|
||||
|
||||
Ficktjuvar
Min väninna råkade ut för ficktjvar igår på sin semester på Zakynthos. Som tur var blev hon inte av med hela reskassan, men tydligen en del pengar ändå. Jag skrev till henne att det är inte så ovanligt på dessa öar i väst, men också runt Pargaområdet. Min väninna hade aldrig hört talas om detta problem tidigare. Polisen hade tydligen sagt att det är vanligt förekommande och att de vet vilka de är. Det är dessutom ofta barnligor, vilket gör att man är mindre uppmärksam. Grekerna har haft stora problem de sista åren med att värja sig från tjuvar och banditer av viss nationalitet, för att inte nämna något namn, så är det inte svårt att gissa.
För något år sedan: När vi väntade på kvällsbåten från Igoumenitsa till Brindisi, så var det en liga som försökte att plocka saker ur turisternas bagageutrymmen. Där stod turisterna utanför bilarna och var inte uppmärksamma på tjuvarna. Som tur var så hade polisens spanare uppmärksammat det hela och det blev en stor jakt bland alla väntande bilar och polisen fick tag på var och en av tjuvarna som släpades in i polisbilar. Vad det var för nationalitet på tjuvarna gick inte att ta miste på och polisen ursäktade också det inträffade för alla som väntade på båten och svor över dessa "......." som ställer till det i Grekland. Visst kan man råka ut för ficktjuvar överallt men var lite extra uppmärksamma, speciellt när ni semesterar på Zakynthos och öarna runt omkring,samt i Pargaområdet. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|