|
|||
|
|||
Lefkos???
Hej... Jag har köpt en flygstol till Karpathos... Funderar att bo i byn Lefkos...
Varför skall jag bo där eller varför skall jag INTE bo där...Berätta allt Ni vet om byn.. Hur långt från huvudstaden...busskommunikation... mm mm. Jag är så nyfiken. Berätta gärna varför jag skall bo någon annanstans... Jag åker i början av juni tillsammans med särbo. Mvh Bengt Ps Det är vår första utlandsresa tillsammans och jag vill att den skall bli lyckad... Jag har talat mig varm för Grekland, men har aldrig tidigare varit på Karpathos, men väl på dom flesta andra öar.DS |
|
|||
|
|||
Sv: Lefkos???
Hej
Lefkos är VÄLDIGT lugnt. Jag och man med 5 barn trivdes väldigt bra där men vi delade upp boendet och stannade 4 nätter där och flyttade in till Pigadia sedan. Vi tyckte det räckte. Jag kommer inte ihåg hur kommunikationerna var men de var såpass dåliga så vi hyrde bil istället. Stränderna är underbara men det finns lika fina på andra ställen och restaurangerna helt ok. Vi bodde fint och betalade runt 30 Euro/natt/rum i juni. Om ni skall åka dit så måste ni vara beredda på att roa er själva för det finns inte så mycket att göra men kombinera med tex Pigadia så får ni det bästa av alla världar och åk till Karpathos för det är en underbar ö. Åse |
|
||||
|
||||
Lefkos är väl egentligen ingen by att tala om. Det finns inga gator eller gränder att strosa omkring i. De bofasta bor utspridda i dalen, och fiskebåtarna ligger vid en liten, liten brygga. Det finns en liten supermarket, någon biluthyrare, några tavernor och en hel del hotell. Jo, stränderna är jättefina, de tillhör våra absoluta favoriter, så vi åker dit och badar då och då, men annars finns det ingenting att göra där. Vill ni ha det absolut lugnt så kan det passa, men annars tycker jag att ni ska bo i Pigadia i stället, och ta bussen eller hyrbil till Lefkos över någon dag.
Det är i Pigadia man kan hitta lite liv och rörelse, affärer, restauranger och caféer. Det är också härifrån alla bussar och båtar utgår, och det går inte att ta bussen in till Pigadia från Lefkos i tid för att hinna åka t ex till Olympos eller ta någon badbåt. Kommer inte riktigt ihåg hur lång bussresan är mellan Lefkos och Pigadia... en knapp timme, har jag för mig. Karin som åker till Karpathos om 36 dagar och ska stanna hela sommren |
|
|||
|
|||
Har tidigare bott över någon enstaka natt där och det räcker tycker vi. Det är alldeles för stillsamt för oss. lite mer "puls" är det inne i stan Pigadia men inte så att det stör.
Stränder och mat är mycket bra i Lefkos. Du är en riktig gottegris karinafp, jag håller på att skifta färg av avundsjuka. Lev väl. |
|
||||
|
||||
Jag tycker också att det räcker gott och väl med en utflykt dit Från Pigadia har man många fler möjligheter och ta sig till olika platser på ön
Staden är "lagom" liten och trivsam Riitta |
|
|||
|
|||
Instämmer i övriga svar, bo i Pigadia och gör dagsutflykter till alla mysiga stränder och orter m h a moped eller bil, det fungerar utmärkt. Finns många härliga stopp att göra på denna underbara ö och bara känna avkoppling.
|
|
||||
|
||||
Haha, jag vet. Det var faktiskt dotterns idé, när jag förra sommaren klagade över att nästan hela sommarlovet regnade bort. Finns ju egentligen ingen mening med att gå hemma i Sverige i blötan och längta ner...
Karin som går efter oddsen och har haft fler regniga svenska somrar än soliga... |
|
|||
|
|||
Hej Bengt!
Lefkos är en liten by med kanske femtio fastigheter där alla känner alla och där ni kommer att bli igenkända efter ett par dagar. Det finns tre underbara stränder som man kan välja mellan efter väder och vind och efter vilken strand man eftersträvar, allt inom fem hundra meter. De kulinariska upplevelserna är också mycket intressanta men det kräver att man vågar gå in i en restaurant som på utsidan inte ser ut som en. Man kan också vandra upp till Kali Limni som är den högsta punkten på ön från Lefkos. Buss kan man åka till Pigadia varje dag och sedan tillbaka på eftermiddagen, vad man nu skall göra i Pigadia för det ser ut som vilken annan turistort i Grekland med inkastare som pratar svenska, norska och så vidare. Stranden i Pigadia är också i vårt tycke ganska trist. Vi rekommenderar istället att man hyr en bil i Lefkos (prisvärt!) eller varför inte moped för att se hela vackra Karpathos med höjdpunkter som Under the trees (restaurant) eller de vackra stränderna vid flygplatsen. Hoppas att ni får en trevlig vistelse i Lefkos! Vi är på väg tillbaka i juli för fjärde året i rad med alla våra barn varav några är tonåringar. |
|
|||
|
|||
För två år sedan var vi på Karpathos och bodde då i Pigadia,trevligt.Tog bussen till Lefkos många gånger och nu i sep ska vi bo där på vår semester.Känns kul.Har nu några frågor kanske främst till dig Bengt som bott där flera gånger.Affär att handla färskt bröd,ägg, pålägg,Mythos och Ouzo osv finns det eller måste jag ta bussen till Pigadia och proviantera?
