Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2010-09-03, 19:46
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 519
Standard Flygbiljetter 2011

Jag är så himla glaaaad! Hurra hurra nu är nästa sommar räddad.

Flybiljetterna fixade, fast det blev bara två veckor. Kompromissande som vanligt, men nästa sommar båtluffar min man med mig. Det är värt att kompromissa för.
Grekland 2011 något att längta till
Pyttan
Svara med citat
  #2  
Gammal 2010-09-03, 21:03
evamaggan evamaggan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2009
Inlägg: 111
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Var bokade du flygbiljetter till sommaren 2011 redan nu?

Eva
Svara med citat
  #3  
Gammal 2010-09-03, 21:18
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Det undrar jag med?? Kan hitta bra priser dit men ska man hem igen, vilket man ju tyvärr ska, så måste det vara inom 10 månader från nu och då passar det ju inte alls. Vi siktar på Juli...
Svara med citat
  #4  
Gammal 2010-09-03, 22:59
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Lufthansa har biljetter tom augusti nu
Svara med citat
  #5  
Gammal 2010-09-04, 14:38
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 519
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Hejsan!
Det blev Lufthansa med byte i München den här gången. Har aldrig provat dem förut. Inte jättebra flygtider men helt okej för mig.
Vi kommer ner vid 18-tiden och kanske kommer väskorna efteråt. Tror inte att de hinner förflytta väskorna i München. Får nog sova en natt i Aten i väntan på väskorna och ta en morgonbåt dan därpå. Flygtiden hem är på eftermiddagen, perfekt.
Åh vda det känns bra
Pyttan
Svara med citat
  #6  
Gammal 2010-09-04, 15:35
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2008
Ort: Sthlm/järfälla
Inlägg: 1 795
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Väskorna måste väl komma med samma plan oavsett när ni landar, annars skulle väl aldrig folk köpa resor med mellanlandning? Dessutom kan det ju inte va möjligt att få med alla passagerares väskor på nästkommande plan som ju kan vara fullbokade.

Kul i alla fall att ni kom över bra biljetter och vad skönt att ha det fixat redan!
Svara med citat
  #7  
Gammal 2010-09-04, 17:32
bob-kåres avatar
bob-kåre bob-kåre är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2006
Ort: Edane
Inlägg: 442
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Väskorna kommer nog med, annars vore flyg med byte perfekt för terrorister om de flyger dennes bagage med ett annat plan än det den själv färdas med. Tror inte något flygbolag tillåter det.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2010-09-04, 20:39
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
kanske kommer väskorna efteråt.
Oroa dig inte! Väskorna kommer nog med! Münchens flygplats är en av de mest moderna i Europa och byggd i mångt och mycket efter Lufthansas önskemål och rekommendationer.

De har en MCT, Minimum Connection Time på 30 min mellan Schengenflygningar men jag vet, efter ett studiebesök där, att de klarar av försenade anslutningar som är betydligt kortare.

Den ända gången flygplatsen i München är lamslagen det är när det snöar eller vid Freezing Fog. Men det ska Du väl förhoppningsvis slippa vid den tidpunkten du ska resa!!
Svara med citat
  #9  
Gammal 2010-09-04, 21:27
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 519
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Ja man får hoppas att dom klarar det! Det skulle vara himla praktiskt.
I somras när min vännina o jag flög hem med Austrian via Wien så kom väskorna inte med samma plan som oss till Arlanda. Väskorna kom med bud på morgonen efter istället.
Det gick ju bra, vi slapp att släpa på väskorna.
Det är därför jag är lite misstänksam inför kommande resa.
Just nu spelar egentligen ingenting någon roll, är bara så himla glad att flygbijetterna är fixade!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2010-09-04, 22:51
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Jag tror inte heller att det blir några väskbekymmer, vi har de senaste året flugit med endast handbagage just beroende på att vi haft en väldans otur vad det gäller bagaget tidigare.
Men nästa resa blir med incheckat bagage tror jag, om vi inte reser med kort anslutning från planet till båten, vi får se.
Nåväl, vi är två personer i sällskapet så kommer inte väskorna så får vi "i bästa fall" 8000 kronor att handla för, det kan jag leva med om jag vet till vilken ö jag skall Jag tror att de gör allt vad de kan för att väskorna skall komma med.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2010-09-05, 03:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Pyttan Visa inlägg
I somras när min vännina o jag flög hem med Austrian via Wien så kom väskorna inte med samma plan som oss till Arlanda.
Och nu var ju du rolig också!!! Jag mellanlandar i Wien om ett par veckor, på väg till Athen med Austrian. På hemvägen också... Men jag har ett par timmar mellan planen vid varje mellanlandning så de bör hinna få med min väska tycker jag.

Hade ni kort tid mellan flighterna? Så det var därför de inte hann med?

Hänga på fråga: När jag mellanlandar i Wien på hemvägen har jag över tre timmar mellan planen. Egentligen ska jag ju då bara gå transit till min nästa avgång. Men KAN (får) jag gå ut från säkerhetsområdet och sedan in igen utan problem? En av mina goda vänner i Wien tyckte att han skulle komma ut till flygplatsen så vi kunde ta en snabb öl när jag ändå var där... Han kommer ju inte in utan biljett, men kommer jag ut och in? Vem vill säga nej till en öl med en god vän...?

SteffTee. Ovanstående fråga är väl ditt bord?

Jag har bokat så jag åker med sista Austrianplanet till Kastrup den kvällen. Jag bara hoppas att de får tekniska problem så de måste parkera mig på ett hotell över natten i Wien... Men sådan tur har jag nog inte.

