Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-19, 12:53
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005
Standard Under resan- Hyra bil och moped

Läser i informationen som finns till vänster på sidan i forumet, Under resan i fliken under hyra bil och moped.
Det står där att det inte finns mopeder under 50cc, det är möjligt, men informationen kan ses som missvisande? Vi har hyrt 50cc mopeder på bl.a. Antiparos, Naxos, Folegandros, Amorgos, Ios och Karpathos.
50cc moped får de flesta med svenskt B-körkort köra. Samt de med AM-körkort förståss.

Senast redigerad av Hellen den 2011-08-19 klockan 13:01.
Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 15:28
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Under resan- Hyra bil och moped

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen Visa inlägg
Vi har hyrt 50cc mopeder på bl.a. Antiparos, Naxos, Folegandros, Amorgos, Ios och Karpathos. 50cc moped får de flesta med svenskt B-körkort köra. Samt de med AM-körkort förståss.
De gånger jag har blivit nekad att hyra moped har de varit 50 cc eller mer. Uthyrarna har varje gång hänvisat till att lagen säger så. Men det är få gånger jag har blivit nekad.
Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 15:34
Hellens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
De gånger jag har blivit nekad att hyra moped har de varit 50 cc eller mer. Uthyrarna har varje gång hänvisat till att lagen säger så. Men det är få gånger jag har blivit nekad.
Över 50cc är inte tillåtet, det jag menade är följande text:

"men sedan 2006 säger lagen att man måste ha körkort för motorcykel för att hyra moped över 50 kubik. Vilket betyder alla mopeder, för den finns inga som är under 50 kubik. "
Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 16:57
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Que?! 50cc är väl inte ÖVER 50cc?
Dessutom, om lagen ska följas strikt, så gäller väl detta med att svenskt (B-)körkort gäller bara om (50cc-)mopparna är strypta. Vilket de väl sällan är i Grekland? Själv är jag ju så pass gammal, att jag tillhör dom som fick A på köpet när man tog körkort, så jag har aldrig för personlig del behövt sätta mej in i vad som gäller. Men det finns ju flera trådar här i forumet som behandlar detta ämne (vad svenskt eu-moppekörkort gäller för, t.ex.).
Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 00:58
Hellens avatar

Enligt svensk lag så får vi med B-körkort köra moped med en motorstyrka av max 50cc, det där med strypning kan inte jag hitta någonstans. Inget jag hört eller fått information om heller, däremot finns en maxhastighetsgräns om att de inte får framföras snabbare än 45 km/h.
(det jag skriver här är det som gäller enligt svensk lag)

Googlade lite för att hitta grund för min information

Urklipp från körkortsportalen.se
"Moped klass I
• måste vara registrerad (ska ha en registreringsskylt)
• får köras i högst 45 km/h
• får inte köras på cykelbanor
• kräver minst körkort med behörighet AM för att få
köras från och med 1 oktober 2009."

Det jag från början påpekade var och är fortfarande att det skulle gälla samtliga mopeder i Grekland som finns till uthyrning. Janne skriver ju att det inte finns några under 50cc. De som har en motorstyrka på max 50cc är lagligt att köra både här hemma och i Grekland med ett äldre B-körkort eller ett AM-kort.

De olika uthyrarna vi pratade med i år på Karpathos var helt på det klara med vad vi fick köra med våra B-körkort.

Senast redigerad av Hellen den 2011-08-20 klockan 01:04.
Svara med citat
Gammal 2011-08-20, 22:49
MickeKöpings avatar
MickeKöping MickeKöping är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Ja, det är EU klass 1 moped som man får köra med B-kort alternativt moppekort AM som även gäller för traktor.
Det gäller ju i hela EU.
Max 45km/h, max 50cc och registrerad som EU klass 1 ska det vara.
Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 13:03
gunnars avatar
gunnar gunnar är inte uppkopplad

Men är det inte så att moppe är ett ganska okänt begrpp överhuvudtaget i sydeuropa. I Tyskland, Danmark och Sverige(förmodligen några fler länder) har vi moppar och de får inte överstiga 50cc. I syderuropa är allt moto med olika cylindervolymer och jag tror att de kan ha egna regler vad gäller körkort på dessa. Senast jag hyrde på Naxos sa de att jag måste visa motorcykelkort för moto över 80cc. Nu är det inget problem för mig då jag sedan tidigare har tagit MC-kort.
Svara med citat
Gammal 2011-08-30, 13:15
Hellens avatar

Helt klart så varierar kunskapen hos uthyrarna, jag visste inte att det fanns scootrar med motorstyrka på 80cc, nu vet jag, tack för det.
De jag hittat till uthyrning har varit på 50cc eller 100cc och uppåt.
Jag tycker man får mer och mer enhetliga svar hos uthyrarna, det är min erfarenhet under de senaste tre-fyra åren.

Det viktigaste måste ju vara att det inte händer en olycka. Om så skulle vara fallet så har jag väldigt svårt att se att det inte skulle räknas som olovlig körning om jag kört ett fordon som jag inte har körkort för. Hur blir det med försäkringsfrågan då tro?
Finns det någon här som är i den branschen och kan ge fakta?

Att jag kör ett fordon som jag har körkort för ser jag som helt ok.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.