|
||||
|
||||
Nu tar man brödet från folket!
Strejkernas högtid har just inletts.
Om "brödet" tas ifrån folket så måste det ju protesteras, och det som vi kommer att få se är strejker i olika varianter. Jag kan förstå den vanlige "Greksson" som drabbas av detta och han/hon har min fulla förståelse. Detta betyder inte att vi som turister ska stå och ha dåligt samvete. Ställ krav och var medveten om samhällets situation! Begär kvitto på det du köper! Det hjälper i det långa loppet. Om du sanktionerar "svarta pengar" så bidrar du till Greklands utförslöpa! Även om det är ett plus i din personliga ekonomi så bidrar du till att samhället kollapsar. Smaka på den!!!!! Du bidrar!!!!! Ta nu och tänk till lite grand! Det är inte av elakhet jag skriver detta, utan som en förberedelse. De flesta jag har kontakt med ger kvitton på det du köper. Inkluderat min hyra av lägenhet. //Uffe |
|
||||
|
||||
Sv: Nu tar man brödet från folket!
Bra Uffe! Håller med dig! En önskedröm vore väl om Grekiska folket vägrar att betala läkarna m fl under bordet nu när deras ekonomi blir sämre. Dags för medel-greken att sätta ner foten!
Gunilla som aldrig fått ett kvitto på någon hyra i Grekland, nästa gång ska jag ha det |
|
||||
|
||||
Citat:
Vad skedde med redovisningen? |
|
|||
|
|||
Nä det är ju det..de små pensionatsägarna har ju inte kontokortsläsare eller kassaapparater. Visst tror jag ändå att de som har pensionat som är kategoriserade i olika klasser ändå måste redovisa en rätt stor del av inkomsten på något sätt, men hur sker kontrollen utan kvitton?? Eller är statens kontroll så dålig så att Du kan ha ett pensionat som finns på olka officiella turistsidor där folk bokar och sen redovisa 0 kr??
Lissi - som i påskas fick kvittot på allt var vi än var utom just boendet |
|
|||
|
|||
Bra initiativ Ulf!
Men jag undrar hag om man kan få kvitto på det man betalar för luftkonditionering (5 euro varje dag) och safety box. Förr året, när jag skulle betala extra timmar för att få stanna efter 12 på hotellrummet, var "maskinen trasig". |
|
||||
|
||||
Kanske bäst att åka med charterbolagen, de måste väl i alla fall ha avtal och kvitton på sina stora bokningar!
Katitzi |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
|||
|
|||
Man är tillräckligt fri att gå omkring fastän man åker charter. Till Grekland åker vi charter, så ska företagana på något sätt åtminstone uppvisa sina inkomster.
|
|
||||
|
||||
Va? Hela dagarna??
|
|
||||
|
||||
Citat:
/kimmen |
|
||||
|
||||
Jag håller med kvitton kvitton kvitton!!!!!
|
|
||||
|
||||
När vi var i Rethymnon nu i maj fick vi kvitto i alla de butiker vi handlade i. Jag blev lite förvånad över detta för det var inte alls vanligt tidigare.
|
|
||||
|
||||
Det märktes stor skillnad i kvittonärvaro redan förra året märkte jag, det är ju jättebra, viktigt dock att det redovisas på rätt sätt. Kassapparater med dubbla register....
|
|
||||
|
||||
@Hellen
Måla inte fan på väggen, han är närvarande ändå!! //Uffe |
|
||||
|
||||
Citat:
Det lär väl visa sig framöver vad som händer, ingen rolig resa de skall göra. |
|
||||
|
||||
Man är tillräckligt fri att gå omkring fastän man åker charter.
|
|
|||
|
|||
Citat:
Denna |
|
|||
|
|||
forts...
...ska jag insistera på att betala med kort. |
|
||||
|
||||
Charter går till ett mycket begränsat antal öar och några få orter på fastlandet. Grekland är så mycket mer och befolkningen på de mindra ställena behöver verkligen våra inkomster. Till exempelvis Fourni, Sifnos och Folegandros och många andra fina ställen går det ingen charter. Charter är ingen garanti att rätt skatt betalas till statskassan.
Eva |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|