Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Thassos

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-04-15, 17:15
Thessans Thessans är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2011
Inlägg: 7
Standard Sevärdheter på Thassos?

Jag och min sambo åker till Thassos första veckan i september och ska bo på Emerald Suites vid Golden Beach.
Funderar lite på om nån har några bra tips om vad man kan hitta på på Thassos? Vi tänkte hyra bil eller vespa, vad är bäst? Finns det några trevliga sevärdheter? Nån mysig by? Fin strand? Nåt annat som man absolut måste se när man är på Thassos? Är tacksam för all info jag kan få!
Finns det några bra restauranger i Skala Pangia?
Thess
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-04-15, 18:24
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: jul 2010
Ort: Danmark
Inlägg: 823
Standard Sv: Sevärdheter på Thassos?

Bil er bedst at tage sig rundt med på Thassos skulle jeg mene.

Om Thassos i en anden tråd.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-04-23, 12:06
camilla34 camilla34 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: okt 2009
Ort: avesta
Inlägg: 99
Standard Sv: Sevärdheter på Thassos?

Golden beach är ju jättefin. När vi var där förra året så var det enda stranden som inte hade maneter och sjöborrar.
Jag rekommenderar verkligen Alyki beach! Så himla fint, fast inte bättre strand än golden beach. Åt underbara varma mackor där med ananas och skinka. Det var nog det bästa på hela semestern. Det är en trappa man går ner för och sen genom en affär, sen kommer man till stranden. Ägaren till Koala bar liknade crocodile dundee tyckte vi :-)
Jag skulle hyrt bil, jättebra priser blir man erbjuden av reseledaren. 3 dagar för ca 1100 kr. Jättelätt att köra på thassos. Vi körde runt i 3 dagar och kikade på byar. Inne i thassos stad som är supermysigt på kvällen så var vi till ett bageri/cafe. De hade underbara små pizzor där, och goda bakverk.
Vi gillade även restaurang Gekas som ligger vid rachoni beach. Mysigt, och mysig liten affär bredvid också. Och marknaden i prinou får du inte missa på måndagar! Och missa inte att marknaden är större än vad man tror.. Den fortsätter längst bort i hörnet in på en smal gata, man knappt ser.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-05-03, 06:39
Stefulainen Stefulainen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2006
Inlägg: 177
Standard Sv: Sevärdheter på Thassos?

När vi besökte Thassos i månadsskiftet maj/juni 2006 (huh, 5 år sedan redan), så var vädret ännu för dåligt för strandliv så vi hyrde bil och besökte "alla" byarna i stället. Kastro uppe i Bergen gjorde mest intryck på mig. Byn verkade helt övergiven när vi var där. En man såg vi dock när vi körde ut ur byn. En annan sevärdhet är klostret AG Panteleimon (Stavning) som man kommer till via Mikros Prinos (syns på Google maps). Själva vägen dit var en sevärdhet i sig (fast nu verkar den ha asfalterats?). Jag skulle nästan rekommendera att ni printar ut satellitbilder från Google maps och kör enligt dom. Vi hade tre stycken "turistkartor" med oss när vi yrade runt i bergen, alla visade olika och ingen visade rätt . Som tur är är ön liten och man kommer alltid ut någonstans i något skede.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT