Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Karpathos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-19, 13:56
Flys avatar
Fly Fly är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2007
Standard Korkat med Karpathos?

Hej!

Vi har med allra största sannolikhet bestämt oss för Karpathos i sep. eller okt. (Vi är vana Greklandsresenärer men har aldrig varit på just Karpathos.) Men nu börjar jag funta på vad det innebär för en körkortslös familj (två vuxna och en ett och ett halvt år gammal son) som inte heller kan nyttja moppe. Är det korkat att åka dit då jag läser här på forumet att ön inte är speciellt vacker vid första påseendet utan öppnar sig genom att man tar sig till det fina? Hur är det med bussarna på Karpathos? Hur går de runt ön? Kan man som man brukar kunna meddelst buss ta sig runt lite på egen hand ändå eller landar man enbart då vid hållplatser där resten av världen också är? (Taxi kan ju vara ett alternativ någon gång men blir rätt kostsamt om man vill puttra runt en del. Cykel är fullständigt uteslutet.)

Och vad är ett absolut måste att se/göra/njuta av på Karpathos?

Senast redigerad av Fly den 2010-08-19 klockan 14:53.
Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 15:03
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Korkat med Karpathos?

Inte är det korkat att åka till Karpathos! Skönheten ligger i betraktarens öga, som det heter. Jag tycker att ön är vacker. Långa, härliga stränder omväxlat med dramatisk natur. Små badvikar och lummiga skogar, det finns det mesta! Om ni åker så pass sent på säsongen är det ingen trängsel någonstans, så det blir varken något "böka" eller "resten av världen". Buss kan man åka till de olika byarna och flera av stränderna. Båtturer finns också. Man MÅSTE inte ha eget färdmedel för att ta sig runt. Nu i år var det första gången vi hyrde bil, och då var det ändå femte resan till ön; annars har vi klarat oss utan.

Och måste och måste... det finns inga måsten alls, tycker jag. Bara att vara där och njuta av tillvaron räcker så bra. Läs resebrev och gamla foruminlägg, så kan ni få tips. Olymbos tycker många att man "bör" ha sett, men men överlever faktiskt ändå... Låt lille sonen bestämma takten. Sola och bada, gå runt i Pigadia och titta i affärer och hälsa på katter. Den gråvita som har sin egen piedestal i bijouteriaffärens skyltfönster brukar gillas av barn. Och kolsvarta Elvira i skivaffären. Slå er ner på ett kafé och ta en glass och studera folklivet. Ni kommer snart att upptäcka det allra bästa med Karpathos: de underbara, vänliga och generösa människorna!

Karin
som alltid längtar ner
Svara med citat
Gammal 2010-08-19, 15:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Pigadia är inget dröm ställe för ett litet barn. Varken stranden eller staden annat än för kortare stunder. Hur ni kommer att uppfatta ön beror nog mycket på var i Grekland ni brukar trivas. Om ni inte valt plats på ön så skulle jag välja att bo på en annan ort än Pigadia.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 08:47
Flys avatar

Ok. Då undviker vi nog Pigadia samt litar till bussen. I övrigt har jag full koll på att världen inte handlar om måsten eller att skönhet är statiskt. Men det är kul att höra vad andra har för preferenser så att man själv kan välja utifrån det. Så enkelt var det med det.
Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 14:28
Lise-Lotte Lise-Lotte är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Hej!

Inte heller jag tycker det är korkat med Karpathos. Det är en underbar tid att åka (åker själv dit den 23/95:e gången) Är det bara en vecka, skulle jag välja Lefkos. En otroligt mysig by med tre stränder, varav en är barnvänlig, bra tavernor och ett altid lika vänligt bemötande av alla man träffar. Det går buss ett par gånger i veckan till Pirgadia för den som vill se lite mer av stadsliv.
Svara med citat
Gammal 2010-08-20, 19:10
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Pigadia är inget dröm ställe för ett litet barn. Varken stranden eller staden annat än för kortare stunder. Hur ni kommer att uppfatta ön beror nog mycket på var i Grekland ni brukar trivas. Om ni inte valt plats på ön så skulle jag välja att bo på en annan ort än Pigadia.

Eva
Hei.
Er det ikke rart hvor forskjellige vi er? Selv har jeg bodd og brukt stranda i Pigadia i 2-ukers ferier i flere år - og syns dette er helt OK. Selvfølgelig er det bedre strender og vi reiser til dem også. Men det er jo noe med Pigadia og Karpathos som man ikke helt kan forklare -jeg er enig med dem som sier det er menneskene.
Jeg kjenner folk som ikke syns det er noe å dra tilbake til,også.
Jeg syns man skal prøve og ikke høre for mye på andre. Har man ikke prøvd, vet man ihverfall ikke.

