|
||||
|
||||
Övervikt?
Ni som har varit ute och farit i år, har ni märkt om flygplatserna är "kinkigare" när det kommer till tungt bagage?
Funderar på om jag ska köpa mig extra kilon utifall att. När man har en sambo som passar på att köpa whisky, så blir det oftast minst 10 liter! Beställer till utresan för att kunna stuva ner flaskorna i resväskorna. Istället för att kånka allt i taxfree-kassarna. Själv har jag en tendens att släpa med mig för mycket kläder. Sen att man handlar lite ouzo, vinäger, olja mm gör ju bagaget extra tungt. Så, är det någon som har erfarenhet av att få betala för att bagaget väger för mycket? Jenny |
|
||||
|
||||
Sv: Övervikt?
Japp! Se mitt inlägg under Karpathos, "Den nya flygplatsbyggnaden"
Karin förstagångsbetalare |
|
||||
|
||||
Citat:
Ann-Kristin |
|
||||
|
||||
Då vi flög till Naxos i våras åkte vi med SAS. På biljetten stod det comfort class, inget vi beställt, men fick då ha 30 kilo plus 8 kilo handbaggage ... samt fria drinkar, m.m.
|
|
||||
|
||||
Inte illa, sjöborren! Den turen kan man ju hoppas på inte räkna med!
|
|
||||
|
||||
Jo då det händer att man får betala på utresan och även på hemresan så det är väl med vilken tur man har, jag har haft 35 kg och ej betalat något men det har även hänt med 22 kg och åkit på övervikts betalnig.
PANAKAKIS |
|
||||
|
||||
Stundtals händer det att incheckningspersonalen gör en helhetsbedömning av bagageläget. När vi vid tillfälle flög från Umeå till Kreta med Apollo, då langade vi upp vår rygga omfattande 8,3 kilos vikt. Allt ni har?? Ja, vi ska ju bara vara borta i fyra veckor. OK. Sedan ropade incheckningsdamen fram en familj med tvenne tonårsbarn. Ni kan checka in nu. Paret nyss hade ett outnyttjat viktutrymme på 31 kilo som ni kan ta del av.
Ungarna hade varsin jättelik hockeytrunk de trodde skulle kunna passera som handbagage... Icke så, men nu fick de checka in trunkarna som var för sig vägde 12-13 kilo utan extra kostnad. Men, detta var för dryga fem år sedan. Numera förefaller det som i charteroperatörens affärsplanen ingående, att pungslå resenärerna på alla avgifter som möjliga att taga ut äro. Arne Skäret direkt i strålande sommarväder |
|
||||
|
||||
Tack för alla svar! Det lutar åt att jag köper mig några kilo extra, bagage alltså !
Jenny |
|
|||
|
|||
Ja, da jeg dro hjem fra Kreta nå måtte jeg betale overvekt. 5 euro pr kilo, og vi hadde tilsammen 9 kg for mye. Jeg visste ikke at de veide håndbagasjen, og der hadde vi jo både fulle vannflasker og jakker osv. Vi fikk prutet fra 45 euro til 25 euro.
Har ALDRI vært ute for å måtte betale overvekt på charter før, eller at håndbagasjen også har blitt veid og skal være innunder de 20 kg man har lov til... |
|
|||
|
|||
Väääldigt Kinkiga på Kreta, där vägs allt och jag menar allt, handväskor, GOSEDJUR m m. Vi packade om resväskan tre gånger och slängde så mycket vi kunde i form av lästa böcker , badlakan, toalettartiklar m m till sist gav dom sig och vi fick betala 100 kr fast jag tror det var mer övervikt än så. Inte speciellt roligt när man redan var trött kl var halv ett på natten.
|
|
||||
|
||||
Helt rätt Kermit, på Kreta är de riktigt kinkiga. På utresan hade vi ingen övervikt men vi ville hjälpa Greklands knackiga ekonomi och handlade en hel del presenter med hem plus att vår underbara hotellägare gav oss en 1,5 litersflaska med hemgjord olivolja som man tacksamt tog emot. Det blev dyrt det, 600 spänn. Man blir lite syrak när man tänker på att det är fullt möjligt att gå upp till taxfree efter invägningen och köpa så mycket man kan bära utan att det kostar en spänn i övervikt.
Tilläggas bör att det är lätt att ha koll på vikten på utresan men när man ska hem vet man inte vikten förrän det är så dax. Agge |
|
|||
|
|||
På Mykonos brydde de sig inte alls om hur många kilon man hade. Kan dock hända det berodde på att flyget inte var fullt Kommer ihåg med fasa på Skiathos förrförra året. Där insisterade de på att väga allt, inkl handväskan (som inte skall ingå i bagagevikten, då det enligt IATA-reglerna ingår, tillsammans med en kamera och ett paraply..!) Skall just till Skiathos om några dagar och har väldigt svårt att tro att allt mitt bagage väger tillsammans under 20kg... Hoppas de inte är lika noggranna där i år...
|
|
|||
|
|||
Jag tror det beror lite på vilket flygbolag man flyger med men oftast är det ju rätt mycket billigare att köpa extra baggage än att betala när man sen har för mycket. Sen är man ju också på den säkra sidan ochjag brukar tycka att det känns bättre att veta att man inte har för mycket.
|
|
||||
|
||||
Vi var på Kefalonia i slutet av juli men där inte krävdes några avgifter för övervikt.
|
|
||||
|
||||
Nej vattenflaskor kan de ju inte ta avgift för, de får ju inte följa med, jag hade i ert fall satt på mig jackan och svettats en stund
|
|
|||
|
|||
Hur köper man till sig extrakilon? Nu har vi ju redan varit iväg i år men kan vara bra att veta till nästa gång så inte samma problem uppstår igen.Skall kanske nämna att vi åker chater!
|
|
||||
|
||||
Man kan vända sig till sitt flyg- eller resebolag och fråga helt enkelt.
|
|
||||
|
||||
Om man åker med Novair, då kan man gå in via deras hemsida och logga in med resedatum, resebolag, datum och bokningsnr. Efter inloggning kan man där boka olika tillägg bla extra bagagevikt. Smidigt! Betalar gör man direkt med VISA. Man får ut en bekräftelse, som jag häftade ihop med biljetten. 5 kg extra per person bör väl räcka!?
Jenny |
|
|||
|
|||
Tack skall komma ihåg det till nästa resa för jag VET att vi inte kommer klara oss utan övervikt. (15+ 5 alltså)
Kram alla som skal har varit och fundrar på att åka till Grekland |
|
|||
|
|||
Dom tar betalt för varje kilo övervikt, så sa vår guide i Parga. Personalen ska orka lyfta väskorna o. 1 euro per kilo minskar övervikterna.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|