Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Skopelos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-16, 08:21
friss friss är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008
Standard Hur är det egentligen m stränderna??

Hej!
Vill gärna till Skopelos och har läst mycket om stränderna eftersom vi har en son (snart 3 år) som ska kunna leka vid strandkanten. I alla guider jag läst står det att det finns både strand och stenstränder, men när man läser här så skriver vissa att det bara finns stenstränder som inte alls är barnvänliga, medan då någon skriver tvärtom. Vet att Skiathos har fina stränder, men där har vi varit. Jag undrar hur stränderna är vid strandkanten. Vill ju inte att det ska vara bara sten och sen ett "stup" ner till vattnet som blir djupt med en gång (som t ex Apela på Karpathos). På vissa bilder ser ju vissa stränder ut till att vara "platta" vid kanten så det går att springa på. Har läst allt om stränderna här på Kalimera och det står ju ganska olika så jag hoppas att ni som har varit där kan hjälpa oss lite....
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 08:38
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Hur är det egentligen m stränderna??

En sak jag har lärt mig här på Kalimera är att inte bara STRAND kan betyda olika saker utan att även SANDSTRAND kan göra det Om de ständer du nämner (Apela + stränder på Skopelos) hade jag läst att det är gyllenbul sand, men det fanns ingenting där som jag skulle kalla sand.

Stränderna på Skopelos är jättevackra och väl värda ett besök, men ingen av de stränder vi var till är sandstränder, utan stenstränder med sten på botten. Det kan förståss finnas sandstränder som jag inte känner till men min uppfattning är att om ni vill att er son ska leka i mjuk sand så är Skopelos inget bra ö-val. Det är inte lika tvärdjupt där som på Apela, men långgrunt är det definitivt inte. (Jag har tidigare en gång skrivit att stränderna inte är bra för småbarn som vill leka i strandkanten och blev naturligtvis emotsagd av Skopelosälskare som varit där med småbarn, så som vanligt kan man ha olika uppfattning om den saken.)
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 09:25
Mettes avatar
Mette Mette är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Du har ret Elisabet .
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 10:36
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Men gyllengul kunde jag inte stava
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 11:50
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009

Håller med Elisabet och Mette, stränderna är inte vad jag kallar barnvänliga. Sedan finns det naturligtvis barnfamiljer som uppskattar dem ändå. Skopelos är fantastiskt fint, men jag hade inte åkt dit med små barn som inte är simkunniga.

De stränderna vi var vid var Milia, Hovolo, Panormos och Limonares alla var stenstränder där det snabbt blir djupt.
Milia,tycker jag kan jämföras med Apella, de är av samma typ, Milia är också, inte riktigt, men nästan lika fin som Apella.
Någonstans på stranden brukar det finnas lite sand, men ofta en bit ifrån vattnet, jag tror tyvärr ändå inte det är vad du söker.
På Limonares var det mest sand men stenar vid strandkanten och där var det också stora stenarblock i vattnet som är hala att gå på. Allra längst in/bort vid stranden där var det jättefin sandbotten, tyvärr minns jag inte om det var stenar vid strandkanten vid den delen, men jag tror det.

Små treåringar brukar ju inte heller uppskatta, så mycket, att det också är en bit att ta sig till stränderna, antingen med bil eller buss.

Senast redigerad av Vilma den 2009-08-16 klockan 11:52. Anledning: slarvig förhandsgranskning
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 12:20
friss friss är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Tack för svaren, lite vad jag misstänkte, men inte önskade...
Att det är en bit att åka till stränderna gör inget, han älskar att åka bil och buss. Det blir väl tyvärr att vi får vänta ett par år att åka dit, vi får se....
Svara med citat
Gammal 2009-08-16, 21:00
Thomas P Thomas P är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Hej

Vi besökte i fjor Skopelos och hade bil en vecka. Hann då med de flersta stränderna men vi fann ingen sandstrand! Stränderna är otroligt vackra med världens renaste vatten, men det beror ju också på att de just är stenstränder. Jag hade inte heller tagit med en så pass liten. Det finns MÅNGA andra öar och stränder som är MYCKET BÄTTRE för en liten parvel. Jag föreslår Lefkos på Karpathos ! Jättehärlig sandstrand med många barn.

Thomas P
Svara med citat
Gammal 2009-08-17, 19:23
Tea Tea är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2006

Hej!

Vi var på Skopelos i början av juni med våra två tjejer på 1,5 resp. 3 år. Kan hålla med om att stränderna kanske inte är de allra mest barnvänliga vi har besökt, men vi upplevde inte det som något större problem. Det gick absolut bra för dem att bada lite i strandkanten på de stränder vi besökte. Vår treåring är i och för sig inte den sorten som slänger sig handlöst i badet direkt, hon trivs bäst med att bada fötterna lite försiktigt, men 1,5-åringen badade desto mer (fast henne var vi såklart tvugna att hålla hela tiden, men så hade det varit på vilken strand som helst). Och att stränderna mestadels består av småsten tyckte vi faktiskt enbart var positivt, dels slipper man all fin sand i badkläder, handdukar, blöjor etc, dels tycker våra tjejer att fina stenar är ungefär det roligaste som finns.

Vad jag försöker säga är att om inte hela syftet med resan är att ligga på stranden från morgon till kväll så skulle jag inte låta de något mindre barnvänliga stränderna avskräcka mig från att åka dit igen. Skopelos är verkligen en underbar ö, med eller utan barn!
Svara med citat
Gammal 2009-08-25, 10:46
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Hej !
Kom hem i går från Skopelos.
Vackra stränder med naturen bakom dig så det förslår.Men badvänligt för riktigt små tycker vi att det ej är. Men det går och ett bra råd är att köp badskor. Kostar bara 7 E och du får verkligen nytta av dom.
Birgitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:14.