Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-28, 19:34
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005
Standard drömresan

Sitter och blir sugen på lite båtluff efter att ha läst om alla söm åker iväg.Min drömluff: Rhodos, Kos , Patmos , Leros ,Tilos ,Amorgos , Astypaleja,Kalymnos.,Rhodos . Kalymnos.Men får nog nöja mig med att övervintra på Kreta För 3 dje gången inte fy skam det heller ,men drömma kan man ju göra.
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 20:11
Yannas avatar
Yanna Yanna är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: drömresan

Citat:
Ursprungligen postat av jan c Visa inlägg
Men får nog nöja mig med att övervintra på Kreta För 3 dje gången inte fy skam det heller ,men drömma kan man ju göra.
Det är inget som hindrar att din öluff börjar på Kreta! Jag tänker iaf göra så...planerar en resa till Amorgos i april 2011!

Yanna
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 20:31
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

och så är det ju inte ett direkt nedköp att övervintra på Kreta, ska man drömma om en båtluff är väl Kreta bästa stället att drömma sig bort på och allt kan börja och sluta där!
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 20:45
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

Att luffa är....speciellt... Att bara ta dagen som den kommer, ändra planerna om man vill, träffa andra luffare från hela världen och jämföra erfarenheter och tips, den totala friheten.... Man äger världen en liten stund i alla fall.... Känns det som. Det längsta jag luffat är fyra veckor. Som jag njöt....

Men då måste man ibland också vara beredd på att ge avkall på viss bekvämlighet. Som luffare bor man sällan på de bättre hotellen. Det ingår liksom inte i konceptet... Fast det har väl med ålder, ekonomi och allmän inställning att göra.

Men att luffa runt i Grekland ska vara lite knöligt, bökigt och obekvämt... Annars lyxluffar man och det är inte godkännt!!! Man tar inte en Catamaran om man kan åka med Skopan eller Nisse! Det gör man bara inte...

Jag skulle faktiskt kunna flytta ner till Grekland, Tinos tex, i morgon om jag ville! Men jag har efter många och långa övervägningar beslutat att inte göra det. Det finns lite olika skäl till det, bl a medicinska, och så är det ju det här med katterna förstås.... Man måste ändå vara realistisk (Fast jag ska kolla liiiiite om några veckor... )

Men jag har också en dröm. Och det är att ha så mycket pengar att jag kunde köpa en välutrustad husbil som jag kunde köra ner till Grekland och vara där med under en längre tid. Åka runt på olika öar och parkera på olika stränder, så länge jag trivs, och sedan åka vidare till nästa ställe.... Ouppnålig utopi förstås men jag spelar lite på V75 och tar en och annan Trisslott i någon form av fåfäng förhoppning...

Hoppet om Hoppet är det sista som överger människan.... Och Harry Boy lär vara en just kille...
Svara med citat
Gammal 2010-08-28, 22:19
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Katterna är väl det minsta problemet? Inga karantänsbestämmelser för att ta hit dem, om du sen stannar kvar, alltså.
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 08:48

NEJ inte är det fel att drömma fr Kreta.Men att båtluffa är lite speciellt.Och just nu begränsar ekonomien ,så det får bli det ena alt. En rättelse sista ön skulle vara Karpathos.En husbil har jag drömt om också .Men bara drivmedelskostnaden till Grekland o färjekostnader gör att det blir dyrt.Men vinner man så...
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 10:16
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
Man tar inte en Catamaran om man kan åka med Skopan eller Nisse! Det gör man bara inte...

JO, Peter, fast inte på en öluff kanske..... Jag tar Sea Jet 2 ut på onsdag eftermiddag kl 15.15 till Tinos (om det finns biljetter när jag kommer) bara för att vara framme kl 17 istället för tidigast kl 21, 4 timmar och alltså en HEL förstakväll på Tinos ...Så det så!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 11:14
RUJOs avatar
RUJO RUJO är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

[quote=Peter;219357]Att luffa är....speciellt...

Som luffare bor man sällan på de bättre hotellen. Det ingår liksom inte i konceptet... Fast det har väl med ålder, ekonomi och allmän inställning att göra.

Men att luffa runt i Grekland ska vara lite knöligt, bökigt och obekvämt... Annars lyxluffar man och det är inte godkännt!!!

