Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna > Rhodos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-12, 02:56
nikki73 nikki73 är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2011
Standard Vad skulle ni välja?

Vi letar resor, bokar hotell, flyg och hyrbil själva. Har funderat på Rhodos i år då vi aldrig varit där förut. Men det är svårt att hitta hotell som är bra och prisvärda i rätt område. Vi har tre barn och gillar att gå ut på kvällarna, titta lite i affärer och äta något. För sambon är det livsviktigt att ha sandstrand och den ska helst vara riktigt fin (vi är bortskämda med det hemifrån och från våra semestrar i Alcudia). Det känns som att Rhodos inte riktigt kan erbjuda oss alla det vi vill ha, inte ens om vi betalar massor och helst vill vi inte betala så mycket alls då vi har renoveringsprojekt på gång i vårt hus.

Har ni några tips? Faliraki låter ju bra när det gäller stranden (så nära stan som möjligt) men om vi bor där så är jag rädd att vi kommer bli störda av alla unga fulla engelskmän som man läst ska vara där. Men så har man också läst att det är ett utmärkt ställe att åka till med barn. Utelivet kommer ändå inte igång förräns vid midnatt och då är vi med största sannolikhet inte ute längre. Men tänk om det bor en massa fulla ungdomar på hotellet? Jag är nog skadad av alla härliga resor vi haft till superbarnvänliga Alcudia (får man skriva så här på Kalimeraforumet?)! Eller vad tror ni? Nästan så skadad att jag återigen var på väg att boka en resa dit. Men förr året vi var där så sa vi att nästa gång ska vi till Grekland!
Var på ön skulle ni valt att bo? Vi vill ju in till Rhodos gamla stan också några kvällar i veckan och kanske äta något där, eller ta något att dricka och ge barnen glass.

Har hittat ett hotell med AI till bra pris men det ligger ute i Kalithea nära Sunwings hotell. Där är ju inget annat än hotell! Konstigt! Iofs ett litet centrum 1 km bort men väldigt litet. Detta hotellet har fått både bra och dåliga kommentarer om sitt AI. Men jag tänker som så att om man några av kvällarna eller någon lunch äter där och dricker lite när man ligger vid poolen så kan det ändå vara värt att ha AI och ändå gå ut och äta flera av kvällarna. Flyg med hyrbil och hotellet med AI skulle för 12 nätter i mitten på juni skulle kosta 25.000 för oss fem.

Det andra alternativet är ett enklare hotell där det inte ingår frukost (men å andra sidan så gillar vi att sova länge när vi har semester (ibland i alla fall) och slipper då passa tiderna. Det hotellet ligger 500 m från centrum av Faliraki och 200-300 m från den fina stranden i Faliraki. AC får man betala för och då det blir två rum här så skulle det kanske kosta 1200 kr (har sett vad andra tar) så detta enklare hotell med enbart litet poolområde och utan någon mat eller dryck (Finns pentry så man kan fixa till lite frukost osv) skulle med flyg och hyrbil kosta 19.000 kr. Det har fått bra betyg av sina tidigare gäster, betydligt bättre än det andra större AI hotellet. Men jag är rädd att det billiga priset kanske lockar till sig de unga som är ute för att supa skallen i bitar. Men hur vet man det? Det är många äldre och barnfamiljer som också bott på detta lilla hotellet. Det känns på ett vis lite mysigare med ett så här litet ställe men samtidigt skulle barnen älska poolerna på det större AI-hotellet. Kanske är folk på AI mer kräsna än folk som vet att de bor på ett enklare ställe?

Vilket skulle ni välja? Bor vi på AI-hotellet så kan vi ju köra till Faliraki och bada eller någon gång på kvällen, är ju bara 5-7 km dit. Men då kan man inte ta sig någon drink eller öl på kvällen innan man går ut. På AI-hotellet så är den enda variationen om man vill gå från hotellet att gå till något av de andra hotellen och ta något att dricka eller äta där. Men som sagt vi har ju bilen.

