyger ni med Malev? Det gör vi, men vi har 40 minuter mellan planen, hoppas det första är i tid
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 19:56

Vi har också 40-60 min mellan planen..Swiss Air mellanlandning i Zurich. Räknar med att plan med samma bolag "väntar in " varandra vid rimlig försening.....

Vi flög med Malev förra sommaren med 40 min emellan. Inga som helst problem...vi kom in från det ena planet PRECIS vid avgångsgaten till det andra. Så vi han shoppa lite också....

Malev bjöd på kaffe, smörgås, chokladbit och vin med påfyllning på båda turerna!!!!

Lissi - 13 dagar från Grekland!!!!
Svara med citat
Gammal 2009-06-05, 20:13
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vi har också 40-60 min mellan planen..Swiss Air mellanlandning i Zurich. Räknar med att plan med samma bolag "väntar in " varandra vid rimlig försening.....

Malev bjöd på kaffe, smörgås, chokladbit och vin med påfyllning på båda turerna!!!!
Precis- det utgår jag också från att de gör. Får väl hoppas att det är i tid- vi har inrikesbiljetter som vi gärna utnyttjar från Aten
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 01:53

nu är biljetterna bokade =)
ja, det blev med malev, och endast ca 40min mellanlandningar - superskönt. hoppas det går bra. nu är det boendet som är på oro-listan =)
Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 07:56
Hellens avatar

Citat:
nu är biljetterna bokade =)
ja, det blev med malev, och endast ca 40min mellanlandningar - superskönt. hoppas det går bra. nu är det boendet som är på oro-listan =)
Man får i de flesta fall billigare boende på plats, än när man förbokat. Vart skall ni och när?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:53

Hellen

Vi är 3pers som ska till Sifnos 4-15juli, och vill ha det enklaste boendet. Har du något tips kanske på just Sifnos ön? För det är där vi tänkt vara ...

kalamata =)
Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 16:57

är det ngn som har erfarenhet av att åka tunnelbanan från Athen flygplatsen till Pireus? om det går att åka, och ev vad kostnaden ligger på. Kollade på en sida med tunnelbanelinjen, men där ser det ut som att det är en massa pågående arbeten på linjerna.

det skulle vara ett bättre alt/snabbare än bussen ...
Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 17:56
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

[QUOTE=kalamata;169758]är det ngn som har erfarenhet av att åka tunnelbanan från Athen flygplatsen till Pireus? om det går att åka,

Tunnelbanan ligger nere för banarbeten sedan ett tag, det går buss till Ethniki Amina och där kan man hoppa på tunnelbanan till Syntagma eller Monastiraki, om man ska till Pireus är ju alterntivet att man åker "vanliga" tåget eller bussen dit.

Camilla
Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 17:57

Om jag läst och förstått rätt så går det inte att åka Metro direkt in till Aten nu under sommaren pga arbeten, så jag tor att buss till Pireus går fortare.

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:52.