|
||||
|
||||
Pelargon från Kreta
I juni kom vår granne över med en pelargon som hon undrade om vi vill ta över. Hon hade tagit ett skott på Kreta 1993 (!), och allt sedan dess försökt få den att blomma. Eftersom hon visste att vi gillar Grekland trodde hon att den skulle trivas bättre hos oss.
Idag ser den ut så här. Den blommar för första gången på 16 år! Senast redigerad av Kalimera den 2020-08-23 klockan 15:06. |
|
||||
|
||||
Sv: Pelargon från Kreta
Grattis, nu har den kommit till rätt ägare!
Gunilla |
|
||||
|
||||
Klok tant!
|
|
||||
|
||||
Ja du ser... Har man bara gröna grekiska fingrar så funkar det fint! Njut av blomstren och pyssla om den ordentligt i vinter...
MVH zakka |
|
||||
|
||||
Hur gör man det på bästa sätt?
|
|
|||
|
|||
Har du ett kallt rum eller källare? Där trivs de väldigt bra, glöm bara inte att vattna ibland, och lagom, ej för mycket. Annars, man kan ha en pelargon i fönstret året om! Men ibland blir de kinkiga om de har stått ute hela sommaren och får sedan flytta in i stugvärmen. Då kan de tappa blad, bli lite gula. Ta in blomman innan det blir alltför kyligt, då lyckas man vanligtvis bättre!
|
|
||||
|
||||
Svalt och ljust, vatten enligt Gitas råd, klipps ner i slutet av februari, planteras om och placeras i ett fönster tills det är dags att flyttas ut igen.
Gunilla som bara har konstgjorda blommor |
|
|||
|
|||
Ja, just det! Glömde bort det där med att klippa ner...
|
|
||||
|
||||
Kanske snacka lite grekiska också med den?
Mats |
|
||||
|
||||
Jajjamen! Det var väl ett ypperligt tips, tillsammans med de övriga goda sådana ovan... Glöm inte att spara "klippet" som blir över vid friseringen till våren. Det kan bli nya fina pelargonbebisar... Och vips har man hela huset fullt...
MVH zakka |
|
|||
|
|||
Tänk, i 16 år har pelargonen längtat hem Så roligt att den blommar!
Lissi |
|
||||
|
||||
Har du inget svalt vilorum går det som andra skriver utmärkt att ha den i ett ljust fönster och vattna en liten skvätt kanske en gång i veckan eller glesare beronde på hur varmt ni har. Ställer du den kallt och mörkt behöver den inte vatten mer än högsten gång per månad. När du klipper den till våren kan du ta nya sticklingar om ni vill ha fler plantor kanske för att ha utomhus eller för att ge bort. Står den ute nu bör den vänjas vid den varma innemiljön succesivt som när man skolar ut plantor på våren skolar man in det som ska vara kvar över vintern.
Eva |
|
||||
|
||||
Så kul att blomman väcktes till liv.
Själv väntar jag med spänning på vad som sker med Hibiskusskottet jag tog med mig hem, Bougavillan verkar inte vilja vara med, helt kört är det dock inte än... Olivkvistarna är även de på lite olika stadier i överlevnadsfasen |
|
||||
|
||||
Tack snälla för alla tips!
|
|
||||
|
||||
Så här stor och fin får man en grekpelargon om man är utrustad med gröna fingrar. Bilden är tagen på Marathi år 2004.
Birgitta http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=6539 |
|
||||
|
||||
Jo det är där nere där de är planterade ute på friland. Växer i häckar och lite varstans. Även de som står i kruka blir väldigt fina i den låååånga sommaren..
Vi här uppe i kalla nord har tyvärr det problemet att de måste tas in för vinterförvaring.. Citat:
|
|
||||
|
||||
Efter idoga försök att få något annat än pelargoner att trivas hos oss får jag ge mig...de är å andra sidan enastående. tål torka, mager jord, salt kranvatten, vinterkyla, regnöversvämning, getter och hård beskärning. De blir utmärkt som klipp i kompostlådan, de blommar flera gånger om år, de skräpar inte med frön och fruk, de luktar lite lagom (bladen mest), de är lätta att dra upp från skott, de är överhuvud taget ytterst sympatiska.
Janne, jag tror att det där med att prata grekiska med din blomma är ett riktigt bra råd! |
|
||||
|
||||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Citat:
Jag säger Kalimera till den varje morgon. |
|
||||
|
||||
Ja det är säkert bra. Prova med Kalinichta också innan du lägger dig så ska du se att det blir fart på växtligheten. Det kan aldrig bli för mycket av Grekland!
Mats |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|