Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-27, 11:17
Spektakel Spektakel är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011
Standard Övernattning i Hania stad

Hej,

Jag är helt greklands nybörjare och har lyckats med något väldigt rörigt; att boka flyg till mig och mina två barn, 9 och 2 år, som landar i Hania, Kreta, kl19.25 - när vårt hotell ligger i sydøst-Kreta, och jag inte har kørkort.

Jag har fått veta vilka bussar jag ska ta, men man kan inte komma hela vägen till Markri Gialos så sent, så jag måste hitta övernattning i Hania. Eller i Heraklion, för den del, dit kan vi komma på kvällen.

Har ni några förslag? Det ska får gärna vara nära flygbussen, och väldigt väldigt billig - vi sover vart som helst närmast .

Hoppas här finns någon som vet nån pärla!
Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 11:34
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Övernattning i Hania stad

Det får nog bli övernattning i Chania. Flygbussen går till Chania 21.20 från flygplatsen och sista bussen till Heraklion går 21.00 vad jag kan se...

Malin
Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 11:57

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Det får nog bli övernattning i Chania. Flygbussen går till Chania 21.20 från flygplatsen och sista bussen till Heraklion går 21.00 vad jag kan se...

Malin
Ja du har rätt, jag såg fel på tidtabellen. Man kan ju ta en taxi, förstås - det skulle inte kosta så mycket?
Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 12:37
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Spektakel Visa inlägg
Ja du har rätt, jag såg fel på tidtabellen. Man kan ju ta en taxi, förstås - det skulle inte kosta så mycket?
Jag åkte taxi från Chania flygplats till busstationen för en månad sedan och då kostade taxin 25 €.

Ingegerd
Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 17:15

Citat:
Ursprungligen postat av IngegerdN Visa inlägg
Jag åkte taxi från Chania flygplats till busstationen för en månad sedan och då kostade taxin 25 €.

Ingegerd
Ok, bra att veta. Har just fått en sms att flyget är två timmar försenat imorgon, så vi kommer så sent att flygbussarna har åkt. om de inte satt in extra bussar förstås. Ska man avtala pris innan, eller är det taxameter?
Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 20:33
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Det är fast pris in till Chania.

Hur många taxibilar som helst som står o väntar. Finns anslag vid taxiplatsen om priser. Hälsa Kreta.
Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 20:50

Nu har jag bokat på pension eva, en nat för 45€, för oss tre. Hittade annars också Casadelamore men jag fick inget svar på telefonen. Men vi får tak över huvudet i alla fall. puh! tack för hjälpen.
Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 21:03
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Om jag vore i sitt läge skulle jag försöka hitta ett boende längs vägen mellan Chania och Rethymnon, ganska nära Chania, alltså så att ni inte behöver åka in till själva stan. På detta sätt får du troligen ett lägre pris för själva transfern men framförallt så kommer du att få ett billigare boende. Att åka in till Chania för att bo en natt och sedan åka med första bussen vidare så snabbt som möjligt är bara slöseri med tid och pengar. Bussen startar i Chania men du behöver inte stiga på vid busstationen, det finns säkert hållplatser längs de större orterna längs vägen.
Tyvärr har jag inget bra förslag på hotell men google brukar vara en jäkel på att hitta hotell på de mest udda platser. Om du åker inom de närmaste veckorna tror jag inte heller att det ska vara något problem att få tag på boende ens om du kommer obokad, du kanske får knacka dörr på några ställen om du ser till att vara på en ort där det finns några hotell att välja på.
Men det var alltså min lösning att se på det hela, jag har gått runt och knackat dörr på hotell med en 1-åring i vagnen och en trött 4-åring bredvid vagnen, du får all hjälp du kan behöva på ort och ställe då de vill hjälpa den "konstiga turisten med småbarnen" att hitta nånstans att bo.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2011-06-27, 23:39

Åh det var en jättebra idé. Jag har ingen aning om hur jag ska klura ut hur bussen går och så, eller hur jag vet om den ligger tillräckligt nära för att inte kosta för mycket i taxi, så jag får se om jag hittar på något smart imorgon - alltså om jag hinner - eller om vi bara passar på att njuta lite av den 'gamla staden' när vi provianterar och strosar mot bussen på morgonkvisten. Det blir nog bra hur som. Men skönt att höra att någon annan också 'utsatt' sina barn för den slags äventyr / rakel
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:44.