Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-19, 20:16
HenrikR1 HenrikR1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Finns det några substitut till Kreta?

Missförstå mig rätt, jag trivs som fisken i vattnet på Kreta!
Men tjejen funderar på om vi ska åka till någon annan ö i sommar

Om man är helt såld på Chania kvällstid men gillar att ta bilen till Sougia, Elafonisi, Georgioupolis, Kalives osv osv, finns det något substitut bland det övriga öarna?
Vi hyr alltid bil när vi är på Kreta och åker på diverse utflykter varje dag. Öster om Rethymnon har vi inte kommit än men "allt" västerut tror jag att vi har lyckats beta utav minst en gång. Det har tagit oss flera år trots att vi aldrig stannat mellan Apostoli & Kolymbari för mer än att köpa vatten/solkräm (vi har lite svårt för rena turistorter)

I stort sett alla reseguider jag hittar pratar mycket gott om de flesta andra öarna, men sen läser man "deras" del om Kreta och precis som här på Kalimera så beskrivs Kreta som det ultimata. Stränderna, miljön, folket, utbudet, allt verkar ju vara bäst på Kreta?

Ska jag säga åt tjejen att det är jag som bestämmer (nåja) och det blir Kreta i år igen, eller finns det några substitut som är värda att fundera på?
Svara med citat
Gammal 2010-01-19, 20:32
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Finns det några substitut till Kreta?

Citat:
Ska jag säga åt tjejen att det är jag som bestämmer (nåja) och det blir Kreta i år igen, eller finns det några substitut som är värda att fundera på?
Substitut finns naturligtvis inte då Kreta är unikt. Substitut är förresten synonymt med surrogat, alltså mindre bra - något i andra hand.
Däremot finns det andra platser, fastlandet, främst på Peleponnese att åka till, rent fantastiskt! Och att kombinera P. med Kreta är en mycket bra resa.
Jag har återvänt alldeles för få ggr, bara 13. Är på väg till Kreta snart igen.
Men vill man däremot få Kretas natur, landskap och bergens människor, då kombinerar man Kreta med Lilla Kreta - Ikaria.
Lite åkande via Paros eller Naxos, som man då ockå kan stanna ett par tre nätter på. Den jämförelsen, Kykladerna och, Kreta och Ikaria, är intressant. Flygstol Heraklion, satsa på östra Kreta, och Samos/Aten.
Jag lovar, det blir en resa det!
Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 07:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av HenrikR1 Visa inlägg
Öster om Rethymnon har vi inte kommit än men "allt" västerut tror jag att vi har lyckats beta utav minst en gång.
Varför inte börja utforska östra Kreta? Den delen av ön är mycket bättre än västra. Tycker jag.
Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 08:20
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Støtter xenos: Peloponnes. Nydelig natur, fine strender, fredelige landsbyer, masse severdigheter... Liker du deg i Chania vil du like deg i Nafplio, Nafplio er mindre turistifisert men enda vakrere. Jeg liker meg godt på Kreta, men Peloponnes ligger mange hakk høyere på favorittlisten
Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 09:46
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Håller med Admirala!
Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 11:31
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Alltså.
Östra Kreta och Peleponesoss. Lika stora storheter
Och nu kan man flyga fråna Aten till Kalamata; Aten - Kalamata - Kissamos - östra Kreta; hem från Heraklion. Ljuvligt.
Eller Ikaria och Aten...
Vad mycket det finns här och där.
Svara med citat
Gammal 2010-01-20, 11:59
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Jag missförstår dig absolut på rätt sätt, men det finns intet substitut för Kreta men däremot många andra fina platser att besöka.
När vi kör bil ned till Kreta på höstarna försöker vi alltid avsätta ca 2 veckor till Peleponessos. Lite annorlunda men med fantastiskt mycket att uppleva och beskåda, så jag håller helt med Admirala och xenos.
Vilken del av Kreta som är bäst är ju en smaksak, norra, södra, västra eller östra, varje del har sina förtjänster.
Efter snart 20 år på Kreta med basläger i Chania hittar vi fortfarande nya upplevelser till fots, med bil eller båt och platser på västra delen som är nya för oss.
Vi har utforskat även de övriga delarna rätt noga men har fastnat mest för västra, vilket säkerligen beror på de människor man träffat och de vänner som man har där.
Alla har vi väl våra favoritställen och utifrån dessa jämför vi andra, vilket är mänskligt tror jag.

När man kör omkring på Peleponessos känns det lite på samma sätt även om mycket är annorlunda mot Kreta, men något som jag vill varmt rekommendera.
lars
Kriti stin kardia mou

Senast redigerad av lars den 2010-01-20 klockan 12:10.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:05.