![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jag är en gammal pajfantast och har ibland ordnat *pajparty* dvs alla tar med sig en egen paj och så äter man av varandras! Gott&Trevligt!
![]() När nu EvaL:s recept visade sig vara så gott, blev jag sugen på fler nya pajrecept och tänkte att man kanske kan få några här ![]() Jag börjar med att bidra med ett som jag fick efter förra pajpartyt här hemma: Banan- och renskavspaj (3-4 portioner) Pajdeg: 100 g smör eller margarin 3 dl vetemjöl 2-3 msk vatten Fyllning: 1 pkt (240 g) djupfryst renskav 1 gul lök 2 dl crème fraiche 1 tsk salt + 1 krm svartpeppar ½ dl mango chutney (valfri styrka) 3 bananer 1 dl riven ost (t ex grevé eller västerbottensost) Gör pajdegen och låt den stå kallt en stund. Klä en ugnsform med den, nagga lite med en gaffel och förgrädda i 225 grader i 10-15 minuter. Fräs löken och sedan renskaven i en stekpanna. Krydda. Rör ner crème fraiche och chutney. Lägg röran på pajskalet Klyv bananerna på längden och täck hela formen med dem. Strö över den rivna osten. Grädda i 200-225 grader i ca 20 minuter. Senast redigerad av Elisabet den 2005-11-07 klockan 16:47. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|