|
||||
|
||||
Snö
Bara ett litet smakprov hur det kan se ut en dag i november.
lars Kriti stin kardia mou Spegel, spegel på......... Kvällssolen ger nytt sken Senast redigerad av lars den 2011-11-20 klockan 09:37. |
|
||||
|
||||
Sv: Snö
Underbart vackra bilder!
Måste vara skönt att se himlen igen efter de gråa dagarna i Chania senaste veckan, det har sett ruggigt ut. Men nu kommer förhoppningsvis många fina solskensdagar igen, det är ju ljuset de flesta av oss vill ha! |
|
||||
|
||||
Snön på dessa vackra berg är helt underbara.
här en länk till lite snöbilder. Snön här nere är så annorlunda mot Svenska snön. Om man smälter 10 liter snö i Sverige så får man ca: 2-3 liter vatten men om man smälter 10 liter Kretasnö så blir det 7-8 liter vatten. Det är som riktig tösnö. Det bror ju givetvis på att all snö även utsätts för varma dagar och regn. Detta vet säkert andra mer om än mig som ej är någon snöman nu för tiden. Olle Senast redigerad av Fysimera den 2011-11-20 klockan 18:38. |
|
||||
|
||||
Citat:
De gråa dagarna är precis som du skriver i Chania men då drar vi söderöver. Molnen orkar inte över bergen så därnere är det oftast fint. Idag måndag åkte vi ned till Elafonissi igen och har haft en fantastisk dag också igen. Vattnet riktigt varmt och skönt och solen gassade från klarblå himmel och inte människa förutom vi två. Fixade dessutom till kvällsmåltiden genom att ta två lagom stora bläckfiskar,som just nu kokar på spisen. Lite olja och vinäger, hackad lök, persilja och en ouzo eller två därtill, vad kan bli bättre en dag som denna i november, då man här firar alla ogifta Marior. En stor dag för många lars Kriti stin kardia mou |
|
||||
|
||||
Oj oj vad det smakade bra, himmelriket var nära enligt hustruns utsago.
Visste ni att den åttaarmade bläckfisken har 9 hjärnor? En hjärna för varje tentakel och en som kontrollerar den resterande kroppen. Den har dessutom 3 hjärtan. Leonidas Manousakis Kriti mou omorfo nisi |
|
||||
|
||||
Fina Bilder!
Är inte snön ovanligt tidig på kreta i år och det verkar vara väldigt mycket snö redan. Såg bild på blogg galen i grekland där snön ser ut att ligga väldigt lång ner redan. Snön i sverige lyser med sin frånvaro, hoppas på mycket snö när jag åker ner till kreta i slutet av mars, tänkte ta med mig skidor. Hoppas du kan lägga ut lite mer bilder/snörapporter under vintern. Är det nån som vet hur man infogar bilder här? Har försökt bifoga lite bilder med det gick inte nått bra, det frågas bara efter nån URL:en för min bild. MVH / Eric |
|
||||
|
||||
Finns snö i Hemavan nu men här vid norrlanskusten handlar det mer om att ta fram gräsklipparen igen. Något liknande har jag aldrig upplevt förr.
Eva |
|
||||
|
||||
Jadu Lars det låter så härligt att vara på Elafonissi helt själva. Vi tog en tur dit i Augusti och jag blev nästan skrämd. Det var många år sedan jag var där för första gången och det jag såg i år kändes bara för mycket. För varje år blir det mer och mer tätbefolkat. Saknar den tiden man fick en egen vik att disponera över dagen. Låter helt fint att inta en måltid av nyfångad bläckfisk du ska bara veta att jag känner ett visst avund. Fin bild med så mycket snö på bergen.
Ha det så gott... Myssa |
|
||||
|
||||
"Jadu Lars det låter så härligt att vara på Elafonissi helt själva. Vi tog en tur dit i Augusti och jag blev nästan skrämd. Det var många år sedan jag var där för första gången och det jag såg i år kändes bara för mycket. För varje år blir det mer och mer tätbefolkat. Saknar den tiden man fick en egen vik att disponera över dagen."
Så är det tyvärr. Numera är nästan alla de här fantastiska stränderna överbefolkade under säsong och Elafonissi är inget undantag. Risken är väl kanske också att det växer upp fler hotell med allt vad det innebär. Därför väljer vi bort E under säsong och återvänder dit i slutet av oktober och hela november om det är bra väder. lars Elafonisi mou omorfo nisi Så här ser "vårt" Elafonisi ut Senast redigerad av lars den 2011-11-25 klockan 09:15. |
|
||||
|
||||
När vi i går kl. 17:08 körde hem såg Psiloritis ut så här.
För ett par dagar sedan var berget helt täckt med snö ända ner till 1200meter. Men se vad ett par soldagar kan göra. Det är dagens sista solstrålar som skiner rosa mot snön. Olle |
|
||||
|
||||
Var i dag inne i Rethymno och parkerade på stora parkeringen vid marinen.
Så här såg staden ut med bergen i bakgrunden. Och jag hade pocketkameran i fickan och kunde ej motstå att ta denna bild. Klockan var ca:10 så det är förmiddagssolen som skiner. Toppen längst till vänster är Kastro över 2100m hög. Som ni såg på Yannas bilder så badar folk med bergen i bakgrunden men dom fick jag ej med på samma bild. Ser nästan ut som man kan åka skidor nästen ner till badet men så är det ej. På torsdag har vi blivigt ombedda att leda en grupp guider upp en bit i bergen ca: 12-1300 meter kanske vi får gå i snön då. Olle |
|
||||
|
||||
Härliga bilder Olle !!
Längtar ner till bergen på Kreta, bokade flygbiljetter till den 31 mars idag. åker ner med 2 av mina bröder den här gången, hoppas på en härlig vecka med vandring och lite skidåkning på Psiloritis. Har även bokat hus till sommaren med familjen, rekord långa 4 veckor, blir nog nån lite bergsvandring då också. Lite bilder från i våras. http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=7324 http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=7323 http://www.kalimera.nu/forums/pictur...pictureid=7326 / Eric |
|
||||
|
||||
Nån som vet hur man får bilderna att synas?
MVH / Eric |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag flyger också till Kreta den 31 mars, till Chania; ingen retur bokad ännu, dock! |
|
||||
|
||||
Smukke snebilleder fra Psiloritis - længes til "min" lille landsby Pikris.
|
|
||||
|
||||
Så läckert att bada och ligga på stranden att sola samtidigt om man ser snöiga berg i bakgrunden. Är lite avis på de som är på plats i Rethymno just nu.
//Monica S |
|
|||
|
|||
Fantastisk billede!!
Det er det jeg går og drømmer om at se en dag... |
|
||||
|
||||