Återigen vilket skulle ni välja? Har ni något annat förslag?
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 11:26
Fjonks avatar
Fjonk Fjonk är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Vad skulle ni välja?

Faliraki är fint (om man ser till stränderna) och ja fyllan kommer igång sent på nätterna. De flesta ungdomar bor på lägenhetshotell, eller på de billigare hotellen så akta er för dom. Faliraki Beach är ett bra AI hotell, väldigt strandnära. Annars har ni Espiredes och Louis Colossos (mellan Kalithea och Faliraki) oxå strandnära men inte riktigt lika finkornig sand.

Funderar på om det är Prinsess Flora ni tittat på? I så fall rekommenderar jag det INTE!
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 11:52
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Är Rhodos det enda alternativ ni kan tänka er?? Har ni redan bokat flyg dit?

Annars kan ni säkert hitta allt ni önskar även på t ex Kreta....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 13:22

Citat:
Ursprungligen postat av Fjonk Visa inlägg
Faliraki är fint (om man ser till stränderna) och ja fyllan kommer igång sent på nätterna. De flesta ungdomar bor på lägenhetshotell, eller på de billigare hotellen så akta er för dom. Faliraki Beach är ett bra AI hotell, väldigt strandnära. Annars har ni Espiredes och Louis Colossos (mellan Kalithea och Faliraki) oxå strandnära men inte riktigt lika finkornig sand.

Funderar på om det är Prinsess Flora ni tittat på? I så fall rekommenderar jag det INTE!
Hej!

Först tittade vi på Princess Flora men det gav vi upp ganska fort. Kändes inte alls okej.

Louis Colossos känner jag en som bott på och de gillade inte alls hotellet. De åkte buss varje dag för att bada i Faliraki och ska vi ändå åka iväg för att bada så känns det som vi lika gärna kan bo i Kalithea blir billigare när man ska hem från Rhodos stad och vill ta taxi. Dessutom skiljer det 6000 kr för oss på de båda hotellen. Epiredes har jag inte hittat att boka själv, bara med resebyrå och Faliraki beach har jag för mig blev för dyrt, minns inte riktigt var det låg heller. Men det gick bort av någon anledning.
Vi kommer iofs inte att hänga dagarna i ända på hotellet, har får för mig att detta blir första och enda gången som resan går till Rhodos så bäst att passa på och se Lindos, Fjärilsdalen, Anthony Qiunns bay, Rhodos old town (gärna flera kvällar och någon dag).
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 13:24

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Är Rhodos det enda alternativ ni kan tänka er?? Har ni redan bokat flyg dit?

Annars kan ni säkert hitta allt ni önskar även på t ex Kreta....

Lissi
Hej!

Vi har varit på Kreta och vill denna gången till Rhodos. Vi har dock inte bokat flygbiljetterna än! Vill ju vara på det klara med var på ön vi ska bo!
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 16:12
Margaretha Margaretha är inte uppkopplad

Jag skulle nog välja Kalithea istället för Faliraki. Har Ni dessutom hyrbil så är det ju inte några problem att hitta fina stränder. Vi har själva bott med barn både på Sunwing och Sungarden och det är ju jättefint för barnen där ute. Kalithea källor är ju jättefint nu sen de restaurerat där och där finns dykskola också om man är intresserad av sådant, men det är så jättefin miljö också. Sen är det ju nära till stan om man vill åka in dit på kvällarna. Vi brukade åka buss in till stan och åt där många kvällar och sen åkte vi taxi tillbaka.
Nu hade vi ju ingen hyrbil och inte heller AI så för oss blev det både billigare och roligare att
åka in till stan och äta än att äta på hotellet.
Rhodos har ju så otroligt mycket att erbjuda, både fina stränder och massor med sevärdheter,och med hyrbil har man ju möjlighet att utforska många saker.För oss är Rhodos en riktig pärla och trots alla resor under mer än 30 års tid så hittar vi alltid något nytt.

