Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-11, 13:26
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Utflukter på øyene

Tidlig i sommer var vi på Kefalonia for første gang, en uke, og den var øremerket "bad og avslapping" med datter og barnebarn
Vi hadde det helt topp i Lassi, tok også et par turer inn til Argostoli, for en fin by/stad det er
Men.., Arne og jeg som vanligvis "utforsker" øyene vi besøker, k u n n e jo ikke reise fra Kefalonia u t e n å ha sett mer av den!
Siden vi etterhvert hadde kun e n dag igjen til å "se" Kefalonia fant vi ut at vi med egen bil ikke ville greie å disponere tiden vår godt nok til å få med oss alle interessante plasser.
D e r f or var vi for første gang på v e l d i g mange år på en organisert utflukt med en lokal arrangør, vi var godt fornøyde med det vi fikk med oss på turen

M e n, og n å først kommer jeg til kjernen
- det var noe jeg hadde glemt, men kjente igjen fra tiden med charterutflukter, og ble provosert..

Vi nærmet oss l u n c h (ikke inkl) med 1 1/2 times stopp i fine Ag Efimia, da sier guiden :
" og lunsjen spiser vi på "xxx" taverna, vi bruker den for d e r vet vi de bruker kun ferske råvarer, maten er kjempegod og vi får veldig god service (... bla, bla, bla...)
- billetter til grotten og den underjordiske innsjøen (det var frivillig om man ville), kommer jeg rundt ved bordene og selger"...

- da bussen stoppet ved nevnte taverna hadde vi passert andre tavernaer i byen som så riktig bra ut..., men alle vandret "lydige" inn og satte seg der de hadde fått vite de s k u l l e spise, dvs alle unntatt to,
Arne og jeg...
Jeg gikk til guiden for å kjøpe billettene, og fikk beskjed om å vente , hun var ikke helt klar til å selge dem enda - men skulle komme rundt
Men, vi skal ikke spise her, sa jeg, v i liker å bestemme selv hvor vi vil spise...., ok,... etter en kort stund
f i k k vi kjøpe billetter

Så gikk vi noen meter tilbake til en taverna, hvor vi fikk virkelig deilig mat, veldig hyggelig service og vi slapp å vente lenge på maten
- da vi hadde spist og gikk videre, kunne vi se at noen i reiseselskapet fortsatt ventet på maten sin på den andre tavernaen ....
V i hadde t i d og kunne vandre rundt og virkelig få sett "kroker og kriker" i sjarmerende Ag. Efimia, i stedet for å bruke det meste av den tilmålte tiden til å vente på mat.....

E r det virkelig slik fortsatt at guider (p å vegne av arrangøren) forsøker å "skremme" de som kanskje ikke er
s å reisevante til å spise på de stedene d e selv har økonomisk interesse av?
J e g ville i såfall heller betale et par euro mer for turen, slik at a l l e spisestedene skulle ha samme mulighet til å få gjester!

Flere synspunkter ?
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 20:51
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Standard Sv: Utflukter på øyene

Vi har också varit med om samma sak på Santorini, med lokal anordnare. Stannade för lunchuppehåll. "Här brukar vi äta, dom har god mat". Vi gick inte dit utan till tavernan snett mttemot och tog vår lunch. Där satt de andra gästerna och väntade på lunchen, när vi kunde strosa runt och titta på omgivningen med redan intagen lunch.

Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 21:05
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Detta har vi också upplevt och det är INTE populärt att lämna "skocken" för egna "utflykter".....och jag kan lova att de som kommer till samma taverna några timmar senare får bättre mat för samma pengar!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-11, 23:50
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg
Vi gick inte dit utan till tavernan snett mttemot och tog vår lunch. Där satt de andra gästerna och väntade på lunchen, när vi kunde strosa runt och titta på omgivningen med redan intagen lunch.

Birgitta.
Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Detta har vi också upplevt och det är INTE populärt att lämna "skocken" för egna "utflykter".....och jag kan lova att de som kommer till samma taverna några timmar senare får bättre mat för samma pengar!

Lissi
Fint vi er flere

Og ja, - det er mange gode grunner til å gjøre egne valg, men tror dere ikke mange tror de m å spise der guiden sier?
Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 07:13

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
Fint vi er flere

Og ja, - det er mange gode grunner til å gjøre egne valg, men tror dere ikke mange tror de m å spise der guiden sier?
Så är det nog, och dessutom är nog väldigt många av dessa turister mycket mer osäkra än vad de flesta av oss är och kanske tycker det är svårt med språket...
..dessutom är kanske inte alla heller så angelägna om att utnyttja de "heta" lunchtimmarna/lunchtimmen utanför bussen till egna små utflykter då det är en tid att passa...Skälen kan vara många ,men de njuter säkert av lunchen ändå. Den största orsaken är nog bara ändå inställningen att "vi vll inte bråka och göra oss obekväma inför guiden"

Kul att ni gillade Kefalonia!

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 08:55
Tobbe Ss avatar
Tobbe S Tobbe S är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007

Citat:
E r det virkelig slik fortsatt at guider (p å vegne av arrangøren) forsøker å "skremme" de som kanskje ikke er
s å reisevante til å spise på de stedene d e selv har økonomisk interesse av?
Inte tror jag att de försöker skrämma dem till att äta på en viss taverna. Men det är säkert så att de har ett avtal med det aktuella matsället som får betala en provision till resebolaget.
I det "välkomst material" man får när man kommer till ett chartemål, är det ofta väldigt många annonser för, olika restauranger mm. Naturligtvis är det de ställen som guiderna rekommenderar sina gäster att besöka.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 11:11
karis avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
Inte tror jag att de försöker skrämma dem till att äta på en viss taverna. Men det är säkert så att de har ett avtal med det aktuella matsället som får betala en provision till resebolaget.
I det "välkomst material" man får när man kommer till ett chartemål, är det ofta väldigt många annonser för, olika restauranger mm. Naturligtvis är det de ställen som guiderna rekommenderar sina gäster att besöka.
Tobbe
Ja, selvsagt er årsaken at de har den avtalen = selskapet/guidene skal tjene på det!
- og derfor vil de "skremme" flest mulig som er på velkomstmøter/ deltar på utfluktene til å velge de tavernar, bilutleiefirmaer, guld, teppe og skinnforhandlere (gjelder spes utflukter til Tyrkia) som de anbefaler.
Ved å si at d e r kan dere spise trygt, d e har gode biler og forsikringer,
d e r blir dere ikke lurt på gullet, der får dere gode priser osv,!