Med ønske om en veldig god ferie på øya over alle øyer.

Pelagia
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 09:33
lomba lomba är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Jeg er helt enig i siste innlegg. Jeg har også bodd i Pigadia, og brukt stranda der, alle de ti gangene jeg har vært på Karpathos. Synes dette er det perfekte utgangspunkt, og heller ta buss eller annet transportmiddel hvis man føler for å oppleve noe annet en dag.
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 11:44
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av lomba Visa inlägg
Synes dette er det perfekte utgangspunkt, og heller ta buss eller annet transportmiddel hvis man føler for å oppleve noe annet en dag.
Absolut. Det är från Pigadia båtar och bussar utgår. Om man bor i Amopi eller Lefkos är det svårt att komma runt på ön om man inte kör själv, då bussarna in till Pigadia inte stämmer så att man hinner ta en annan buss någon annanstans. Pigadiastranden är lång och härlig med mängder av hotell av olika karaktär och kvalitet att välja bland, det har hänt en hel del under de senaste åren. Stranden i Amopi består visserligen också av sand, men i år var sanden bortspolad under vattnet, så där var det bara stenbotten när vi var där i juni-juli.

Karin
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 11:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av pelagia Visa inlägg
Hei.
Er det ikke rart hvor forskjellige vi er? Selv har jeg bodd og brukt stranda i Pigadia i 2-ukers ferier i flere år - og syns dette er helt OK. Selvfølgelig er det bedre strender og vi reiser til dem også. Men det er jo noe med Pigadia og Karpathos som man ikke helt kan forklare -jeg er enig med dem som sier det er menneskene.
Jeg kjenner folk som ikke syns det er noe å dra tilbake til,også.
Jeg syns man skal prøve og ikke høre for mye på andre. Har man ikke prøvd, vet man ihverfall ikke.

Med ønske om en veldig god ferie på øya over alle øyer.

Pelagia
Visst vi är alla olika jag gillade inte den stranden alls men Pigadia kan jag nog tänka mig att besöka igen. Nu har frågeställaren med sig en liten på 1,5 år och då är staden inte optimal. Min erfarenhet av 1,5 åringar är ganska aktuell. Har två barnbarn varav den ene är tre och den andre 1,5 år. De gillar mer långgrunda stränder, är inte så roade av affärer och caféliv. Med små barn blir kraven på ett remål lite annorlunda än vad som gäller för vuxna och tonåringar.

Ev

Tillägg: Nu är det några år sedan jag var på Karpathos och naturen kan ha förändrat stränderna men trafiken som fanns i Pigadia lär inte ha minskat med åren och små barn och bilar är också två ting som inte går så bra ihop.

Senast redigerad av Eva L den 2010-08-21 klockan 11:59. Anledning: Tillägg
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 14:50
Flys avatar

Hmm.. Jag blir lite osäker nu ändå. Fick info om att Pigadia ändå kan funka bra men tar också med i beaktning vad Eva L säger. Vad vi söker är ett ställe där vi kan slå ner stjärtar små och stora och stressa av oss vardagen genom att bara vara och insupa underbara Grekland. Vi vill inte fara och flänga för mycket men kunna åka till vackert om andan faller på. Därför känns det viktigt att det inte fööör avgasigt, bullrigt och för krånglig strand. Hmmm.. Vi har dock bestämt oss för en sista-minuten så vi får nog villigt ta emot vad universum bokar in åt oss alldeles oavsett. Eller så spar vi Karpathos till ett annat mera flygstoleår och tar någon gammal grekisk bekant i hand. Fast något lockar så med Karpathos...

Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 16:22
ciakoohlers avatar
ciakoohler ciakoohler är inte uppkopplad

Ja nog lockar och drar Karpathos allt.Har man en gång varit där vill man bara tillbaka.
Eva L har helt rätt i det hon skriver ,men sen är det ju upp till er att avgöra var ni vill bo.

Länge leve Karpathos!!
Svara med citat
Gammal 2010-08-21, 19:19
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Avgasigt och bullrigt beror lite på var i Pigadia man bor, där finns flera hotell som inte ligger vid hårt trafikerad väg eller gata.

Med skönheten och Karpathos tycker jag att det förhåller sig så här:

På vissa öar får man ett mycket gott första intryck. När jag kom av båten i Kamares på Sifnos för första gången i maj, och tog taxi över till byn Faros - då njöt jag av färden. Det här kommer att bli verkligt, verkligt bra, sa magkänslan.

