Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-03-13, 13:30
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Hur går det för utlänningarna i Grekland

Med min fråga tänker jag inte på andra EU-medborgare som visserligen säkert ofta jobbat svart i landet utan på de stora grupper illegala och legala flyktingar och invandrare som hade det mycket svårt redan innan krisen förvärrades. Om jag fattat det rätt så omfattas inte ens de legala invandrarna av det bidrag som gör att fattiga familjer kan handla mat mot "rekvisition". Någon samhällskunning person som vet hur det egentligen fungerar.

Greker som svartjobbat står ju också utanför det här systemet och tvingas lita till ren välgörenhet eller släktens hjälp. Speciellt svårt måste det ju vara för människor som lever i storstädernas fattiga områden där det inte ens är möjligt att odla egna livsmedel kanske annat än i en hink på balkongen. Om det ens finns en balkong eller bostad.

Har förstått att exempelvis ensamstående mammor har det mycket svårt i Atens och Pireus fattiga förorter. Större delen av Grekland befolkning lever ju i storstäderna som snabbt verkar hålla på att förslummas.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-03-13, 17:44
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Hur går det för utlänningarna i Grekland

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
Greker som svartjobbat står ju också utanför det här systemet
Ja, tänk på alla stackars läkare som under alla år jobbat svart med det "lilla kuvertet" - fakelaki. Hur gör de nu?

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-03-13, 18:18
jan c jan c är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg
Ja, tänk på alla stackars läkare som under alla år jobbat svart med det "lilla kuvertet" - fakelaki. Hur gör de nu?

/Netwolf
DE fortsätter enl.uppgifter vi fått med kuvertet ,omfattningen kanske har minskat men Grekerna är traditionstyngda,.
Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 08:31
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf Visa inlägg

/Netwolf
Ja det är ett förfärligt system som "hela det grekiska samhället" har ansvaret för men just de som arbetat med flyktingar har gjort ett tungt, oftast helt oavlönat och beundransvärt jobb. De har haft mottagning på kvällar och em och hjälpt svårt sjuka människor, arbetat med förebyggande mödravård, barnvaccinationer etc. Det är nog andra frifräsare som tagit emot kuvert av sina patienter. Fakelo genomsyrar hela det grekiska samhället och kan de lyfta sig ur det här är mycket vunnet.

Det vi måste göra när vi åker till landet är att alltid begära att få kvitto när vi ex betalar vårt boende.
Enligt grekiska vänner jag har inställningen kanske så sakta börjat ändras. Exempelvis är det inte längre lika fint att visa upp att man har pengar som tidigare. På många stora turistorter jobbar nästan all personal svart det finns de som pratar om 9 av 10 vilket låter troligt utifrån det jag sjäv sett i landet. Antagligen kommer det att genomföras skatterazzior på ett helt annat sätt än tidigare på stora turistorter ex på Kreta. Jag skämtade en gång på Kalimera om att de borde ta hjälp av svenska myndigheter med skatteindrivningen men i verkligheten blev det så att tyska skatteexperter kommer att hjälpa grekerna och de lär vara väldigt effektiva.

Eva
Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 13:49
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
tyska skatteexperter kommer att hjälpa grekerna och de lär vara väldigt effektiva.
Tyska skattmasar?? Ja, då lär väl demonstranterna på Syntagmatorget, få vatten på sin kvarn!

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2012-03-14, 15:49
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Citat:
Det vi måste göra när vi åker till landet är att alltid begära att få kvitto när vi ex betalar vårt boende.
Eva
Är inte skyldigheten grekernas som ska lämna detta självmant??
Jag tänker INTE använda min semester till att vara skattepolis, vare sig det gäller boende eller inköp på tex lokala små torg, det får andra "roa" sig med! Jag vill t ex kunna handla ett kilo soltorkade tomater och en burk honung på Tinos grönsakstorg och njuta av ett gott samtal med damen som säljer utan att sen kräva ett kvitto om hon själv inte ger ett. Det är INTE min sak att se till att grekerna sköter sin skatteredovisning. De kvitton man får ÄVEN på större hotell är ju ofta egenskrivna, utan kassaapparat och med egentligen noll värde ur redovisningssynpunkt då kopian direkt kan rivas och slängas. De hotell vi bodde på i julas lämnade endast kvitto ur kvittoblock som är helt värdelösa. Det ena var genom bookingcom så den bokningen måste väl redovisas antar jag men hotellet på Evia hade inte kvitto värt namnet och att ta upp en diskussion om det vid disken är inget jag vill ägna semestern åt.

Så hemsk är jag när jag har semester, men hemma sköter jag MINA skatteåtaganden helt enligt regelerna.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 12:54
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Så hemsk är jag när jag har semester, men hemma sköter jag MINA skatteåtaganden helt enligt regelerna.
Lissi
Jag håller med dig Lissi, det spelar ju absolut ingen roll hur många kvitton de ger oss så länge inte redovisningen fungerar.