Hoppsan där åkte man direkt på en utvisning. Man får inte bo bra, det skall vara besvärligt att luffa och ..........................
Jag har nu luffat i 25år i Grekland och gläder mig åt att varje år få ge mig iväg. Självklart sker luffningen på vars och ens villkor. Eftersom jag har uppnått en ++ålder så kostar jag på mig lite mer bekvämlighet än förr.
Därför Peter, akta Dig, din tid kommer då du av ålder och kanske hälsoskäl vill ha det lite "lyxigare" men ännu kunna njuta av ö-luffning.
Sticker iväg i morgon på 3veckors "lyxluff" i västra Cykladerna.
Är tom så bekväm att jag tar inrikesflyg ut till första ön. Men så får jag ju också mer tid att njuta av ön jag besöker. Sen blir det båtar.
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 12:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Jag brukar också bo ganska bra men inte lyxigt. Tycker inte att sämre boenden behöver ingå i ö-luffningen. Sen kan det ju variera från plats till plats vad man väljer men oftast har jag bott lika bra eller bättre än när jag åkt charter till Grekland.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 16:41
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Men då måste man ibland också vara beredd på att ge avkall på viss bekvämlighet. Som luffare bor man sällan på de bättre hotellen. Det ingår liksom inte i konceptet... Fast det har väl med ålder, ekonomi och allmän inställning att göra.

Men att luffa runt i Grekland ska vara lite knöligt, bökigt och obekvämt... Annars lyxluffar man och det är inte godkännt!!! Man tar inte en Catamaran om man kan åka med Skopan eller Nisse! Det gör man bara inte...
Det är bara att konstatera att jag efter 30 års öluffning i Grekland hela tiden gjort fel. Stackars mig - en amatörluffare.
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 17:15
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Fast det är ju en budgetfråga också. Jag reser ensam - och jag skulle inte ens gå och fråga på många av de ställen som par i min ålder gärna lägger pengar på. De är ju två.

Paret som lägger 60 E på ett boende för att det är bekvämt och lite lyxigare än vanligt kan ju räkna kostnaden per skalle. Ska jag bo på samma ställe skulle jag få betala minst 50. Det gör jag inte, då går jag hellre till nästa ställe som inte är lika fint.
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 17:21

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Ska jag bo på samma ställe skulle jag få betala minst 50. Det gör jag inte, då går jag hellre till nästa ställe som inte är lika fint.
Vi bor ytterst sällan på ställen dyrare än 50 euro fast vi är två...oftast betalar vi 30-40. Vi är ju lite udda, bor hellre i gränder än med havsutsikt=billigare, vi vill inte ha AC och hårtorkar och pool heller..Vi är så lite på rummet så rena sängar, möjlighet att laga egen frukost i kitchenette eller delat kök, samt egen dusch /toa...Balkong förstås. Så är vi helt nöjda

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 17:50
inkfishs avatar

Förstår dig, och jag tror att det är ungefär så Peter tänker också.

Men när man ser här på forumet var folk har bott eller bokat så är det inte sällan riktigt flotta rum med stilfull inredning, riktiga sängar med fina gavlar osv. Såna ställen som jag kanske också hade bott på om jag delat kostnaden med någon. På Tinos inte minst finns ju många såna ställen - men det skulle jag inte ta mig råd med, som ensamresenär.
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 17:59

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Såna ställen som jag kanske också hade bott på om jag delat kostnaden med någon. På Tinos inte minst finns ju många såna ställen - men det skulle jag inte ta mig råd med, som ensamresenär.
Enda gången jag bestämt mig för att bo flott på Tinos det är om jag lever när jag blir 65 och går i pension...Då ska jag bo ett par nätter på Altana hotell sen ska jag byta ner mig igen för att kunna stanna LÄNGE i Grekland.

Vi är väl olika många av oss resenärer, för för oss är det faktiskt inte i första hand en kostnadsfråga om vi bor dyrt eller billigt, vi vill helt enkelt inte betala för sådant vi aldrig använder eller brukar, såsom pool/poolbar, AC öppen reception etc Vi lägger pengar på annat istället såsom fler dagar med bilhyra/moppehyra eller fler vändor till Grekland helt enkelt. Jag tror vi är många som tänker så. Det jag dock tror är att för många är det helt otänkbart att inte bo strandnära med havsutsikt och DET kostar. Vi ser havet så mycket ändå tycker vi så på kvällarna är det mysigt med gatuutsikt...Det har blivit många kul upplevelser Man ser mycket kul från balkongen...

Men alla ska ju åka så som man själv vill och lägga pengar på det man vill...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 19:12

I stenåldern när vi började åka till Grekland var boendet väldigt enkelt o billigt. Och många funderingar på hur de hade tänkt el. inte tänkt.På senare år har det blivit lyxigare o dyrare men därmed kanske inte bättre ,mest beroende på att de äldre ställena renoverats el. rivits.Mycket av charmen med Grekland försvinner när man utslätar sig ,anpassar sig till vad man tror att turisten vill ha.Men fortfarande kan man hitta guldkorn,det är väl därför vi fortsätter att åka till Grekland år efter år
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 20:38
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Nu har jag mest rest i låg eller mellansäsong och då när jag luffade för tre år sedan kostade dyraste boendet 25 eller 30 euro. Antagligen betalar den som bor där i juli-aug det dubbla.