Första gången jag kom av planet på Karpathos och tog taxi till Pigadia - då var känslan rätt tveksam. Vissa öar är mer måleriska och vackra än andra, Karpathos toppar på intet sätt skönhetslistan - när man ser ön längs vägen flygplatsen - Pigadia. Idag, efter 4 x 2 veckor på Karpathos så vet jag att Karpathos också är en av de öar jag varit på som har mest varierad natur och landskap. Det finns helt fantastiska ställen och vyer även här, och variationen är ett värde i sig!

Vad sen gäller Pigadia så är stan ingen skönhetsupplevelse, som många andra byar och städer i övärlden är. Arkitekturen ger klar 60-talsfeeeling och det amerikanska inflytandet syns i form av omotiverade neonskyltar här och var. När man väl lärt sig gilla det är det dock både charmigt och lite dråpligt.

Och om jag jämför med en annan charterö, Samos, så slår Pigadia Pythagorion med hästlängder i mina ögon. Pythagorion är vackert, helt klart, men det är så oerhört turistpräglat... Jag har bara tillbringat ett par nätter i Pythagorion men jag tyckte faktiskt att där var direkt otrivsamt. Jag blir ledsen när jag ser hur man klämt in fem färgglada barer per kvadrat på en liten hamnpromenad. I Pigadia, däremot, finns ett härligt levande grekiskt vardagsliv mitt i turismen.

Hur turtät busstrafiken är vid den sena tidpunkt på säsongen som ni ska åka vet jag inte. Men: jag tror att ni kommer att kunna trivas i Pigadia just pga den sena tidpunkten. Det är så lite folk då att stan kommer att visa sig från bästa sida. Och nån busstur och kanske lite lyx med taxi nånstans - så kommer ni att se vackra ställen utanför stan också.
Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 23:14
Ernie Ernie är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Bare kort innpå nå: Vi har reist 1-2 ganger hver eneste sommer siden vår lille var 4 mnd gammel, og vi har aldri tenkt på at stranden ikke er bra nok! Det er et lite stykke ved Limanaki Taverna som er steinete, ellers er det ingen problem for et barn på 1,5 år å tasse langs vannkanten. Så stranden i Pigadia er fullt brukbar for oss med barn også, og hvis dere vil prøve en annen strand som er enda finere, tar dere bussen kl 0930 fra buss stasjonen til Ammopi, og går enten på den store stranda der (Golden beach) eller enda lenger inn, til Small Ammopi, som har blitt vår absolutte favorittstrand med tanke på barna. Så bystranda er den stranda vi har brukt mest, også har vi tatt bussen til Small Ammopi innimellom. Bussturen tar ca 15 minutter.

Dessuten - inne i Pigadia by er det BILFRITT om kvelden, og det er MINST ett like stort PLUSS når man har med seg en som nettopp har lært å gå, og kanskje ikke vil sitte i vogna hele tiden!!! Det er befriende!

Sånn - da har dere også en småbarnsmors erfaringer. Og mine søsken har også hatt med seg små barn i 10 år på rad nå, aldri tenkt på at det ikke er en barnevennlig øy

Håper dere velger dere en tur til Karpathos, og gjerne til byen Pigadia - ha en riktig god tur med go'ungen deres!!
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 09:14
grekland77s avatar
grekland77 grekland77 är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Var i Karpathos för 4 år sen med en 3 och 5 åring. Vi bodde visserligen 3 km utanför Pigadia så vi hyrde bil .
Men barnens favorit var att på kvällen åka till hamnen, strosa runt ,leka med de grekiska barnen och så småningom äta på en restaurang.

När vi nu några år senare pratar om den här resan så är det just kvällsnöjet dom minns bäst.

Karpathos är en vacker ö och den blir ännu finare om man kan åka runt och se sig omkring.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 12:10
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ernie Visa inlägg

Dessuten - inne i Pigadia by er det BILFRITT om kvelden
Då rekommenderar jag dig att ta en tur till stora parkeringen vid taxistationen på kvällstid

Åtminstone i september förra året var där trafikstockning hela kvällarna. Bilarna kom in i stan bakom hotel Blue sky, körde fram och svängde vänster innan stora supermarketen, körde ner längs taxistationen och svängde vänster igen upp på huvudgatan ut ur staden.

Eller körde, förresten - de stod snarare stilla på tomgång för att vägen hade korkat igen.

Hamnpromenaden däremot, är väl bilfri - utom då färjan kommer och går. Jag har suttit på Mesogeios och ätit med en låååång bilkö alldeles intill.
Svara med citat
Gammal 2010-08-25, 21:32
Flys avatar

Tack för jättefina svar med mycket matnyttigt i!