Helén- som i dessa kristider i Europa än mer uppskattar vårt kontrollsverige
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 15:42
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

En håndskrevet kvittering har selvfølgelig ingen verdi, og bekrefter vel egentlig bare at (også) denne taverna, hotell osv bevisst og med overlegg snyter staten (fellesskapet) og undergraver solidaritet med egen befolkning.

Spør vi ikke om en ordentlig kvittering så er vi faktisk med å understøtte dette "systemet", enten vi liker det, eller ei.
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 15:56

Citat:
Ursprungligen postat av mouche Visa inlägg
Spør vi ikke om en ordentlig kvittering så er vi faktisk med å understøtte dette "systemet", enten vi liker det, eller ei.
Jag fattar fortfarande inte varför jag ens ska BEHÖVA fråga?....Det ÄR grekernas ansvar inte mitt!
Jag är medveten om det Du skriver i citatet ovan, men det innebär också att jag endast kan äta på restauranger med riktig kassaapparat, vilket jag måste kolla innan, samt endast bo på stora hotell med riktiga kassaregister, samt endast handla i affärer, aldrig köpa på torget. Det är förresten först nu som skatteverket i Sverige kräver att alla torghandlare måste inköpa kassaapparater. I Grekland har jag aldrig sett torghandlare med sådana. Övriga handskrivna kvitton ur vanliga kassablock räknar jag här inte som kvitton.
Det är jättebra att alla ni till hälften eller helt bofasta i Grekland verkligen puffar på grekerna genom att bara handla där ni får riktiga kvitton och alltid fråga efter såna och tack och lov för grekerna finns det ju andra på Kalimera som kommer att kräva kvitton överallt

Lissi - som säkert inte är enda syndare.
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 16:27
Admirala Admirala är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Enhver får bestemme selv om de vil be om kvittering eller ei, men jeg vil bare minne om at det kan stå kontrollører utenfor butikken/tavernaen o.l., og har man ikke kvittering for varen må både kjøper og selger betale bot.
Gresk lov sier nemlig at både kjøper og selger er ansvarlige for at det utveksles kvittering for handelen, derfor er man faktisk pliktig til å be om kvittering. Loven ble gjort strengere (bl.a. m høyere bøter) fra nyttår. Det er imidlertid ikke ditt ansvar, selvsagt, som kjøper hva slags kassaapparat selgeren har, får du håndskrevet kvittering fra blokk holder det.
Dette har fram til nå sjelden blitt kontrollert, men det er kanskje ikke så utenkelig at kontrollene intensiveres nå?
For øvrig er det kommet en lov som sier at også torghandlere o.l. skal ha kassaapparat som gir gyldig kvittering, men torghandlerne fikk en viss tid på å skaffe seg slike apparater.

PS Ansatte i Hellas må registeres i IKA (trygdekassen), noe som det selvsagt ofte har blitt slurvet med. Og de fleste stedene visste man jo hvordan de lokale IKA-ansatte så ut, så arbeidstakere uten IKA-medlemskap forsvant ut bakdøra ved kontroller. Men i fjor sommer kom f.eks IKA-ansatte fra Athen til Nafplio for å ta disse kontrollene, og mange arbeidsgivere ble tatt. Kanskje kommer de lokale skattekontorene til å gjøre det samme for å kunne jobbe effektivt med bøtelegging ved manglende kvittering?
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 17:29

Citat:
Ursprungligen postat av Admirala Visa inlägg
Enhver får bestemme selv om de vil be om kvittering eller ei, men jeg vil bare minne om at det kan stå kontrollører utenfor butikken/tavernaen o.l., og har man ikke kvittering for varen må både kjøper og selger betale bot.
Självklart vill jag ha kvitto så ingen tror annat, men jag hoppas verkligen att det ska komma utan att jag särskilt ber om det.
Jag hämtade just ut mina skor hos min grekiske skomakare här i Kalmar och vi pratade länge om grekiska krisen då han hade en grekisk kompis hos sig i skomakeriet. Han lugnade mig med att säga att grekerna kommer att springa efter oss turister i sommar med kvitton om vi inte tar emot såna

Lissi
Svara med citat
Gammal 2012-03-15, 17:45
mouche mouche är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: maj 2011

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Jag fattar fortfarande inte varför jag ens ska BEHÖVA fråga?....Det ÄR grekernas ansvar inte mitt!

Lissi - som säkert inte är enda syndare.
Jeg er helt enig med deg, ber ikke om kvitto selv heller, men jeg erkjenner at jeg er en synder. Har forøvrig lagt merke til at det er mange flere som nå har/gir kvitteringer på Kreta enn bare for et år siden så kanskje det er håp?
Svara med citat
Gammal 2012-03-28, 09:27
Eva Ls avatar

Den här rapporten kom från Läkare utan gränser nu i mars om hur kylan försvårat situationen för flyktingarna http://www.lakareutangranser.se/nyhe...der-slar-hart/

Eva
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:27.