Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Off Topic > Andra länder > Europa

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-15, 11:33
Getty Getty är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Buss till Barcelona

Nu är det snart dax för vår höstresa, och denna gång har vi valt att åka en busstur till Barcelona. Många undrar säkert varför man väljer att åka buss så långt, när det finns så billiga flyg dit. Vi har vid två tillfällen det senaste året åkt buss ut i Europa, och jag tycker man får uppleva så mycket under resan, så därför föll valet på buss denna gång.

Jag har läst allt som skrivits om Barcelona i forumet, och det verkar som alla är nöjda, vilket är mycket possitivt. Vi funderar på att följa med på en utflykt som heter "I Gaudis fotspår" och provsmaka vin hos familjen Torres. Jag har läst att andra här på forumet varit på dessa platser och är mycket nyfiken på vad ni tyckete om dem samtidigt som jag vill ha mer förslag på vad vi skulle kunna göra.

Är det någon som åkt buss till Barcelona, och vad tyckte ni? All information om staden tas tacksamt emot och jag ser verkligen fram mot att få möta denna storstad.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 11:55
Chrass avatar
Chras Chras är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Buss till Barcelona

hej
Åkte Spanien runt i våras och där ingick Barcelona. Misstänker att Du åker med Scandorama eftersom de har i "I Gaudis fotspår". Är det så kan utflyckten varm rekommenderas. Besöker kyrkan Sagrada Familia, parken Guell samt hans bostad Casa Babblo. tror Ni får mycket ut av denna rundtur. Missa framför allt INTE La Rambla. En promenad där är värt en mässa. Glöm inte att besöka saluhallen som ligger där. En tur upp till Olympiastadion ger en hänförig utsigt över staden.
Det några bilder från Barcelona på min hemsida www.onslundafoto.se sedan är det bara att klicka sig fram.
Lycka till!
Chras
Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 12:05

Vilken härlig hemsida du har Chras och vilka underbara bilder. Tackar för infon och ska självklart försöka se alla dessa platser och givetvis följa med på utflykten. Förslag är alltid kul att få, så jag ser fram emot fler svar.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 12:35
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

När jag var med några lärarkollegor i Barcelona våren 2004 så var vi på en vandring i de f d arbetarkvarteren som nu är trendiga. Där var bla ostprovning med vin i en affär och hela vandringen som tog 2 -3 tim leddes av en konststuderande och avslutades med en fantastisk buffé som vi köpte ingredienser till efter vägen. Buffén serverades på takterassen till ett privat hem, en vän till vår guide. En mycket ovanlig och jättetrevlig vandring. Det var inte jag som bokade, så jag kan inte säga vilken sida du hittar denna typ av vandring på men jag vet att min kollega hittade allt på nätet!
Barcelona är en fantastisk stad och vi vill också åka buss dit, så berätta gärna efter resan!!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 18:18
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Mmmm, vinprovning på Torres. Där var jag i slutet på mars!
Nu var vi ett sällskap (jobb) och åkte tillsammans med "vingurun" Håkan Nilsson från Helsingborg så det var ett specialbokat arrangemang men allt var mycket trevligt. Guidad tur följt av 12-viners provning och lunch i Torres representationsvilla. Väldigt tjusigt
Hoppas ni får den äldre mannen som guidade oss. Jätteduktig!

Förutom de stora sevärdheterna så är det mysigt att bara strosa runt i de gamla kvarteren, slinka in på en tapasbar, fika och titta på folk. Äta på någon av restaurangerna nere i hamnen. Besök den stora saluhallen på La Rambla. Se för allt i världen fotboll.... måste vara en upplevelse... Det ska jag göra nästa gång jag kommer dit!

Bussresa har jag ingen erfarenhet av men berätta gärna hur du upplevde det när ni är tillbaka igen.