Margaretha
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 17:53
Fjonks avatar

Okej!

Ett tips; skippa fjärilsdalen. Den är tom fram till slutet på juli och inte alls värd pengarna för besöket. Det är en vacker dal iofs, men det är alla fjärilar som gör den speciell
Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 18:17
Peter å Stina Peter å Stina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Vill ni ha en fin sandstrand då finns Tsambika beach. Stranden passar även bra till barn. I Rhodos Stad finns det en hel del att se och shoppa. Både i nya och gamla delen. I nya stan finns det dyra märkesbutiker till mer budget såsom Zara och H&M. Sen om man är ute efter parfymer och smink... då finns Sephora. I gamla stan finns det en del shopping och i Faliraki finns det en stor vattenpark. Det finns mycket man kan göra på Rhodos, det beror på vad man är ute efter. T ex varje lördag så har dom en marknad där folk säljer allt från frukt till kläder.
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 02:11

Nu börjar jag vackla lite. Kanske ska vi vänta med Rhodos tills barnen är lite äldre. Mina barn är 11, 9 och 5 år gamla. Jag skulle nog helst vilja bo på ett lugnt ställe där det finns lite småaffärer som säljer sånt man behöver som strandsaker osv, apotek, mataffär, gärna lite restauranger som man kan gå till. Behöver inte vara jättemycket men man ska i alla fall kunna gå ut från hotellet och gå någon kväll om man vill det. Är inte intresserad av att bo på ett stort hotell som jag sen måste ta bussen eller bilen för att köpa medicin eller så. Vill ha trottoarer att gå på, de kan vara små och trånga men dock en trottoar! Barnen litar jag på att de inte springer ut på vägen så att vara i Rhodos stad är jag inte orolig för. Men jag vill ju så gärna kunna gå ner till stranden de dagarna vi låter bilen stå. Det är ju det som är så skönt med att vara utomlands att man inte måste stuva in sig i bilen för att åka till stranden. Vi har nära till fina stränder här hemma men det är så att det är lite för långt för att ta sig dit med packning osv på cykeln så det får bli bilen. Jag åker gärna bil till lite olika stränder på Rhodos och upptäcker ön men kanske inte alla dagarna vi är där. Vissa dagar är man tröttare och vill bara lägga sig på stranden där man bor. Jag tror jag har tömt alla alternativ och inget känns 100% för oss. Får nog fundera på om vi ska skippa Rhodos även om jag väldigt gärna vill dit. Det är så mycket som lockar ju...... Men som sagt kanske är det bättre att vänta tills barnen är lite äldre man vill ju att alla ska uppskatta resan?!
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:41
Fjonks avatar

Nej inte ska ni avvakta för barnens skull. Mina barn har varit i åldrarna 6 mån-16 år när vi har varit på Rhodos. Det finns massor att se och uppleva... Lindos, Embonas (vinhusen ÄR intressanta för barnen), sju källorna, bergen, Monte Smith, gamla staden, Faliraki waterpark, prassonissi (underbar udde, MÅSTE upplevas), inne i stan finns en stor lekpark med fik om man tröttnar på att shoppa

Stranden i Kalithea, Faliraki och neråt på östkusten ÄR fin. Jag tror att området runt Louis Colossos och Espiredes skulle passa er bra. Det ligger några små lokala 'centrum' på gångavstånd och det är relativt nära både till stan och Faliraki.

I min pres min en länk till min Rhodos blogg kolla den
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 12:10

Hej Fjonk!

