|
|||
|
|||
restips...
Vi är 4 vuxna som har funderingar att åka till Samos i maj 2012.
"det är första gången" på bra många år som vi åker själva dvs utan barn så vi tror att en ö som Samos kan passa fint. 1; hur är det vädermässigt från mitten av maj? 2; är stränderna lättillgängliga oavsett var man bor? Vi är inte ute efter värsta partylivet men det klart man vill strosa runt lite på kvällen äta o ta en drink mm dvs det får inte vara helt öde. Är det någon som har lite info/tips så blir jag glad |
|
|||
|
|||
Sv: restips...
Samos är aldrig fel....tycker jag!
Hur vädret är i maj vet jag inte,vi har varit där runt midsommar och 2 veckor framåt och då har det varit lite för varmt,tempen i vattnet däremot har varit brrrr. Vi brukar bo i kalamiområdet, några km från Vathy på ett litet hotell som vi tycker är alldeles utmärkt. Nere i stan finns bra restauranger,det är bara att välja. Vi har mest varit på en strand,Mykali,dit måste man åka bil. Hur det är med stränder på andra ställen på ön kan säkert nån annan svara på. Det finns mycket att läsa om Samos på forumet Pia(som far till samos den 28 sept.) |
|
|||
|
|||
Samos är verkligen en jättehärlig ö. Vi har alltid bott i Pythagorion just för att det finns ett bra utbud av restauranger och mysiga ställen att ta en drink på kvällen. Men man behöver bil om man ska ta sig till fina stränder från Pythagorion, de flesta ligger max 15-20 minuter bort från stan.
Bor man istället i Kokkari på norra delen av Samos så har man två helt OK stränder på promenadavstånd och även nära till Tsamadou-stranden. Kokkari är dock mindre och ännu lugnare än Pythagorion. Vi brukar alltid boka bil i förväg via charterbolaget och sedan ha bil hela veckan. Det blir inte speciellt mycket dyrare än att hyra bil några dagar på plats. |
|
||||
|
||||
Kan rekommendera Samos som resmål för vuxna. För vuxna är Kokkari, Samos stad och Pythagorion att föredra.
Alla har ett bra utbud av restauranger, fina hamnpromenader att strosa runt i för en drink. Pythagorion är i mest turistisk. Hamnpromenaden lite för plastig i min stil. Fördel med närhet till flygplatsen och en del sevärdheter. Grusstrand nära stan. Båt/bil/moppe krävs till fina sandstranden Psilli Ammos Antagligen lite varmare i vattnet än på nordsidan i maj månad. Samos stad/Vathi Mest genuin. Här finns grekiskt vardagsliv parallellet med turismen. Affärerna har ej turistanpassade öppettider (dvs stängt 13.30 - 17.30 ca) En liten strand 10-15 min promenad från staden. Kokkari, vårt resmål på Samos. Tidigare fiskeby som nu blivit turistresemål. Finns hamnpromenad med barer och restauranger. Gott om restauranger och affärer efter huvudgatan. Lång klapperstensstrand efter bygatan där det alltid fläktar. Besökare är huvudsakligen vuxna familjer. Mycket trevligt och familjärt men med ett tillräckligt utbud av restauranger och barer. Promenadavstånd till ett par mindre fina stränder som Lemonakia och Tsamadou. Vi har bara varit i Kokkari i september då både luft och vatten har härlig temperatur. Misstänker att havet kan vara lite svalt i maj. Rekommenderas också tröja på kvällarna. Oavsett vilket resmål ni väljer är jag övertygad om att ni blir nöjda. Samos är en härlig ö. Manna |
|
|||
|
|||
Var på Samos för första gången i maj 1 vecka och trivdes kanonbra. Vi bodde i Samos stad, perfekt med allt inom gångavstånd. Vädret var bra hela tiden (25-30grader) om man bortser från en riktig regnskur. Bil kan du hyra på plats, vi hyrde hos Aramis, som ligger vid färjeterminalen. Nu vänta vi bara att Apollo ska släppa resorna till Samos, ska åka på en kombinations resa Patmos/Samos.
|
|
|||
|
|||
Tackar för tipsen!
