Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-20, 13:54
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Matminnen

När jag ändå höll på att skriva om mat och restauranger i Pigadia, kom jag att tänka på dessa måltider, vilka inte passar in under den rubriken...

1. När vi en het dag hade promenerat från Finiki till Arkassa, och trötta, törstiga och hungriga ramlade in på första bästa taverna vi hittade, fick vi in detta:

En helt fantastisk måltid på taverna I Kriti, precis vid busshållplatsen i Arkassa. Den glömmer man inte. Se bara på storleken på souvlakin!

2. Vi bodde en månad på Blue Sky Apartments, och lilla tant Maritsa ville så gärna bjuda oss på middag. Detta är vad hon kom med en kväll:

Den godaste kyckling vi har ätit. Gudomlig potatis. Önskar jag visste hur hon hade gjort.

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 14:55
Vilmas avatar
Vilma Vilma är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2009
Standard Sv: Matminnen

Det där ser väldigt gott ut!
Det handlar mycket om Karpathos nu på forumet och jag blir så sugen på att åka dit igen! Tack till er som skriver för härlig läsning!
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 15:24
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Pikilia på strandtavernan Limanaki i Pigadia är inte heller fel

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 15:46
Vilmas avatar

Det ser spännande ut, men vad är det?
Jag har bestämt mig för att lära mig mer om maten, inför nästa års resa, så att vi inte måste äta som "turister" hela tiden. Visst har vi ätit mycket god mat, men vi har mycket att lära, så vi missar mycket god mat också.
Jag är dessutom krånglig för jag tål inte paprika och många gånger orkar jag inte fråga om det utan väljer säkra kort istället, så där går en del bort.

Jag gissar att du har på tallriken: musslor,tzatskiki och olika röror som består av vad?
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 16:51
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Pikilia på strandtavernan Limanaki i Pigadia är inte heller fel
Inte alls! Och där får man dessutom trevligt sällskap av Ilias. Och så går man bara runt hörnet till Zephyros och fikar och pratar en stund med Maria och Andreas. Oj, vad jag längtar!

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 17:00
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Ingen Ilias där nu, men träffade honom på Garden Villa Angående vad som fanns på tallriken så var det dolmades, tonfiskröra, tzatziki, och det där rosa som är gjort av fiskrom (har glömt namnet) Det kan vara lite olika saker. En annan dag var det en jättegod röra av krabba med

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 18:39
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
och det där rosa som är gjort av fiskrom (har glömt namnet) Det kan vara lite olika saker.

Riitta
Taramosalata och den som är gjord på fiskrom och potatis är godast.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 19:09
Vilmas avatar

Dolmades det ser jag ju nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Taramosalata och den som är gjord på fiskrom och potatis är godast.

Eva
Det ska jag lägga på minnet, det låter gott
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 19:45
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av karinafp Visa inlägg
Den godaste kyckling vi har ätit. Gudomlig potatis. Önskar jag visste hur hon hade gjort.
Ser ut att vara alldeles vanlig kotopoulo fourno/kotopoulo lemonato och jag håller med dig, det är det godaste som finns! Jag äter det över allt där det finns och visst, det kan variera men en vällagad ungskyckling slår allt. Inte minst gör potatisen det.

Grekisk potatis är otroligt god. Och den godaste jag har smakat är faktisk Naxospotatis. Det är inte kul att komma hem till King Edward när man varit i Grekland.

Just den där rätten verkar vara på utdöende på många tavernor, turisterna efterfrågar inte den typen av mat, det är gammal husmanskost utan finess. Tror grekerna att vi tycker. Men en vällagad sådan, som den på din bild ser ut att vara - den är oslagbar. ÅH så gott.
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 20:04
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Ungslagad kyckling med citron och potatis är min absoluta favoriträtt i Grekland men ack så sällsynt numera. Åt en god på kvinnokoperativet i Petra och en inte fullt lika god på en taverna i Molyvos.

Här hemma överväger jag att laga den till helgen om mandelpotatisen som jag förbokat kommit. Har handlat 40 kg ekologisk av en bonde som lovat leverera i slutet av september. Det är världens bästa potatis. Blir exempelvis jättegod taramosalata på kalixlöjrom och mandelpotatais.

Eva
Svara med citat
Gammal 2009-09-20, 20:16
Vilmas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Just den där rätten verkar vara på utdöende på många tavernor, turisterna efterfrågar inte den typen av mat, det är gammal husmanskost utan finess. Tror grekerna att vi tycker. Men en vällagad sådan, som den på din bild ser ut att vara - den är oslagbar. ÅH så gott.
Vällagad enkel husmanskost är det jag också helst vill äta, det är ju så gott !
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:29.