I Pigadia hämtade vi vatten från vattenposter som fanns lite här och var,finns det såna även i Lefkos eller blir det till att inhandla flaskvatten? Att stället är lugnt tycker vi bara är bra.Vi längtar. Monica |
|
||||
|
||||
Vi var där för åtta år sedan och bodde två nätter i Lefkos och fyra nätter i Amopi. Vi hann med att besöka Pigadia också eftersom det ligger lätt lillgängligt både med buss och taxi från Amopi. Det tyckte vi var ett bra upplägg.
Trevlig Resa! |
|
|||
|
|||
For meg blir Lefkos for stille. Hvis dere kun skal ha avkobling, og ikke så mye mer, så passer det sikkert greit. Jeg hadde kjedet meg der over lang tid, og elsker å reise dit på dagsutflukt. Går jo an å bo i Pigadia, og heller dra til Lefkos og overnatte en natt for å se hvordan kveldslivet er der også? Det har i grunnen jeg aldri gjort, enda jeg har vært på øya MYE.
Traff et svenskt par inne i Pigadia i fjor, som bodde i Lefkos. De sa de måtte inn til Pigadia for å få tatt ut penger fra minibank, stemmer det - dere som har bodd der? Da må dere i tilfelle huske det - å ta ut euro før dere evnt skal bo der Lykke til, tror dere kommer til å trives uansett - Karpathos er en kjempefin øy! |
|
||||
|
||||
Det finns ju fler ställen än Lefkos och Pigadia..
Arkassa är en trevlig by med en härlig sandstrand! Det finns en liten bygata med flera bra och mysiga tavernor. Det finns även två livsmedelsbutiker. Vi bodde inte i Arkassa utan i den lilla mysiga fiskebyn Finiki, men vi åkte ofta in till Arkassa för att äta på kvällarna. Mysigt byliv med både bofasta och tuister i lagom mängd(mest holländare) I Finiki bodde vi fantastiskt bra på Hotell Archontiko med strålande utsikt över havet och bort mot Kassos. Vi trivdes jättebra och det var så vackra solnedgångar, dessa missar man ju på östkusten.. Pigadia var också en trevlig stad men ganska mycket trafik och lite för mycket liv för oss. Det räckte att åka dit och handla lite och promenera en stund. Karpathos är en vacker ö med varierande och dramatisk natur, fina byar och trevliga människor! //Stina |
|
||||
|
||||
Du har så rätt; om man åker flygstol blir ju utbudet större än vid charterresor. Finiki är litet för lugnt för mig också, men Arkassa har något mer av liv och rörelse. Och stränderna där är ju helt underbara! Ingen bankomat, dock, det finns bara i Pigadia. Hyrt fordon måste man också ha om man vill hinna in till stan för att åka någon utflyktsbåt. Och för att kunna komma till Under the Trees... mmm...
Karin med bara fem veckor kvar till avresa |
|
|||
|
|||
Så sant som det sagt. Det finns många olika pärler på Karpathos. Det gäller bara att våga att ta steget och prova å olika ställen att bo. Det är då man får de speciella upplevelserna. Även "bergs" byarna är en upplevelse för sig. Att komma nära karpianerna är en speciell känsla. Vi blev upptagna i gemenskapen "karpianerna" av Diakos Athanasios på Nr 1 Taverna
|
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
|||
|
|||
Hej!
Vi åker till Lefkos för femte eller sjätte gången den 23 juni och sedan i september . När vi kom dit första gången var vår plan att stanna några nätter och sedan flytta någon annanstans - Amopi, Pirgadia eller Arkasa. Av det blev intet. Vi stannade två veckor och på den vägen är det Varför älskar vi Lefkos: - det finns ingen shopping förutom tre minimarkets med livets nödtorft och lite badgrejer och små souvenirer. - stränderna är fantastiska - det finns ett bra utbud av tavernor med, som vi tycker, den bästa grekiska maten vi ätit och vi har varit i Grekland en hel del (innan vi hittade Lefkos öluffade vi) - det är prisvärt - mat, boende, biluthyrning - vi har fått vänner och bekanta, både bland befolkningen och turisterna som ofta kommer tillbaka år efter år Det är lugnt och inget nattliv, så åk inte dit om ni har sådana förväntningar. Kvällen avslutas ofta på Cenral med en ouzo eller en kaffe med Metaxa. Jag håller med om att bästa sättet att att ta sig till andra ställen är med hyrbil, även om det finns buss med ganska gles turlista. Fundera på vad ni vill ha ut av er vistelse. Kanske gör ni som vi -prövar några nätter. Sedan är valet ert om ni vill vidare eller stanna kvar. Tillgången på boende är ganska god utom under värsta högsäsongen (en vecka in i juli och under augusti.) |
|
|||
|
|||
Tack för alla svar av alla de olika slag...Det får bli en "långbänk" med min kvinna för att komma fram till var vi skall bo... Det finns ju både för och emot som allt annat i livet...
Men det skall iaf bli väldigt spännande att besöka Karpathos för första ggr... Ha det så bra alla ni som engagerat er och hoppas er sommar bli bra var ni än kommer att tillbringa den.... Är ni inte i Grekland kan jag varmt rekommendera några dagar i Höga Kusten.. Det går att båtluffa där också... Bengt |
|
|||
|
|||
Lefkos är avkoppling och 3 fina stränder att välja emellan, många bra restauranger men Three Dolphines har jättebra mat har varit där 2x14 dagar och längtar dit när jag just nu är i Alcudia på Mallorca, hyr bil någon dag och utforska ön
|
|
|||
|
|||
Håller med Wenkan till 100%! Lefkos är helt underbart i mina ögon. Vi bodde på fina Gliko Oniro (www.glikooniro-karpathos.gr) i 12 dagar förra året och längtar tillbaka. Pigadia var inget för oss, men det beror ju på vad man är ute efter...
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|