Ska sätta mig och kolla upp dessa platser, sedan har jag säkert mängder med fler frågor.... Kokkari låter mysigt, om man skulle vilja åka till Samos stad på besök är det lätt, hur långt kan det vara dit? Kan man även åka till den "fina" stranden psilli ammos från kokkari? Jo är medveten om att det kan vara lite si och så med väder i maj men vi "Firar" i maj så det får bli som det blir. Det verkar som att det är fritidsresor och Apollo som åker till Samos (bla) Är det någon som har tips på mysig och prisvärt hotell. Läget är viktigt tycker jag det får inte ligga "off", sedan ska det vara rent och fräscht. |
|
||||
|
||||
Citat:
Eftersom havet är relativt kallt i maj, så är ju solbadande kanske viktigare. Då är det lätt att nå bra stränder i Pythagorio. |
|
|||
|
|||
Vi har bott på Apartment Anthemis (vår stuga) i Kalami, Vathi sedan 2006 varje sommar och orsaken till boendeval är att omgivningen är lugn, 250 m till Gagou-beach, 15 min promenad till centrum och det viktigaste, turismen och dess nackdelar har inte satt spår på Vathi. Man behöver inte "slåss" med inkastare och diverse andra när man promenerar runt staden. I Vathi är service byggt för lokalbefolkning i första hand. Har nog besökt Pythagorion, Kokari, Votsalakia osv... och kan bara säga att vi hade tur när vi valde Vathi och Anthemis när vi första gången besökte Samos. Om vi hade valt ngn. av sk. turistbyar hade vi nog aldrig mera återvänd till Samos utan fortsatt vår sökande av "stugan" i Grekland som vi startade 1990.
Vad vädret beträffar i maj har den nog stabiliserats, inte så varmt som det är i slutet av juli och augusti men så där runt 25-30 grader i skuggan och havet ca. 20 grader, beroende lite var man badar. Vilken boendeort och själva boende man väljer är sedan beroende på vad man vill ha av sin semester. Bara barer och massa nojs, välj Pythagorion, lite minde barer och nojs, välj Kokari, lungt och skönt med lagom kafé'er och barer, välj Vathi. Själv har redan bokat flyg Arlanda-Athen 9.6.2012 och Athen-Arlanda 30.6.2012. Från Athen till Samos t/r bokar vi när Olympic/Agean börjar sin försäljning av sommarens flyg i början av februari. Oberoende vilken plats ni väljer på Samos, ha en bra semester. |
|
||||
|
||||
Kan bara hålla med ovanstående, bor dock ett par hundra meter längre bort än "Ålands Tapsa".....Hotellet finns med i Kalimeras "lista"!
|
|
||||
|
||||
Det är väl en smaksak med vilken ort man väljer. Var och en brukar ju hitta sitt smultronställe. Samos är ju fullt av återvändare.
Kokkari som vi åker till ligger 10 km från Samos stad, bussförbindelse flera ggr/dag. Taxi har blivit ganska dyrt efter senaste bensinprishöjningarna. I Kokkari har vi de senaste åren bott på Archangelos village. Efter våra jämförelser den bästa inkvarteringen i Kokkari. Fina lägenheter, personligt och alltid något lite extra. Till Psili Ammos från Kokkari tar det 25-30 min med bil. Bussförbindelse är begränsad med byte i Samos stad. Spännande att höra var ni hamnar. Manna |
|
|||
|
|||
Samos är ett önskeresmål, nu pga av olika omständigheter med resdatum, ressällskap mm så är det inte säkert att vi kommer att hamna där denna gång. många olika saker som spelar in vi får se - hoppas. i annat fall blir det Kreta.
Samos finns ju kvar........ |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|