Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-28, 15:46
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Mjölk...

Hej!
Här kommer en fråga om att köpa mjölk... Eftersom jag tidigare bott på hotell och då har mjölk funnits och skall nu bo i lägenhet och kom på att jag måste köpa det själv nu. Har för mig att man kan köpa mjölk i tetrapack eller flaskor men är som sagt osäker. Bara det inte finns mjölk i konserv för det är vidrigt

Klick - 21 dagar kvar till Skiathos
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 16:17
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Mjölk...

Hej!
Det finns vanlig mjölk att köpa i affärerna. Har för mig att det finns flera olika sorter.
Den vi provade smakade jättegott! Minns tyvärr inte namnet, kan ha varit Fage eller hur det nu blir med latinska bokstäver..
Mjölk heter "Gjallá" på grekiska.

//Stina
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 16:19

Oj det var snabbt svarat! Tack så mycket...

K
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 16:23
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Som sagt det finns "vanlig" mjölk i kyldisken, de har ofta väldigt kort bäst före datum enligt min erfarenhet, så jag rekommenerar att köpa de mindre varianterna i tetrapak (tror de jag tänker på är en halvliter).
Outi
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 17:11
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Precis som i Sverige, finns det mjölk med olika fetthalt att hitta i kyldiskarna. Tetrorna ser ut ungefär som i Sverige, med kossor på.

Mjölk heter ΓΑΛΑ (γάλα med gemena bokstäver)och uttalas ungefär som "gála", med betoningen på det första a-et.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2009-06-28, 17:13
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Vanlig mjölk heter "fresko gala" och finns som lättmjölk, mellan och standard. Jag tror att lättmjölken är en vit och grön tetraförpackning.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 00:08
anoula
Gäst

Om du befinner dig på Rhodos säljer de färsk, lokalt producerad mjölk i små runda plastflaskor med kort hållbarhetstid, men som smakar himmelskt.
Det kanske finns liknande mjölk på andra öar?
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 10:35
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vi har en försäljare med skåpbil tre dar i veckan på sommaren som säljer mjölk, yoghurt, ägg, risgrynsgröt, ost ,skorpor, ja hans högtalarharang är längre än så, och det är lokalproducerad, ganska dyr mjölk, men oerhört god. Äggen jättestora, yoghurten urgod. I affärerna finns det påde färsk och högpasteuriserad mjölk- ofta holländsk, fransk eller tysk, kolla datum förstås.
Burkmjölken gillar jag i kaffet.
Sen finns en sockrad variant som används i många bakverk. Slutligen finns fransk torrmjölk som var bra när vi inte hade kylskåp på campingen.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 12:14
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Om du befinner dig på Rhodos säljer de färsk, lokalt producerad mjölk i små runda plastflaskor med kort hållbarhetstid, men som smakar himmelskt.
Det kanske finns liknande mjölk på andra öar?
Är det verkligen så att mjölk i Grekland har lägre hållbarhet än svensk mjölk eller har man bara andra bestämmelser för bäst-före-datum?

Yanna
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 14:29
Nektarias avatar
Nektaria Nektaria är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Köpte Mellanmjölk på Supermarketen i Georgioupoli, grön och vit förpackning, innan våra små barnbarn med föräldrar skulle komma. Vi fyllde deras kylskåp med mjölken och andra "livsnödvändigheter". Mjölken dracks med förtjusning av barnen!
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 17:46
Stinas avatar
Stina Stina är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Mjölk heter ΓΑΛΑ (γάλα med gemena bokstäver)och uttalas ungefär som "gála", med betoningen på det första a-et.

Karin
som alltid längtar ner
Om jag inte är helt ute och cyklar så vill jag med bestämdhet minnas att betoningen ska ligga på det sista a-et!
Alltså "gjallá"
Rätta mig gärna om jag har fel!

//Stina
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 18:26
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Betoningen ligger på första a-et. Bokstaven g uttalas lite mjukt baktill i gommen.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 18:54

Tack för alla svar (en del mer detaljerade än andra) och språklektionen som kom på köpet... Jag skall hålla koll efter tetrapaketen och färgerna

K - 20 dar o 13 timmar kvar till Skiathos
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 22:43
Yannas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Är det verkligen så att mjölk i Grekland har lägre hållbarhet än svensk mjölk eller har man bara andra bestämmelser för bäst-före-datum?

Yanna
Puffar lite på min fråga som JAG tycker är intressant! Alltså har mjölken en sämre hållbarhet i Grekland eller handlar det om andra värderingar när man sätter bäst-före-datum?
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 23:36
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Puffar lite på min fråga som JAG tycker är intressant! Alltså har mjölken en sämre hållbarhet i Grekland eller handlar det om andra värderingar när man sätter bäst-före-datum?
I just det fallet KAN det kanske ha handlat om opastöriserad mjölk, eftersom det var en lokalt producerad vara. Då blir hållbarhetstiden mycket kortare.
Om mjölken pastöriseras eller UHT-behandlas så blir hållbarhetstiden längre. Den exakta hållbarheten beror rätt mycket på vid vilken temperatur man gör pastöriseringen, där ser jag ingen anledning till att Grekland skulle vara annorlunda än Sverige.
Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 23:43
Yannas avatar

Så kan det ju vara förståss, men det här med bäst-före-datum....går du på datumet på förpackningen eller använder du lukt/smaksinne? Alltså...slänger du mjölken när bäst-före-datum har passerat..eller?
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.