Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Naxos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-01, 09:15
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Utflykt med övernattning närliggande ö?

Åker till Naxos med släkten 28/5. Eftersom vi har gott om barnvakter på plats vill maken och jag passa på att åka till någon närliggande ö för en övernattning på tu man hand. Vi vill kunna äta gott gärna i vacker miljö, kanske ta ett par drinkar och spela backgammon med lite folkliv runtomkring (inte superviktigt) samt bo bra helst med fin utsikt från balkongen.

Men eftersom vi bara reser en vecka vill vi vara tillbaka på Naxos inom ungefär ett dygn. Alltså behövs det goda förbindelser och vi vill inte lägga någon tid på transporter på plats, eller i alla fall högst begränsat.

Vart ska vi åka? Och var rekommenderar du i så fall att vi bor och äter? Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2011-05-01, 09:23
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Utflykt med övernattning närliggande ö?

Svårt att svara på. Enklast är det väl att ta sig till Paros dit det går färjor flera gånger om dagen. Då skulle jag välja att bo i Naoussa där det är charmigt och finns både folkliv och ställen med fin utsikt över havet.
Tavli kan ni säkert spela här på någon av tavernorna.

Eva
Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 10:01
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av kassiopeja Visa inlägg
Vart ska vi åka? Och var rekommenderar du i så fall att vi bor och äter? Tack på förhand!
Jag håller med Eva om att Naoussa på Paros är ett ypperligt val. Ta en taxi från hamnen i Parikia så är ni där hur fort som helst. Naoussa är mysigt och där finns många bra restauranger och barer med bra läge vid vattnet, och i de bilfria gränderna. Det tar bara en timme med båt mellan Naxos och Paros och båtarna går ofta.
Svara med citat
Gammal 2011-05-02, 18:23
eijas avatar
eija eija är inte uppkopplad

Jag rekommenderar också Paros och Naoussa, en liten romantisk by med trevliga tavernor i hamnen, där det är kul att titta på fiskare och deras båtar. Uppe på backen ligger många goda hotell och apartements med fin utsikt till havet. Man hittar dom lätt genom att googla lite.
Om man har tid är det intressant att promenera i "labyrinten" av smala gränder och trappor bakom hamnen i Parikia, som har ett av Kykladernas vackraste shoppingområden.
Det lönar sig att besöka där också den skuggiga "Stadsparken" med sina lutande träd och Panagia Ekatonpyliani, en av Kykladernas mest magnifika kyrkor.

Ha en fin semester!
Svara med citat
Gammal 2011-05-03, 09:04
kassiopeja kassiopeja är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Tack för era svar! Låter bra att Paros kan passa oss eftersom jag förstått att förbindelserna är mycket goda och restiden kort.
Svara med citat
Gammal 2011-05-07, 23:45
Annlotta Annlotta är inte uppkopplad

Ni kan ju stanna kvar på ön och uppleva någon annan ort, men tar ni ändå båten till Paros är ju Antiparos ett alternativ. Mysig gågata för en kväll, bra ställen att äta på och fina hotell med havsutsikt. Det hade jag satsat på.
Tycker även att Naoussa är toppen!

Ha ett underbart dygn för er själva!
Ann-Charlotte
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.