|
|||
|
|||
Den perfekta greksalladen!
Hur tycker ni den ultimata greksalladen ska vara?
Enligt min uppfattning ska det vara små gröna paprikor, färsk och underbart god tomat, rödlök, skalad gurka, oliver, feta och god olivolja! Och kryddad med färsk oregano..! |
|
|||
|
|||
Sv: Den perfekta greksalladen!
jag vill ha dill och kapris i min också... Och svartpeppar - inget salt!
|
|
|||
|
|||
Så vill jag också ha den
|
|
||||
|
||||
Citat:
/Netwolf |
|
||||
|
||||
Citat:
Anmärkas kan att jag åt en alldeles fantastisk tzatsiki i somras kryddad med just dill på den utmärkta restaurang Elia i Pythagorion/Samos /Homeros |
|
||||
|
||||
Låter gott! Låt mig bara i all enkelhet komplettera salladen med några små smakförhöjare.
Två matskedar myntablad, lite grovt strimlad Basilika, lite färskpressad citron. Att snabbmarinera rödlöken cirka 10 minuter i vinäger o olja är likaså en smakförhöjare av rang. För egen del avstår jag gärna den färska gurkan i salladen enär jag hava svårt att föredraga densamma. Arne |
|
||||
|
||||
Viktigast tycker jag att det finns en ordentlig bit fetaost och gott om oliver
Riitta |
|
|||
|
|||
Visst är det! Det är Herr Grek som lärt mig att ha dill i grekisk sallad och nu har jag det till nästan allt! Den går väldigt fint ihop med fetaost t.ex.
|
|
||||
|
||||
och i tzatsiki veveos!!
|
|
||||
|
||||
Den åt jag också. Farligt gott!!
|
|
||||
|
||||
Vatten melon i salladen är jättgottGärna rödlök till som har fått dra i limejuice
|
|
||||
|
||||
Citat:
Grekisk sallad från Lipsi. En av de godaste greksallader jag ätit åt jag på Schinoussa. Med kapris förstås. |
|
||||
|
||||
Citat:
Är det ingen tomat i salladen från Lipsi, Ser även ut att vara ytterst lite feta-ost. Eller har ni ätit upp det innan det fotades !? -Den grekiska tomaten är ju sååååååå fantastiskt god ! /Homeros |
|
||||
|
||||
Jomen, det finns under alla kaprisblad.
|
|
|||
|
|||
Mmmmmm det där såg verkligen gott ut..!
|
|
||||
|
||||
Jag slår gärna ett slag för den här:
Inte minst för ostens skull. Det är inte vanlig feta utan den krämigare mizithran. Mycket god. Från taverna To Chyma i Chora, Amorgos. |
|
|||
|
|||
mm det vattnas i munnen
|
|
||||
|
||||
Jag gillar kapris i salladen! På Tinos serverades salladerna med mycket kapris i och med färska tomater som kommit från grannön Syros.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|