|
||||
|
||||
Vad är det för skinka grekerna använder i salladen?
Jag dyrkar salladerna man kan äta ute i Grekland. Nu vet jag inte om det skiljer sig från det man äter inne i fastlandet och det man äter ute på öarna. Jag har bara varit på Kreta och Kefalonia men är helt galen i deras sallad. Favoriten är dock Chefs Sallad, men skinkan de har i den där borta är extremt god och är inte samma man får på restaurang här.
Är det någon som vet vad de har för skinka? Är så sugen på att försöka göra egen Chefs Sallad hemma, men då vill jag att den ska smaka exakt som den gör där borta. Annars får det vara! |
|
||||
|
||||
Sv: Vad är det för skinka grekerna använder i salladen?
Hejsan!
Här kommer lite historia kring just denna sallad! Chef salld är inte en grekisk maträtt utan är skapad av en kock vid namn Victor Seydoux på hotel Buffalo i New York.Kocken som var ansvarig för köket på hotellet,och med en tight budget, började han använda små bitar av kött och ost i en sallad som han serverade till utvalda kunder. När kunderna började begära det regelbundet,beslutade hotellet att ha denna sallad på menyn. Och gav kocken Seydoux äran att namnge salladen som han påstås ha sagt " Well,it´s really a chef´s salad. Chef sallad består ut av om man ser det från orginal recept: av hårdkokt ägg,strimlor av skinka (och här frågade du vad för slags skinka det är och det var vanlig kokt skinka bara, där jag åt denna sallad,) rostbiff,kalkon eller kyckling, krutonger, tomater,gurka och en bädd av sallads blad. Dresssingen var traditionellt " Thousand Island dressing. Men den salladen jag fick bestod av: hårdkokt ägg,tomater,strimlad skinka och ost,gurka,oliver och sallads blad och dressing.Och supergod. Och jag har gjort denna sallad hemma också och den är också god,det kanske bara är den grekiska atmosfären som fattas, för första gången jag åt denna sallad var just i grekland. |
|
||||
|
||||
Citat:
Felet jag gjort tidigare är väl att jag kanske använde mig av konsums färdigstrimlade skinka, och den är ganska liten i strimlorna. Så jag får väl strimla själv för att få till bitarna som jag gillar dom. |
|
||||
|
||||
Citat:
Karin som alltid längtar ner |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|