Inkfish: Det är just det här med charterö samt delar av din beskrivning som fick mig att backa lite. Jag är van att vara på öar av mindre chartrig karaktär och begav mig till Kreta för första gången för några år sedan enkom för att det var sent på året och nästan bara resor fanns dit (har länge undvikit Kreta). Jag kunde inte kuska runt där samt hamnade mitt i Platanias och kände att Grekland iofs alltid är Grekland men led svårt av att det var så himla, himla turistigt och så lite av det mer genuina jag varit van med (förstått att det är annorlunda på andra ställen på Kreta). Nu hajjar jag ju att Karpathos och Kreta är två olika saker men ja. Vi känner oss dock oerhört lockade av Karpathos och låter oss nog hänföras av det lockropet. Vi har några veckor till att gnaga på saken. Sen ska sista-minuten säga sitt även om det ser ut som att det finns och fylls på till just Karpathos.

Ernie. Åh, vad fint du skriver! Jag blir alldeles rörd av dina ord som " å tasse langs vannkanten" samt "ha en riktig god tur med go'ungen deres". Norska klingar så vackert. Tack för tips och omtankar!

grekland77- Leka med de grekiska barnen är precis den bilden vi söker! Vår son är halvgrek (pappa född i Australien av utvandrade greker) och vi vill gärna söka hitta ett ställe dit vi kan knyta an med rötter och fötter och återkomma till. Naturligtvis hajjar jag att det finns grekiska barn överallt att leka med. Men det kändes bra i magen att läsa om just här.

ciakoohler. Vi får väl se om håller med du när vi är åter! Skulle inte förvåna mig.
Svara med citat
Gammal 2010-08-26, 21:19
Ernie Ernie är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2008

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Då rekommenderar jag dig att ta en tur till stora parkeringen vid taxistationen på kvällstid

Åtminstone i september förra året var där trafikstockning hela kvällarna. Bilarna kom in i stan bakom hotel Blue sky, körde fram och svängde vänster innan stora supermarketen, körde ner längs taxistationen och svängde vänster igen upp på huvudgatan ut ur staden.

Eller körde, förresten - de stod snarare stilla på tomgång för att vägen hade korkat igen.

Hamnpromenaden däremot, är väl bilfri - utom då färjan kommer och går. Jag har suttit på Mesogeios och ätit med en låååång bilkö alldeles intill.
Vel, nå er vel ikke akkurat taxistasjonen noe sted man sitter og spiser og koser seg, ei heller den delen av byen hvor man ferdes mest på kveldstid. Er det vel? Nå tenker jeg på den gata som går fra Potpurri og ned til havna, der har jeg aldri sett en eneste bil(ikke som jeg kan huske iallefall, og jeg har vært på K 17 ganger nå.....), og ok, som du skriver så kan bilene kjøre langs havna når fergen kommer. Men hvor ofte er det, en gang om dagen og ikke det en gang........?

Fly: Siden dere er fristet til å dra, så synes jeg dere skal reise å prøve selv, og lage deres egne erfaringer fra øya, som jeg fremdeles mener er utrolig barnevennlig Har forresten vært i Platanias og Agia Marina, både i år og for 2 år siden, uten barn. Og det er jeg veldig glad for, kunne aldri tenke meg å ta med meg guttungen dit!
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 17:30
inkfishs avatar

Då har vi nog helt olika vägar på kvällarna, helt enkelt.

Sitter man och äter på t ex Tis Erasmias har man trafiken tätt intill - gågatan ner mot delfinfontänen och hamnen börjar ju precis vid taxistationen.

Och ska man huvudgatan ut ur stan, t ex mot Vala eller Pelagos, då går man samma väg som taxibilarna. Vala, Bella Karpathos m fl ligger ju precis på den gatan.

Pigadia har ju fler områden än just gatan från Potpourri till hamnen.
Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 16:58
Marielous avatar
Marielou Marielou är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Jag har rest mycket i Grekland genom åren och var också lite orolig över att så många här på Kalimera skrev om att Karpathos var en ö som är svår att tycka om, som man måste ge lite tid.

Jag har ingen förståelse för detta, jag tycker att Karpathos var en underbar ö. Det är inget fel på Pigadia heller, en jätte mysig liten stad med väldigt vänliga människor. Tycker inte heller att det stämmer att staden inte skulle ha någon karaktär.

Som någon här skrev "skönheten ligger i betraktarens ögon" och jag tog både ö och stad till mitt hjärta.
Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 17:14
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Håller helt med Marielou

Riitta
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:30.