Ja, det är det som känns lite synd att jag ju hittat så mycket vi skulle kunna hitta på. Det känns som om att AI hotell inte är det rätta när vi inte kommer vara så mycket på hotellet. De flesta dagarna kommer vi ju att besöka stränderna, Tsimbika, Lindos och Faliraki (Den delen där stranden är som bäst) Sen blir det ju poolen en stund på eftermiddagen och sen vila lite för att några kvällar åka in till Rhodos stad men kan även tänka mig att besöka Faliraki och kanske Ixia någon kväll. Därför vill vi inte lägga för stor summa på hotellet. Har hittat ett hotell som fått en hel del kritik, det är Virginia ute i Kalithea. Där ska det vara promenadavstånd till Koskinou eller vad det heter, är det centrumet lika stort som det vid Esperides, Louis Colossos? Jag känner en tjej som bodde på Louis och de åkte oftast in till Faliraki och badade för stranden där var inte så fin. Hotellet Virginia skulle bli 5000-6000 kr billigare än de andra två hotellen och då ingår ändå AI också där. Samt det blir billigare att ta taxi till Rhodos stad.

Jag hittade även Faliraki beach och det läget känns som det bästa för oss men hotellet kändes ännu sämre än Virginia (när man tittade på bilder) och det kostade också flera tusenlappar mer!

Så just nu ligger det nog på Virginia eller inte Rhodos. Fast ska trots allt spana in Faliraki beach hotel lite till!

Tack för ert tålamog!!!

Jag har i alla fall lovat mig själv att jag inte skulle hålla på och leta hotell idag!
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 12:32
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Har inte själv bott på Virginia men en väninna bodde där för några år sen och var nöjd. Däremot har jag bott ett par gånger på Eden Rock i samma område. Det var iof. ganska länge sen, men där trivdes vi bra. Det ligger vid Paradise beach som inte är finkornig, men rolig att snorkla vid då det finns några klippor där. Hotellet är stort med en stor Bungalowdel där vi bodde, där är helt bilfritt. Buss går in till stan och taxi blir inte så dyrt heller.
Uppe vid stora vägen fanns några butiker och restauranger. Det kan ju vara betydligt mer utbyggt nu.

Hälsn. Katitzi
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 12:45

Eden Roc, det måste vara gammalt nu, fast det är säkert renoverat..Där bodde vi med barnen 1984 och jag minns ännu med fasa hur vår 3-åring försvann när vi åt frukost en morgon. Vi var ett sällskap på 11 pers med flera barn så vi märkte inte att hon försvunnit förrän efter ett par minuter. Hela personalen letade och jag sprang ner till stranden med hjärtat i halsen men ingen flicka....Efter 20 min hittades hon under ett bord i matsalen där en lång duk hängde för....det var nog de värsta minuterna i mitt liv! Själv var dottern överlycklig och hade bara lekt kurragömma, en lek bröderna nyss lärt henne. Hon blev omåttligt bortskämd av all personal sen ....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 12:55
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Eden Rock är totalrenoverat nu! Kolla på Booking.com så får du se. Nu verkar det också vara ett AI hotell, det var det inte när vi bodde där.
Så flott som det verkar nu så är väl priserna där efter kan jag tänka mig!

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 13:07

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Eden Roc, det måste vara gammalt nu, fast det är säkert renoverat..Där bodde vi med barnen 1984 och jag minns ännu med fasa hur vår 3-åring försvann när vi åt frukost en morgon. Vi var ett sällskap på 11 pers med flera barn så vi märkte inte att hon försvunnit förrän efter ett par minuter. Hela personalen letade och jag sprang ner till stranden med hjärtat i halsen men ingen flicka....Efter 20 min hittades hon under ett bord i matsalen där en lång duk hängde för....det var nog de värsta minuterna i mitt liv! Själv var dottern överlycklig och hade bara lekt kurragömma, en lek bröderna nyss lärt henne. Hon blev omåttligt bortskämd av all personal sen ....

