|
|||
|
|||
Kefalonia runt? Hur långt är det?
Hur många mil (ungefär) blir det om man ska åka runt ön? Och hur lång tid tar det att åka runt Kefalonia? (Vi tänkte hyra bil...)
Åker man runt ön på 1 dag? Beräkna att vi vill stanna till på lite olika ställen oxå... Tips på vad man absolut inte får missa tas tacksamt emot!? |
|
||||
|
||||
Sv: Kefalonia runt? Hur långt är det?
Det är mellan 13 till 15 mil beroende på vilken väg man tar och skulle tänka mig att det går att köra på 4 till 5 timmar utan uppehåll. Men det gör det hela ointressant att bara köra hela tiden. Jag har tidigare rekomenderat att avsätta minst tre dagar för att ta en ordäntlig genomgång av Kefalonia. Dag 1 Kör mot norr och besök utsikten över Myrto kör vidare mot Assos därefter till Fiskardo. Köt tillbaka mot Ag. Evfimia besök underjordiska sjön Mellisani besök Sami och ett bad vid Andissamis. Kör hem och besök droppstensgrottan Drogarati sedan över bergen till Argostoli. Dag 2 Kör söder ut och besök Borgen Ag. Georgios och även klostret vid kyrkan Ag. Gerassimou. Kör söder ut, besök Skala och Poros. Till Tzanata och den utgrävning som är intressant. Kör sedan mot Charakti och tag vänster och besök Enos Oros berget 1628 meter över havet. Sedan hem mot Argostoli. Dag 3 Lixouri halvön med många bra bad som t.ex. Zola, Petani och XI m.f. Besök byn Lixouri och tag färjan till Argostoli och besök Katavorthes på norra Lassi som har en historia tillsammans med Mellisani grottan. Det finns fler intressanta platser men då måste ni nog avsätt fler dagar.
PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Tack Panakakis för tipset! Nertecknat och printat... Om man kör så här, blir det stressigt eller hinner man runt i sakta mak?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Tänk på att Kefalonia är en stor Ö och det tar tid att köra då många vägar är rätt krokiga och höga höjder att ta sig över. Men tveka inte utan hyr bil och ut på Ön och kör. Jag har själv kört på Kefalonia över 2000 mil och det är helt underbart. PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Okej. Tack för svar Panakakis!
Helt plötsligt känns 1 vecka lite för lite... Det blir nog till att prioritera lite... Måste ju hinna med att bada och slappa oxå... Så, vad får man bara inte missa av det där? |
|
||||
|
||||
Hej!
Jag skulle välja att resa ner till Mythos beach och bada. Dessutom åka ner till (mycket fina) byn Assos för att ex.vis äta lunch. Man kan sen fortsätta upp till Fiskardo. Sedan (bör man) försöka hinna med att besöka Melissani lake och Drogarati cave.Under den trippen kan man fortsätta ut till Sami och Antisamos beach för bad. Som du skriver så bör man hinna med och bada oxå. Jag har varit på ön i ett antal 2v-perioder, men har ännu mycket kvar att utforska ... //C@nny |
|
||||
|
||||
Citat:
Nu är ni nog trötta på att åka bil, om inte ta en tur till Lourdata som har en badstrand som inte är så mycket trängsel som vid baden i Lassi. PANAKAKIS |
|
|||
|
|||
Tack så mkt för alla tips!
Myrtos och Fiskardo känns som ett "måste" iaf... Vi får väl se om vi hinner med nåt mer... Ska höra efter med medresenärerna vad dom tycker... Ska ha en 4-åring med oxå, så alltför mkt tid i bil blir väl inte så poppis kan jag tro... |
|
|||
|
|||
Om man skulle vilja åka på en båttur en dag, har ni nån ni kan rekomendera?
|
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Citat:
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Hej!
Det finns några dagsutflykter med båt&buss från Argostoli till Zakynthos och Ithaka. Tror att de går ett par ggr i veckan. Jag har inte åkt på dessa utflykter själv, men det finns info på resebyråerna (och vid busstationen tror jag) i Argostoli. En ren båtutflykt med glasbottenbåt inkl bbq utgår också från hamnpromenaden i Argostoli. Det finns info ang detta vid båten. //C@nny |
|
|||
|
|||
Okej. Nu har jag fått många bra tips, så nu har jag nog lite koll på läget...
Nu är det bara att försöka planera (den korta) tiden på Kefalonia så bra som möjligt.. TACK ska ni ha! |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|