Eva

Senast redigerad av Eva L den 2010-08-29 klockan 20:39. Anledning: tillägg
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 22:09
inkfishs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
vi vill helt enkelt inte betala för sådant vi aldrig använder eller brukar, såsom pool/poolbar, AC öppen reception etc
Jag skulle betala mer för att slippa sådant. Är ute efter pensionats-, inte hotellkänsla. Långa korridorer och fasader med rader av exakt lika balkonger undviker jag helst, söker småbyggen, gärna i olika nivåer med olika balkonger och trappor. På sådana ställen får jag en hemkänsla som jag är beredd att betala mer för.

Fast allra viktigast är havsutsikt. Det är prio 1 för mig.
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 22:18
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Det var ingen som uppfattade att mitt inlägg var skrivet med glimten i ögat och totalt summa 16 Smiliesar? Jag trodde det skulle ta udden av det jag skrev, men tydligen inte. Uppenbarligen är det så att vill man misstolka inlägg är det tydligen fritt fram och inga problem...

Inkfish har dock tänkt till, och av erfarenhet, förstått att just boendet för en ensamresenär drar en stor del av budgeten eftersom det sällan finns enkelrum i Grekland. Och att då hyra dubbelrum med en liten rabatt blir dyrt ändå. Så som ensamresenär får man ofta ge avkall på standarden för att komma ner i pris...

Lissi. Där håller jag med dig! Men det är inte luff att åka från Rafina till Tinos. Det är transport till målet där det bara gäller att komma fram snabbt... Jag tar samma tur, och båt, som du ett par veckor efter dig...

RUJO. Du är placerad i utvisningsbåset i 10 min för överdrivet lyxluffande... Fast båset är placerat på en Taverna med havsutsikt som serverar kall Amstel och Ouzo... Kalo Taxidi!

Förresten. Jag är redan i ++ ålder... Och har svårt med värmen i Grekland sommartid. Så till viss del styrs mitt resande av tidpunkt på året och vart jag KAN åka, inte alltid dit jag vill... KAN i det här fallet betyder öar där jag har kontakter där jag vet att jag kan bo hyfsat för en vettig penning.

Jan C är ju också en sanning på spåren. De enkla billiga ställen man bodde på när man var yngre, som jag när jag började luffa i slutet på 70-talet, är nu antingen borta eller renoverade. Men det var en härlig tid...

Annars är jag inte annorlunda än någon annan. Naturligtvis vill jag bo så bra som möjligt. Men begränsas av de ekonomiska ramarna...

Som ensamresande sjukpensionär är mina ekonomiska förutsättningar tämligan annorlunda, och begränsade, när man jämför med tex ett par med dubbla inkomster som reser. Det tror jag de flesta förstår? Samtidigt har jag inget emot att resa lite obekvämt! Sova 6 - 8 timmar på akterdäck på en nattfärja? Inga problem! Och så länge jag har dusch och toa på rummet, utan för mycket "odjur", så går det också bra...

Vissa kan tänka sig att resa och bo så. Lite enklare och obekvämt. Andra skulle aldrig kunna tänka sig att göra det. Det är tur vi är olika...
Svara med citat
Gammal 2010-08-29, 22:36
inkfishs avatar

Citat:
Och har svårt med värmen i Grekland sommartid. Så till viss del styrs mitt resande av tidpunkt på året och vart jag KAN åka, inte alltid dit jag vill...
Tidpunkten på säsongen är ju också helt avgörande för priset. Vi som har möjlighet att åka utanför högsäsong har ju räkmacka: vi kan åka när det är billigare, lugnare tempo och svalare i luften.

Jag har inte ont av värme i medicinsk mening men är ändå överlycklig över att kunna åka när det är svalare, jag vill inte ha bastuvärme.

Dessutom hade det känns surt som satan att behöva betala så mycket mer för boendet. I Faros på Sifnos i början av sommaren fick jag höra att priset på rum nästan var det dubbla i augusti. Då hade jag bara aldrig åkt dit.
Svara med citat
Gammal 2010-08-30, 07:40

Citat:
Det var ingen som uppfattade att mitt inlägg var skrivet med glimten i ögat och totalt summa 16 Smiliesar? Jag trodde det skulle ta udden av det jag skrev, men tydligen inte. Uppenbarligen är det så att vill man misstolka inlägg är det tydligen fritt fram och inga problem...

Lissi. Där håller jag med dig! Men det är inte luff att åka från Rafina till Tinos. Det är transport till målet där det bara gäller att komma fram snabbt... Jag tar samma tur, och båt, som du ett par veckor efter dig...

Peter jag känner Dig så väl vid det här laget att jag VISST uppfattade Din ironi
Jag svarade Dig också att min resa med Seajet ursäktades av att det inte är ö-luff.

..och NU kan även jag välja att INTE åka på sommaren!

Lissi
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.