Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Lefkas

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-05-09, 13:40
Johanna324 Johanna324 är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011
Standard Ta sig från nidri runt ön

Hej

Vi är några som ska åka till Lefkas i mitten av juni och vi har valt att bo i närheten av nidri. Tanken är att vi ska ta oss till västkusten ganska regelbundet, vad är bästa sättet om man inte vill hyra bil?

Har läst om badbåtar som går från nidri till stränderna på västkusten, hur ofta går de och vad kostar en resa?

Vi är även väldigt förtjusta i att cykla, går det att hyra cyklar på ön och är det "säkert" att cykla i trafiken?

/Johanna
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 17:09
mikaelp
Gäst

Standard Sv: Ta sig från nidri runt ön

ja...det går ju buss, men jag undrar om det inte blir så att ni måste byta, med väntetid i Lefkada stad, och då tar det totalt sett mycken tid.
Cykla, jo. Trafiken är väl relativt stillsam (om det nu är möjligt i Grekland), men det är ganska rejäla backar på hela västra sida, som börjar direkt när man kommer ut ur Lefkada stad. Att cykla på västra sidan måste vara bland det mest svettdrivande som går att göra på Lefkas. Rakt över ön? Endast för den riktigt äventyrslystne. De badbåtar jag sett som kommer från Nidri gör heldagsturer runt hela ön, med stopp vid flera stränder. Fundera på att hyra bil en gång till? //M
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 21:15
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Badbåtarna från Nidri är dagsutflykter och inget man gör dagligen.

Cykla.....Hmmm. Nej, för långt om ni inte är tävlingscyklister. Scooter möjligtvis, annars HYR BIL (i juni finns nog fortfarande möjlighet till P-plats vid de poulära stränderna)!

Med buss måste ni byta i Lefkas stad, och det tar lång tid, och går som längst till Kathisma.
Svara med citat
Gammal 2011-05-09, 22:17

Tack för svaren, vi får väl se om vi vågar oss på en cykelutmaning. Vi ska hyra bil några dagar men vill gärna begränsa oss då bara en av oss har körkort. Inte så populärt att vara chaufför när vi andra kan njuta av en drink eller två på stranden...

Tråkigt att höra att det mest är dagsutflykter, efter att ha läst runt på olika forum fick jag uppfattningen att det går taxibåtar från bland annat nidri...men, men. Vi får väl lösa det på annat sätt...
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 08:12
Aase Aase är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hej
Förra året flög vi till Preveza med tre tonåringar. Vi hade förbokat en hyrbil som vi tog direkt på flygplatsen. Sedan bilade vi på Lefkas och Kefalonia.
Vi var väldigt glada åt att ha bilen för det var problem med transporter till de mysigaste och bästa ställena.
Vi bodde i Nikiana på Lefkas några nätter men hittade vår pärla i Agios Nikitas som vi bodde 5 nätter.
Vi bodde i Lassi på Kefalonia men det gör jag aldrig igen men vi stannade för tonåringarnas skull.

Så mitt råd till er är att hyra bil för att sitta fast i Nidri och inte se de bästa platserna är synd.

Åse
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 13:24
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej!
Jag kan bara hålla med föregående inlägg (gällande Lefkas).
Man ska absolut inte fastna i Nidri. Stranden där är inte mycket att skriva hem om. En hyrbil är ju det bästa alternativet. Man kan ju även alternera med en lokal runtursbåt så att man tar sig till Porto Katsiki. - Missa inte den stranden ...
Sen är minst ett par färjeturer ut till den lilla pärlan Meganissi att rekommendera.

//C@nny
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 14:52

Tack för alla bra tips!

har någon restaurangtips tas det också tacksamt emot!
Svara med citat
Gammal 2011-05-10, 17:29
mikaelp
Gäst

* när ni tar er runt ön. På östra sidan, om man kör från Vasiliki så ligger det en relativt nybyggd taverna efter cirka 8-10km och direkt vid stora vägen, ungefär 400 meter efter avtagsvägen till Sivota. Maten minns jag inte, men utsikten glömmer jag aldrig.
* På väg ner till Porto Katsiki, i Athani, exakt där vägen delar sig, taverna med utsikt och utsökt honung.
* Om/när i Agios Nikitas så finns det så många tavernor att gå på så man behöver inte gå på Rest Milos. Hellre rätt över gatan, Klimateria.
* En frappe på torget i Karya, under platanerna är inte det ett måste?
.....aj, vad jag blev ressugen....
Svara med citat
Gammal 2011-05-11, 10:11
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Jag kan rekomendera att inte gå på restaurangerna efter hamnpromenaden i Nidri. Dom håller ofta en riktigt dålig kvalité. Finns såklart undantag, men dom brukar variera år från år. Det som var bra förra året behöver inte vara bra i år. Vi brukar gå på rekomndationer inann vi prover en restaurang på hamnpromenaden. Sen finns det andra ovanför, på andra sidan huvudgatan som jag tycker är jämnare bättre priser och allmänt trevligare. Det finns ett ställe som heter något i stil med "OK bar" som har en engelsk inkastare som kastar en liten apelsin till förbipasserande som ska kasta den tillbaka och han fångar den med ett ölglas på huvudet. Den är faktiskt bra, god mat bra priser och otroligt trevlig personal.
Nu är det några år sen jag var där så jag kommer inte ihåg vad restaurangerna heter, men vi kommer att åka dit en vecka i månadsskiftet maj/juni. Ska försöka komma ihåg att lägga in några tips när vi kommit hem!
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 14:11
ErOgs avatar
ErOg ErOg är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2007

Citat:
Ursprungligen postat av Stomatol Visa inlägg
Det finns ett ställe som heter något i stil med "OK bar" som har en engelsk inkastare som kastar en liten apelsin till förbipasserande som ska kasta den tillbaka och han fångar den med ett ölglas på huvudet. Den är faktiskt bra, god mat bra priser och otroligt trevlig personal.
Undrar om det är samma ställe/kille där vi blev "blåsta" när vi var i Nidri 2005? Vi fick intrycket av att han ägde stället och han showade rejält under kvällen, gick på händer m.m. och hade tydligen jobbat på cirkus el.likn. När notan kom var den uppenbarligen saltad och när vi påpekade detta skyllde han på personalen och drog bort en slant. Efteråt räknade vi ut att vi ändå betalat för mycket... Föredrog en liten(?) taverna som låg på en tvärgata snett bakom (där vägen delade sig så serveringen var "trekantig").
Svara med citat
Gammal 2011-05-12, 15:46
Stomatol Stomatol är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Det låter som om det var samma ställe. Tråkigt om ni blev blåsta! Vi har inte märkt något sådant, vi får väl hoppas på att det var ett engångs misstag, det ska nog också tilläggas att om man är ute efter något genuint grekiskt så är det inte det stället man ska gå på Men det antar jag att man inser när man ser det från utsidan.
Den lilla trekantiga tavernan är eller var riktigt bra! Den har vi ätit på ganska många ggr, den blir full ganska snabbt även på lågsäsong så det är vi nog inte ensamma om att tycka. Jag har något kort därifrån, jag ska se om jag hittar något namn på den. Förövrigt så drivs den av ett par där tjejen är svensk.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:50.