Til de som evt ikke er særlig reisevante, vil de da spre en "frykt" og mange velger å lytte til rådene for sikkerhets skyld.

Selv har jeg aldri blitt syk av n o e jeg har spist i Hellas , og jeg har forsøkt " de underligste steder", selvsagt kan det være en forskjell på hva som tilbys og hvor velsmakende og godt tilberedt maten er, men...,
det er ikke der det blir anbefalt å gå man får den beste og mest tradisjonelle greske maten vel?
- det er ikke i hvert fall ikke min erfaring, jeg skygger oftst unna de stedene med alle klistremerkene på vinduer og dører, men selv sagt finnes det unntak
Det e n e s t e de kan være sikre på når det gjelder bil er at det blir dyrt, vi har flere ganger hatt en g o d bil i tre dager for samme pris som det kostet for e n dag der selskapet anbefalte å leie.
- jeg kaller det "skremme"

En gang, på en utflukt til Tyrkia, fikk vi den "beste" ( verste) bekreftelsen på systemet - da gikk vi faktisk innom en anbefalt forretning - kan ikke huske om vi handlet, men mens vi kikket litt på varene kom innehaveren med et "bildegalleri" og ville vi skulle peke ut hvilken guide som hadde sagt vi skulle gå dit.....
Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 11:36
Tobbe Ss avatar

Citat:
Ja, selvsagt er årsaken at de har den avtalen = selskapet/guidene skal tjene på det!
- og derfor vil de "skremme" flest mulig som er på velkomstmøter/ deltar på utfluktene til å velge de tavernar, bilutleiefirmaer, guld, teppe og skinnforhandlere (gjelder spes utflukter til Tyrkia) som de anbefaler.
Ved å si at d e r kan dere spise trygt, d e har gode biler og forsikringer,
d e r blir dere ikke lurt på gullet, der får dere gode priser osv,!

Til de som evt ikke er særlig reisevante, vil de da spre en "frykt" og mange velger å lytte til rådene for sikkerhets skyld.

Selv har jeg aldri blitt syk av n o e jeg har spist i Hellas , og jeg har forsøkt " de underligste steder", selvsagt kan det være en forskjell på hva som tilbys og hvor velsmakende og godt tilberedt maten er, men...,
det er ikke der det blir anbefalt å gå man får den beste og mest tradisjonelle greske maten vel?
- det er ikke i hvert fall ikke min erfaring, jeg skygger oftst unna de stedene med alle klistremerkene på vinduer og dører, men selv sagt finnes det unntak
Det e n e s t e de kan være sikre på når det gjelder bil er at det blir dyrt, vi har flere ganger hatt en g o d bil i tre dager for samme pris som det kostet for e n dag der selskapet anbefalte å leie.
- jeg kaller det "skremme"

En gang, på en utflukt til Tyrkia, fikk vi den "beste" ( verste) bekreftelsen på systemet - da gikk vi faktisk innom en anbefalt forretning - kan ikke huske om vi handlet, men mens vi kikket litt på varene kom innehaveren med et "bildegalleri" og ville vi skulle peke ut hvilken guide som hadde sagt vi skulle gå dit.....

Visst så är det hel klart. Men jag vill inte använda order "skrämma". Många människor reser på charter för att de upplever trygghet och bekvämlighet med detta, allt fixat.
Resebolagen säljer annonser till olika näringsidkare för sitt välkomstblad, och då rekommenderar guiderna dessa ställen. Helt naturligt. Det är sedan upp till var och en om man går på dessa ställen.
Frågar man en guide om ett bra matställe, så rekommenderar de naturligtvis en av sina samarbetspartners, det är deras jobb.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 16:06

Citat:
Ursprungligen postat av Tobbe S Visa inlägg
[COLOR=black]
Frågar man en guide om ett bra matställe, så rekommenderar de naturligtvis en av sina samarbetspartners, det är deras jobb.

Tobbe
...och där äter de själva gratis antagligen.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 16:26
karis avatar

Citat:
Lissi
Ja, ikke sant ....!
- denne tråden er ikke så viktig, men jeg håper noen ser den og kanskje tar sjansen på å velge selv på neste ferie
Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 19:52
Tobbe Ss avatar

Citat:

Lissi
Förmodligen eller till starkt reducerade priser.

Tobbe
Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 20:05
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

På tal om utflykter.

På nittitalet var vi i Turkiet. Vi åkte bland annat till Analya med charter. Vid välkomstinformationen efter ankomstdagen informerade reseguiden om dom aktiviteter dom hade. Det var bland annat en tvådagarsresa till Pamukalle (Bomullsbergen), som var så billig. Med skandinavisk guide under resan.

Kvällen innan hade vi hittat vi en lokal resebyrå, som hade liknande resa. Det var en turk, som hade bott i Norge i många år. Han hade samma resa för halva priset! Några proglem med norskan hade vi inte. Vi har blivit vänner för livet med honom och hans fru.

Birgitta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:48.