|
|||
|
|||
Råd & tips önskas i Cykladerna
Tjena,
Jag och min tjej tänkte göra vårt första besök i grekland och kollar rätt mycket på Kykladerna.. vi kommer att vara där i 2v och det jag fastnat mest för är Naxos och Ios. Vi vill ha lite blandat, lite slapp och sol och sen lite party, därav Ios.. har hört att det ska vara bra på den fronten Är det för sent att åka i september? Bör man satsa på slutet av Augusti istället? Alla tips är av godo! Resväg, boende, mat.. allt man bör tänka på. |
|
|||
|
|||
Sv: Råd & tips önskas i Cykladerna
Funderar på ta vägen Aten>Naxos>Ios>Santorini eller tvärt om, beroende på priser på flyg.
|
|
||||
|
||||
Citat:
// Helén |
|
||||
|
||||
Håller helt med Hellen. Ha bara Santorini som avgångsö för hemresan. Den är rätt dyr även i september. Tar Ni inrikesflyget Aten - Naxos och Santorini - Aten så kan
Ni ev spara tid, men det kostar. Vi åker i september i år och inrikesflyget ( det jag beskriver) går löst på ca 1600.- per person. Båt är billigare , men tar tid och efter den 15 sept är turlistena oftast ändrad. |
|
||||
|
||||
Men... trådskaparna är förstagångsöluffare. Visst ska de åka båt, det hör ju liksom till
|
|
||||
|
||||
Citat:
September helt klart! Lite konstigt för oss skandinaver med september men helt naturligt för en spanjor eller grek. Vaaarmt i vattnet. prisläget i augusti samt hysteriskt med folk... Ganska exploaterade öar, men ni kan finna något som liknar lugn o chill i Agia Anna på Naxos, lätt att dra sej söderut o fina stränder. Partyt får ni på Ios! Om ni koprimerar vistelsen på Naxos o Ios så skulle ni ju kunna finna ett par dagars riktigt romantisk o rofylld tid på nån av småcykladerna t ex Schinoussa. Daglig förbindelse med Naxos med Express Skopelitis (låt er inte luras av namnet Express) förutom söndagar då Skopan trafikerar amorgos-santorini. Pireus-Naxos är en pålitlig rutt med flera avgångar varje dag. Alla tips ni behöver: Öluffarskolan här på sajten och/eller en guidebok... |
|
||||
|
||||
Citat:
Lars |
|
||||
|
||||
Instämmer med ovanstående. Klart ni ska åka båt det är helt underbart att sitta på havet och även se färjan angöra en hamn. Inrikesflyget är ju bara en transport från A till B. Sikninos är en liten pärla och Folegandros som har bra förbindelser med Ios har en mycket charmig och romantisk chora.
Eva |
|
||||
|
||||
Eftersom Ni bara skall vara där i 2 veckor så tycker jag att Ni inte skall hoppa mellan en massa öar. Tänk på att varje dag med båttransporterna är en resdag och att man kanppt hinner se något av ön den dagen. Lägg därtill att mellan småörana är det i september inte alltid båtförbindelse varje dag. Håll Ni Er till ett par öar och njut. Kom sedan tillbaka nästa år och res till några öar till. Jag har rest bland öarna i 18år nu och har lärt mig av många misstag. Slutet av September kan ibland vara blåsigt och då är det problem med båtturer.
|
|
|||
|
|||
Huj vad svar! Vi har varit iväg så vi har inte kunnat kolla.. jättetack för alla tips!
Vi kommer nog att sikta på i början av september och vi kanske ska följa råd då och bara välja två öar.. Flyg till Aten verkar vara det billigaste sen blir det väl en dagstur för att komma till Naxos.. vill gärna åka till Ios då vi hört att det ska vara lite livat där. En småö söder därom Naxos låter lockande men det märker vi nog när vi kommer dit, väder och ork och så =) |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|