|
||||
|
||||
Till Thassos i juni :)
Ny här på forumet och tänkte höra om ni har några fina tips till vår semester . Vi åker till Skala Prinou med Apollo och ska bo på hotel Kazaviti i två veckor (hoppas nu ingen har några dåliga erfarenheter av det stället...).
Någon som har varit på den delen av ön? Vad ska vi undvika och vad får vi inte missa? Vet ni om det går att hyra cyklar? Bästa restaurangen? Hur är det med insekter? Har läst lite om mygg och getingar... Ska läsa igenom alla trådar här nu om Thassos och skriva upp alla goa tips! |
|
||||
|
||||
Sv: Till Thassos i juni :)
Ingen som har några tips . Hoppas verkligen inte att tystnaden beror på dåliga erfarenheter av Kazaviti och/eller Skala Prinou... Men om det är så vill vi nog veta det trots allt... Jag har förstått så pass att hyra bil är en god idé och att det finns många fina stränder som man kan besöka. Det verkar som om insektsproblemet är värst på sensommaren så då klarar vi oss från det
|
|
||||
|
||||
Har du sökt och kollat på forumet? Kanske inte så många som varit på den sidan ön, jag har nästan bara åkt förbi på väg söderut, men det är fina trakter... Kolla Google Earth så finns det en del bilder som visar hur det ser ut.
|
|
||||
|
||||
Jodå, jag har sökt och hittat en del om Thassos - men inte om den sidan något speciellt. Kanske är det som du säger att det inte är så många som åkt dit, det verkar som om de flesta är runt Limenas. Nåja, det lär nog bli bra och så får vi skriva här hur det var när vi kommer hem - ifall någon annan ska åka dit . Tack för ditt svar!
|
|
|||
|
|||
Vi var på Thassos for noen år siden og bodde i Limenaria. Vi hadde moped og kjørte flere ganger til Skala Prinou, hvilket var en passe tur. Stranden var ikke noe spesiell, men av en eller annen grunn så likte vi oss godt der. Siden satt vi i havnen på kafe og så på båtene som kom inn. Det var fin utsikt mot fastlandet på andre siden. Det var mange koselige spisesteder i Skala Prinou.
Det er bra å kjøre moped på Thassos. Liten trafikk og fine veier. Rundt Skala Prinou er det slett, så det skulle ikke være noe problem å sykle. Ellers er det bussforbindelser, slik at det er lett å ta seg rundt. Thassos er en fin øy, veldig grønn og ulik mange av de andre greske øyer. Det er veldig god mat og til rimelige priser. Vi hadde mygg når vi var der månedskifte august/september, men det var ikke mer plagsomt enn andre plasser vi har vært i Hellas. Jeg vil råde deg til å kjøpe en myggmaskin og sette den på om kvelden når man går ut. |
|
||||
|
||||
Tusen tack för ditt svar! Myggmaskin att sätta i kontakten, det var ett bra tips! Jag ska genast skriva upp det .
|
|
||||
|
||||
De finns att köpa överallt där nere, man stoppar en liten tablett i den och byter varje dag. Låt stå igång varje kväll-natt!
|
|
||||
|
||||
Aha, så det är något kemiskt eller? Luktar det mycket? Jag är extremt känslig mot lukter/dofter/parfymer nämligen och blir "kli´ig" i näsan...
|
|
||||
|
||||
Alla myggmedel (som fungerar) är väl kemiska... En svag doft kan nog kännas, men det är väl bara att prova. Får man in de små myggen på rummet tror jag ett eventuellt "kli i näsan" är att föredra...
|
|
|||
|
|||
Hejsan,då vi har hus i Kallirachi som ligger på samma sida av ön tycker jag att vi känner trakten ganska bra.Skala Prinos har flera bil och moped uthyrare,att åka runt
ön tycker vi är ett måste då det skiljer ganska mycket på utseende och natur på olika sidor av ön.Insekter tycker vi inte är något större problem.Resturanger ställer ut fat med grekiskt kaffe som man låter brinna och den rök som blir gillar inte insekterna. Det är det bästa med grekiskt kaffe,till att dricka rekommenderar vi att ta med bryggkaffe.Det grekiska är inte för svenska kaffe fantaster.Är det något annat vi kan hjälpa till med så nås vi på info@necoteknik.se Mvh Ulf o Viveca |
|
||||
|
||||
Citat:
Och grek-kaffet får vara för min del, maken däremot gillar det . /Cilla & Lacki |
|
||||
|
||||
Jo, det kanske är så
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|