|
|||
|
|||
Hemkommen från Samos
Hej!
Precis hemkommen ifrån samos, denna vackra ö. Har åkt dit många år på rad nu. Många härliga minnen blev det även denna gång. Besökte många härliga bergsbyar såsom Ambelos och Pagondas. Två riktiga pärlor. Tyvärr håller dock samos på att bli förstört. Fler turister, och det börjar bli riktigt turistiskt på många ställen och byar, som förut var genuina och oförstörda. Fler och fler ungdomar har även hittat hit, likaså strandbarer mm. Det är inte samma gamla charm som det var i början då jag började åka dit. Men jag älskar fortfarande ön! Hotellet vi bodde på Doryssa var jättefint. Tyvärr var den största delen av personalen väldigt otrevlig och snorkig. Det är trist! Men som tur är spenderar man ju merparten av sin tid utanför hotellet! Vädret var perfekt i början, molningt och lite sol. Några droppar regn. Sedan under helgen kom värmen, då blev det ca 35 grader varje dag... pust... Vet inte om jag kommer återvända nästa år, eller om det är dags att börja leta sig ett nytt favoritresemål?... vi får se.. tips mottages gärna |
|
||||
|
||||
Sv: Hemkommen från Samos
Här kommer mina tips Amorgos, Folegandros, Fourni, Lesbos och Sifnos.
Alla favoriter för mig. Har fler tips också men dessa räcker långt. Eva |
|
||||
|
||||
Även jag är nyss hemkommen från Samos och visst var det turistiskt, men det var jag inställd på, så man visste vad man fick. Ön var fin ändå. Jag kommer att återvända, speciellt då jag verkar ha hittat ett litet smultronstäler efter lite rekturer.
På vårt hotell var personalen inte direkt snorkig, men det där med att hålla löften och priser det allt lite si och så med. Uppenbarligen var de vana vid "charterstuket", vilket jag inte köper. T ex så kostade AC extra, trots att det ingick i priset på hemsidan. /Netwolf |
|
|||
|
|||
Wonderful!
Längtar till Samos nu mer och mer-det är åtta dagar kvar tills vi åker! Det ska bli underbart! och vi är ju faktiskt alla turister ;-) |
|
|||
|
|||
Träffade du svenskarna som bor i Pagondas? Här är i alla fall deras dagbok:
http://www.ahlstrand.com/ Själv har jag varit en gång på Samos, men inte i Pagondas. |
|
||||
|
||||
Vi gotlänningar är ju vana vid turister......Jag kan förstå att efter en lång turistsäsong man kan bli lite trött på tjatiga människor, men Samos har ju börjat sin säsong ganska nyligne, det var synd att du blev missnöjd.....
Jag har jobbat/jobbar ibland, i ett serviceyrke där man träffar på alla slags människor, på sommaren har vi ett enormt tryck och alla människor är inte alls trevliga. Stressade, iriiterade, sura, argavräker ur sig dumma saker.......jag förstår precis hur somliga känner sig! Tänk om alla som har semester kunde ta det lite lugnt, stressa av, ta seden dit man kommer, visa lite hänsyn, tyvärr är det ett fåtal som förstör ryktet för flera! MEN till syvende och sist: KUNDEN HAR ALLTID RÄTT! Smile! |
|
|||
|
|||
Också just hemkommen från Samos idag (semestrat där sedan 2006 och alltid i augusti men nu i juni). Märkte att det fanns mindre turister på farten i Vathi. Jag märkte inte att "ungdomarna" skulle ha blivit fler, tvärtom, det var mest i folk i "våran ålder" (frugan 51 och jag 58) som far på farten. Sedan också barnfamiljer som inte reser i augusti när det är som varmast. Doryssa var du bodde "camilla I" ger nog inte den rätta bilden av Samos. Tittade till på stranden på tisdag och den såg utt som "värsta turistgetho". Vad gäller bergsbyarna (Ambelos, Manolates osv..) är de som de har varit de senaste åren, försöker locka turister dit med massa "genuin hantverk och mysiga tavernor". Besökte för vanas skull byarna i måndags. Boka boende nästa gång till Kalami i Vathi, ta en morgonpromenad till bageriet vid busstationen (från Kalami ca. 5 km t/r), gå tillbaka via torget och köp tomater och frukt, gå vidare tillbaka längs strandgatan och njut av det lokala morgonlivet (inga störande ungdomar). Ta på kvällen promedat till centrum igen och ät i någon av de tavernor som finns där, antingen på strandgatan eller på gågatan. Känner mig själv igen väldigt nöjd med med våra 2 semesterveckor i Vathi på Samos. Lokalt liv, några turister (som en av våra vänner sade om Gagou beach, 50 st turister-90 st lokala på stranden). Nu skall vi boka flyg och boende till september någonstans i Grekland och njuta av den Åländska sommarn. Ha de bra alla...
|
|
||||
|
||||
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|