Förutom att det finns några hyfsade butiker är Wiens flygplats en av de tråkigaste i hela världen. Det finns inte ens en vettig restaurang så man kan få sig en Wienerschnitzel när man ändå är där. Det finns någon "Imbiss" där den högsta kullinariska upplevelsen är lite korv som kokat i en halv dag... Jag har väl aldrig varit med om att det inte finns en tämligen hyfsad restaurang efter säk-kontrollen. Tja, förutom i Athen också då.... Och den flygplatsen är ju också vansinnigt tråkig och illa planerad för att vara så ny...

Men jag ska inte klaga. Att resa är att leva... Även på tom mage...
Svara med citat
  #12  
Gammal 2010-09-05, 14:20
para polis avatar
para poli para poli är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 332
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Visa inlägg
När jag mellanlandar i Wien på hemvägen har jag över tre timmar mellan planen. Egentligen ska jag ju då bara gå transit till min nästa avgång. Men KAN (får) jag gå ut från säkerhetsområdet och sedan in igen utan problem?
Har aldrig varit några problem på de flyplatser jag bytt på. Ditt bagage är incheckat och du har ditt boardingkort (=din biljett in till gate-området).
Svara med citat
  #13  
Gammal 2010-09-05, 14:56
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 519
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Hej Peter!
Rolig och rolig, lite kul är det ju!
Ja, vi hade kort tid och vi var dessutom något försenade vad jag vill minnas. De sa åt oss att springa till nästa flyg. Vi var 8 st som sprang.(Undrar om det går att göra så med andra än svenskar?) När vi kom på flyget satt alla andra redan fastspända. Det var bara att spänna fast sig så rullade flygplanet iväg. Då tänkte vi på våra väskor och kom till slutsatsen att de tog nog en genväg med en liten bil! Tanken att de skulle kunna åka med ett senare flyg tänkte vi aldrig.
Men nu vet jag ju att så kan det också gå.

Jag tror att vi hade 30 min i Wien på biljetten men att det blev ca en kvart.
I sommar med Lufthansa i München har vi också på biljetten 30 min. Får se vad det blir i realiteten.
Pyttan
Svara med citat
  #14  
Gammal 2010-09-05, 15:55
SteffTee SteffTee är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2006
Ort: Sigtuna
Inlägg: 720
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Peter//

Svaret har du redan fått av Para Poli Det ska absolut inte vara några problem att lämna transitområdet
Svara med citat
  #15  
Gammal 2010-09-05, 17:08
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Jodå, det händer allt då och då att någon väska inte kommer med som den ska vid ett flygplansbyte.
Jag har - peppar, pappar - klarat mig hittills men jag känner flera som har råkat ut för detta och sedan fått sina väskor budade till hotellet eller till hemmet.

/kimmen
Svara med citat
  #16  
Gammal 2010-09-05, 17:52
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Tack för svaren! Då ska jag meddela kompisen i Wien att vi kan ses en stund över en kall en... När man kan utnyttja tiden på det sättet gör det ju inte så mycket att man flyger med mellanlandning!
Svara med citat
  #17  
Gammal 2010-09-05, 18:13
myran-65 myran-65 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Halmstad
Inlägg: 5
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Hejsan! Vi flög med Lufthansa i somras. Vi flög från Kastrup, mellanlandade i Munchen o Aten sen vidare till Santorini med Aegan(som ägs av Lufthansa har jag hört). Allt funkade kanon o bagaget följde oss till Santorini. När vi skulle hem så var det strejk så vi fick boka om biljetterna till dagen efter. Inga problem o allt gick väldigt smidigt. Så jag tror att du kan hämta ditt bagage när du är framme utan problem. Jag kommer säkert att boka på Lufthansa fler gånger.

/Marie
Svara med citat
  #18  
Gammal 2010-09-05, 20:31
kimmens avatar
kimmen kimmen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 668
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Citat:
Ursprungligen postat av myran-65 Visa inlägg
Vi flög med Lufthansa i somras. Vi flög från Kastrup, mellanlandade i Munchen o Aten sen vidare till Santorini med Aegan(som ägs av Lufthansa har jag hört).
Jag flyger också gärna med Lufthansa men nej, dom äger inte Aegean. Det är grekiskt privatägt. Däremot har Aegean och Lufthansa ett så kallat "Code share"-avtal. Även SAS och Lufthansa har ett sådant avtal.

Det innebär, om jag har förstått det rätt, att bolagen säljer biljetter till varandras plan. På flygplatsens skärmar med avgångstider kan man ju ofta se att ett flyg kan ha två-tre olika flightnummer. I somras till exempel flög vi Göteborg-Atén via Frankfurt med Lufthansa, men Gbg-Frankfurt flögs av SAS trots att vår biljett var en LH-flight.

Lufthansa, SAS och Aegean är även medlemmar i Star Alliance som består av totalt 28 flygbolag.

Dessutom; om det blir godkänt av EU-kommisionen kommer Aegean Airlines och Olympic Air att gå samman i höst! Detta enligt denna sida på Wikipedia.

/kimmen
Svara med citat
  #19  
Gammal 2010-09-05, 21:20
Pyttan Pyttan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2010
Inlägg: 1 519
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Väskor eller inte väskor, så känns det just nu helt ok med en natt på Adonis, promenix till Akropolis och en middag på en bakgata under stjärnorna i nattens Aten.

Skulle gärna byta min väska mot att få vara i Grekland NUUU!

Men jag har iaf biljetter och nöjet av att planera o fundera.

Pyttan
Svara med citat
  #20  
Gammal 2010-09-06, 19:53
myran-65 myran-65 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2008
Ort: Halmstad
Inlägg: 5
Standard Sv: Flygbiljetter 2011

Ojdå, där hade jag fel men jag lärde mej nåt nytt iaf.
Ha det.

/Marie
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT