|
|||
|
|||
boka färjebiljett en lördag i september?
Årets septemberbesök börjar så sakteliga ta form. Planerar att börja med standardfärja Piraeus-Serifos en lördag morgon i mitten av september. Nån som anser att man bör boka biljett i förväg? Det gäller Agios Gerogios-båten (Ventouris Sea Line) som går 07.25.
En närbesäktad fråga till ovanstående är om någon vet utifall man kan köpa färjebiljett på Aténs flygplats till nämnda båt? (på nåt ställe som har dygnetruntöppet, alltså, eftersom vi landar miss i nassen) Och om inte, vet någon ungefär var i Piraeus Ventouris biljettkontor ligger, och var i hamen deras båt utgår ifrån? |
|
||||
|
||||
Sv: boka färjebiljett en lördag i september?
Jag har en känsla av att framförallt helgtrafiken har blivit mer uppbokad under senare år. Gissningsvis beror det på att en hel del stora gammaldags färjor försvunnit och att man är mer noga med passagerarantalet på båtarna.
Vi blev i början av juli överaskade av fullbokade båtar ut från Rafina. Eventuellt kan det här ha berott på strejkproblem som främst drabbade Pireus-hamnen. Hursomhelst, vi anlände till Aten natten mellan fredag och lördag och hade tagit för givet att det bara var att boka morgonfärja ut mot Andros. Icke sa Nicke, båda stora båtarna och katamaranen var helt fullbokade, både economy och dyrare biljetter. Vi fick tillbringa hela dagen i Rafina i väntan på en (dyr) Highspeed som avgick sen eftermiddag. Pga detta frågade vi direkt efter returbiljetter nästkommande söndag, nästan fullt då också blev svaret varvid vi för första gången någonsin blev tvungna att köpa biljetter i första klass. (grekland är sig inte likt längre). Hur det är i mitten av september har jag ingen aning om. På Atens flygplats finns två biljettkontor i ankomsthallen. Någon av dem har säkert biljetter till Ventouris. Så vitt jag vet är de öppna hela natten. Lars, som inte gillar förbokning |
|
||||
|
||||
Jag skulle inte bokat just den färjan, med den rutten. Men det betyder ju inte att det inte är full. Hade det varit Blue Star, och den gick mot Paros, Naxos osv hade jag nog bokat.
|
|
|||
|
|||
Tack för synpunkter, även om jag inte fick lättare att bestämma mej precis. Lutar nog ändå åt att jag bokar. Tidig lördagmorgon från Atén KAN ju vara en populär avgång. Sen är det bara att hoppas att Malev håller tiden bättre från Arlanda än när Umeås fotbollslag åkte förra veckan (jag antar att det var Malev dom flög med? det var åtminstone en missat anslutning i Budapest pga sent plan från Estocolmo).
/Thomas |
|
|||
|
|||
Jag tog kontakt med rederiet. Dom kan givetvis inte ge några garantier, men trodde absolut inte att den avgången skulle bli fullbokad. Och eftersom det inte verkar vara helt ovanligt att Malevs avgångar från Arlanda blir så pass försenade att inte anslutningen i Budapest väntar in (åtminstone om man ska tro på track-flight-status-sidan jag brukar kolla på, t ex hade man nog i natt missat anslutningen, om nu inte omlastning av passagerare och bagage gick på 0 minuter, det var nämligen samma ankomsttid för Stockholmsplanet som det var för avgången till Aten), så avvaktar vi nog i alla fall.
Så kan det gå. |
|
||||
|
||||
Du kan väl rapportera hur det gick för er. Vi ska nämligen eventuellt göra liknande resa i början av september nästa år.
Lars |
|
|||
|
|||
Självklart ska jag göra det
(åsså hoppas vi på ett bra resultat i Neapel i morgon, eller hur?) |
|
||||
|
||||
Citat:
Lars |
|
|||
|
|||
Den ska tydligen gå att se streamad. Länk finns på vigule.
Snacka om att vi hamnat off-topic nu... |
|
||||
|
||||
Inget "on-topic" kan vara viktigare än Elfsborg
|
|
|||
|
|||
Alla fyra flighter var 15-20 minuter försenade, så det funkade bra med transfern i Budapest (i båda riktningarna). Bara skönt att slippa sitta och vänta i flera timmar.
Ett tips bara: på både ut- och hemresan så öppnades inte incheckningsdiskarna förrän exakt två timmar innan (scheduled) avgångstid. Vilket fick till följd att det blev skapliga köer. Vi var hyfsat tidiga i båda riktningarna, men hade ändå inte sådär jättemycket tid på oss när vi väl fick checkat in. De som var mycket längre bak i kön fick nog stressa en hel del efter incheckningen. Kan ju vara en anledning till att avgångarna blev försenade? Annars var det de absolut skönaste flygstolarna jag suttit i med ekonomibiljett. Extremt (i flygplanssammanhang) gott om plats för benen framförallt. Macka ingick. Plus glas vin Sthlm-Budapest i båda riktningarna. /Thomas PS. F vet om det öht blir Europaspel nästa år? Vi får väl hoppas att MFF vinner allsvenskan och HIF cupen, så det räcker med en fjärdeplats. DS. |
|
||||
|
||||
Hur funkade det med färja ut från Aten ?
Inga problem att få plats ? Lars |
|
|||
|
|||
Oops, fel fråga jag svarat på. Sorry.
Jo, det var inga problem med färjan. Vi köpte biljetter redan på flygplatsen (gick på åtminstone ett ställe där). Sen var det inte mycket folk på den stora fina nyrenoverade båten heller. Så i år var det i all fall onödigt att förboka. Har svårt att tänka mej att det skulle bli nån större skillnad till nästa år. /Thomas |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|