Hälsningar
Stinab
(2 dgr till London )
Svara med citat
Gammal 2009-09-15, 18:28
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Getty Visa inlägg
Jag har läst allt som skrivits om Barcelona i forumet........
Då har du ju koll på de flesta tipsen. En liten, enkel och smidig guidebok är "Upptäck Barcelona" från Lonely Planet. Barcelona är en fantastisk stad och vad jag personligen tycker har jag skrivit om HÄR. För den eventuellt ölintresserade har jag ytterligare tips.

Det är meningslöst att rekommendera en "bra" restaurang, det finns hur många sådana som helst. Men det kan kanske vara kul att äta på Barcelonas äldsta ännu igångvarande restaurang, Casa Culleretes från 1786. Den ligger i Barrio Góthico och så här ser entrén ut:

Citat:
Ursprungligen postat av Stinab Visa inlägg
Förutom de stora sevärdheterna så är det mysigt att bara strosa runt i de gamla kvarteren, slinka in på en tapasbar, fika och titta på folk.
Just det! Missa inte en riktig långsittning med bara massa tapasrätter och gott vin!

/kimmen

Senast redigerad av kimmen den 2009-09-15 klockan 18:36.
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 10:26

Tack för alla tips och idéer till aktiviteter i Barcelona trots att jag redan tidigare hade "koll på de flesta tips". Vinprovningen låter mycket trevlig och den ser jag verkligen fram emot, trots att den kanske inte är precis som er Stinab.

Jag är jätte sportintresserad så en fotbollsmatch skulle jag verkligen vilja se, men tyvärr är inte min man sportintresserad så någon match lär jag aldrig få se. Jag ska läsa igenom era tips ordentligt och kolla kartor och Internet så jag har lite koll på var allt ligger. Tack igen, och Stinab trevlig resa till London.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 11:35
Stinabs avatar
Stinab Stinab är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2006

Tack för det! Om mindre än ett dygn är jag där och på lördag ser jag Arsenal-Wigan Ni får kolla på TV-n om ni ser mig... jag kan veva med mitt ljusblå Kalimera linne

Stinab
Svara med citat
Gammal 2009-09-16, 19:34

På lördag ska jag sitta framför TV:n och titta efter någon som viftar med ett blått linne

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 16:29

Nu börjar det närma sig avfärd till Barcelona, och något jag funderat mycket på när jag läst svaren här, och även på andra ställen: Ska jag besöka La Rambla? Både Chras och Stinab lovordar gatan, men på andra ställen har jag hört att man ska akta sig för just den gatan pga allt ficktjuveri som förekommer där.

Är det verkligen värre där än på andra platser med stora folksamlingar? Man kanske bara ska vara mer uppmärksam, har sett hur folk försöker luras i andra storstäder, vilka konstiga knep de har. Läste också i AB att Barcelona var den stad som det förekom mest ficktjuveri i världen. Är La Rambla något som jag inte ska missa?

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 16:48

Jag tror inte alls att La Rambla är särskilt "farlig" om man håller i sina väskor, samma som i alla storstäder alltså...MEN det är en jättetråkig gata tycker jag i alla fall ! Väldigt många serveringar, tingeltangel mm särskilt ju närmre vattnet man kommer. Den är mysigare längst upp i början...
Jag tycker att har man nosat lite på den så hittar man straxt mycket mysigare stråk.
Men Barcelona är ganska "litet" i absoluta centrum så ni kommer att hitta massor av mysiga gator att gå....och nu denna tid är säkert La Rambla mycket lugnare..
Ni behöver inte vara oroliga!
Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 17:03

Tack Lissi för ett snabbt svar. Speciellt orolig är jag inte, men vill ändå höra vad ni andra fått för bild av La Rambla. Jag tror precis som du skriver att det finns så mycket annat att se så vi får se om vi överhuvudtaget beger oss dit.

