Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Film & Litteratur

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-07, 12:55
Mica Mica är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008
Standard Filmen om Sture Linnér

Så här skriver Svd om filmen om Sture Linnér som hade premiärvisning i förra veckan (önskar jag fått vara med!!).

Filmen om Sture Linnér förmedlar hans budskap till världen

Länge hade filmen om Sture Linnér arbetsnamnet ”Globalisten”. Men han ville själv ändra titeln till det den nu heter, ”Mannen utan gränser”. Den titeln speglar på ett helt annat sätt huvudpersonens komplexitet. När filmen, som gjorts av Christian Falk, Louise Ankarcrona och Johan Almqvist, i förra veckan premiärvisades på Cinemateket var det också en hyllning till Linnér som avled för två månader sedan. Publiken får följa huvudpersonen i hans många olika sysselsättningar: antikenexperten, Röda Korset-medarbetaren, industrimannen, FN-tjänstemannen och inte minst författaren. Sture Linnérs budskap till eftervärlden, som också tydliggörs i filmen, är att varje människas värde och värdighet måste respekteras. I varje nytt möte med människor världen över vägleddes han av den hållningen.

Ser verkligen fram emot att få se den, tills dess är här två korta klipp från filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=YYhqcL60SZU
http://www.youtube.com/watch?v=t9jL21N6pcg

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 14:57
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Filmen om Sture Linnér

Citat:
Ser verkligen fram emot att få se den, tills dess är här två korta klipp från filmen.
Två personer har betytt oerhört mycket för mig litterärt och mänskligt. Den ene är just Sture Linnér.

Visste att den var gjord men blev inte heller inbjuden till Filmhuset...

När var och hur kan man se den filmen, snälla.
Svara med citat
Gammal 2010-06-07, 21:24

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Två personer har betytt oerhört mycket för mig litterärt och mänskligt. Den ene är just Sture Linnér.

Visste att den var gjord men blev inte heller inbjuden till Filmhuset...

När var och hur kan man se den filmen, snälla.
Xenos jag är lika angelägen som du och har letat efter info om var, när, hur men inte hittat svaret även om det verka luta åt Svt. Jag har skickat ett antal förfrågningar till folk som bör vara upplysta och väntar på svar.

Mica
vars nyfikenhet går igång och genast undrar vilken din andra person är?
Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 06:18
xenoss avatar

Citat:
Jag har skickat ett antal förfrågningar till folk som bör vara upplysta och väntar på svar.
Hoppas du får napp. Du kanske tom berättar om det. Trots att person nr 2 tills vidare är en doldis.

Mvh
Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 11:53

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Hoppas du får napp. Du kanske tom berättar om det. Trots att person nr 2 tills vidare är en doldis.

Mvh
Xenos du har ett brådskande privat meddelande!

Självklart berättar jag!
I dag har jag talat men Christian Falk, en av de personer som gjort filmen, som berättade att det är mycket möjligt att filmen kommer att visas på tv men att det kommer att dröja.
Däremot går dvd:n "Mannen utan gränser" redan nu att köpa för 300:- + porto genom www.falkfilm.se (Hoppas jag inte bryter mot reglerna genom att lägga ut detta)
Materialet filmarna har är så stort så i höst kommer del 2 av filmen om Sture Linnér.

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 12:22

Ära den som äras bör!

Det är Kaj Schueler på SvD som skrev artikeln om Sture Linnér. Och den som väldigt snabbt svarade mig i går kväll då han bl a skrev

"Det är filmarnas och min förhoppning att tv skall köpa in den och sända i TV, vilket jag tror var tanken från början. Så jag hoppas att min lilla artikel skapar lite press på tv"

Bara någon timme senare svarade han på mina uppföljningsfrågor och gav mig kontaktinformation.
Stort tack till honom!

Mica
Svara med citat
Gammal 2010-06-08, 15:17
xenoss avatar

Citat:
Bara någon timme senare svarade han på mina uppföljningsfrågor och gav mig kontaktinformation.
Stort tack till honom!
Och från mig!
Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 10:12

Det finns en möjlighet för Kalimeror i stockholmstrakten att se filmen den 15 juni på Filmhuset i Stockholm.
Kontakta Louise Ankarcrona 070-8444171 eller Christian Falk 08-141815. Antalet biljetter (som kostar 50 kr) är begränsat men förhoppningsvis finns platser kvar.

Mica
som själv, snyft, inte kan denna kväll.
Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 14:55
xenoss avatar

Sture Linnéer; så mycket om Grekland och även ett fantastiskt livsöde.
Rusa efter biljetter!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:38.