Lissi
Jag vet precis hur det känns! Blev av med min dotter när vi var på Kreta och skulle äta frukost vilket man gjorde precis vid poolen. Jag skulle bara Ta en sak i matsalen och vips så var hon borta. Hela hotellet var med och letade efter henne. Det var det året som den lilla flickan Maddy försvann i Portugal så man hade det färskt i minnet. Jösses vad rädd man var!!!! Men dottern hade gått iväg till en liten plats en bit bort där hon lugnt satt pillade med några små stenar! Hon var inte borta mer än kanske 5-10 minuter men det kändes som en hel evighet!
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 13:14

Citat:
Ursprungligen postat av Katitzi Visa inlägg
Har inte själv bott på Virginia men en väninna bodde där för några år sen och var nöjd. Däremot har jag bott ett par gånger på Eden Rock i samma område. Det var iof. ganska länge sen, men där trivdes vi bra. Det ligger vid Paradise beach som inte är finkornig, men rolig att snorkla vid då det finns några klippor där. Hotellet är stort med en stor Bungalowdel där vi bodde, där är helt bilfritt. Buss går in till stan och taxi blir inte så dyrt heller.
Uppe vid stora vägen fanns några butiker och restauranger. Det kan ju vara betydligt mer utbyggt nu.

Hälsn. Katitzi
Tack för ditt svar! Jag tror att de som är missnöjda med Virginia är de som åker dit för att tillbringa större delen av tiden vid hotellet/stranden och området utanför. Då är det säkert inte någon höjdare. Men om man som vi tänkt åker iväg på utflykter och till andra stränder flera av dagarna så kanske man uppskattar hotellet mer och framförallt de där 6000 kr som man har över att kunna göra annat för, tex shopping i gamla stan!!! Vi får väl ta och passa på och handla medans vi är i Faliraki och badar osv... Fast helt överrens med mig själv är jag inte ÄN!
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 13:23

Om allt annat är bra och ni ändå känner att hotellet kan vara rätt ok men kanske inte helt super så kanske det ändå blir jättebra. Man är ju inte på hotellet så mycket mer än för att sova och kanske vila en stund på dagen. De 5-6000 ni sparar kan ni ju ha mycket roligare för än ett hotell med faciliteter ni ändå inte nyttjar. Ni tänker ju ändå göra många utflykter med bilen...

Nu när vi reser själva utan barn väljer vi alltid bort pool,bar etc eftersom vi aldrig nyttjar det och dessa faciliteter ofta för med sig extra störningar på tider man inte vill...

Är ni nöjda med allt annat och gärna vill till Rhodos så skulle jag inte tveka med Virginia....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 13:25

Funderar på om man kanske skulle välja två olika hotell på ön? Om ni skulle gjort så vilka ställen skulle ni då valt att bo på?
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 13:28

Har Du läst Mariannes reseskildring från deras bilsemester på Rhodos, tror det var 2009. Nu hade de ju inga barn med sig så de platser de besökte kanske är för ensliga, men kika på resebrevet, där var många fina stränder och de åkte helt off season så där är säker mycket mer folk i säsong. Ett tips bara....
Själv har jag bara varit på Rhodos just 1984 samt en enda övernattning 2005 så jag kan inte hjälpa Dig....

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 14:23

Hej Lissi!

Alltså ärligt Kalithea känns inte bra innerst inne.

Faliraki beach hotell är det hotell som har bäst läge tror jag, i Faliraki som skulle kunna passa en barnfamilj MEN hotellet känns verkligen skabbigt och inte mysigt alls (och alla dessa bilder från folk som varit där är hemska) och egentligen om jag ska vara ärlig så det jag allra helst vill ha är ett lite mindre lägenhetshotell, fräscht och utan en massa barnklubbar och uppträdande osv men med ett fint poolområde som inte behöver vara gigantiskt men så banen kan bara där lite på eftermiddagen. Sen vill jag ha lite småaffärer utanför så man kan gå iväg och köpa lite dricka eller så...

Har bara varit i Platanias på Kreta förut och exakt så var det där. Ingen stor by men allt fanns inom räckhåll och det kändes ju bra.

Nu snurrar jag in lite på om man skulle kolla lite hur det är i tex Ixia istället? Problemet är väl då att mycket av det vi vill göra, stränder att besöka osv ligger på östra sidan.........
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:38.