När jag kommer hem ska jag berätta om jag var där eller inte. Vill ändå höra vad andra tycker.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 19:37
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Det är väl klart du ska ta en promenad nerför las Ramblas och bilda dig en egen uppfattning! Det hör ju till när man är i Barcelona, liksom Sagrada Familia, även om de är turistfällor. Man kan väl inte åka till Paris utan att besöka Eiffeltornet?
Ha koll på väskan, häng den snett över axeln och bär den framme på magen!
Barcelona är en härlig stad! Ena dottern bodde där ett halvår och åker fortfarande dit med jämna mellanrum, så vi hade perfekt guidning där. Rekomenderar guideboken Topp 10 Barcelona, den är jättebra!

Trevlig resa!

Senast redigerad av Katitzi den 2009-10-01 klockan 19:57.
Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 20:45

Katitzi: För att undvika missförstånd, vill jag säga att jag visst inte avrådde från att gå på La Ramblas....Det hör till, men har man gått där en gång så lockar den nog inte mer....Det finns ju så fantastiskt mycket annat att se och göra, som synes i tråden!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 09:45

Jag blir mer och mer övertygad om att jag kommer att besöka La Rambla. Precis som du Katitzi skriver, man kan inte åka till Paris utan att se Eifeltornet. Vad jag inte riktit förstod från början var att La Rambla är så stort i Barcelona.

Mina planer blir att se Sagrada Familia, provsmaka vin hos familjen Torres, vandra utmed La Rambla och om väret tillåter besöka stranden och kanske ta ett dopp.

Tack alla ni som hjälpt mig med mina frågor. Berättar lite om resan när jag är tillbaka

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 10:22

Om Du får tag på Guideboken "BARCELONA" utgiven på KÖNEMAN, författare Sue Bryant så är det en PÄRLA, med bra guidning stadsdel för stadsdel och stor karta i en särskild ficka. Jag gav 2004 79 kr för boken i en bokhandel. ISBN3-8290-4722-3

Missa absolut inte Montjuïc, den stora parken dit man kan åka linbana upp. Området Eixample och Grácia måste Du också se! Vilken arkitektur!
Parc Güel med många av Gaudisskapelser är också ett MÅSTE
En härlig årstid har ni valt för stadsvandringar.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 10:45

Jag har ju bara tre heldagar på mig i Barcelona, det känns som det skulle behövas många fler. Ska genast ge mig ner till stan och se om jag kan hitta någon av guideböckerna som ni rekomenderat, så kanske jag hinner ändra mina planer än en gång.

Det possitiva med att inte hinna med allt på ett besök, är att man måste återvända för att uppleva det man missat.

//Ingela
Svara med citat
Gammal 2009-10-19, 15:33

Nu har jag varit hemma ett tag och lovade ju att skriva om min resa. Den var helt FANTASTISK. Att åka buss så pass långt tyckte många av medressenärerna var lite jobbigt, men jag älskade varenda minut. Att lyssna på guiden och själv se så mycket var toppen. Jag kan absolut inte sova i en buss, så jag var vaken hela resan medan nästan alla sov någon liten stund. Vi fick se på film, pyssla med knep och knåp och på hemresan hade vi ett lottteri, så det hände något hela tiden.

Resan gick från Malmö genom Danmark och Tyskland, där vi sov första natten. Dag två fortsatte vi genom Luxenburg ner till Frankrike där vi sov andra natten, och trede dagen fortsatte vi ner till Barcelona, där vi sov i fyra nätter.

Barcelona var mysigt, och jag fick tillfälle att se det jag hade tänkt. Ramblan blev jag inte speciellt imponerad av, men jag var i alla fall där. Jag såg även Sagrade Familia, "Barcas" hemmaarena med tillhörande museum, olympiastadion, Montjuic och hann även med en eftermiddag på stranden då vi hade 30 grader hela vistelsen. Vinprovningenhos Torres var mysig, men vi fick "bara" prova tre sorters vin med snacks till.

Hemresan var som nedresan, full av aktiviteter och guidens berättelser, skillnaden var att vi åkte genom Schweiz. Allt som allt en toppenresa, men nu får jag snart börja leta efter en vårrresa till Grekland.

//Ingela
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.