|
|||
|
|||
AOB Travel/Malev
Jag lyckades ju boka en Malevresa i februari, strax innan konkursen. Och eftersom jag, för att slippa kortavgiften, betalade direkt från bankkonto så blev det ju ingen ersättning den vägen. Dock tändes ett litet hopp, när det på AOB Travels (där jag köpte resan ifrån) hemsida framgick att det eventuellt skulle utgå ersättning genom nån slags överenskommelse dom hade med IATA. Besked om detta skulle ges tidigast i början av april.
För att få reda på om det var något jag själv skulle behöva göra eller om ersättningsansökan skulle ske automatiskt, så mejlade jag AOBs "kundservice". Jag fick då besked om att dom inte kunde behandla min förfrågan (alltså min förfrågan om jag själv behövde ansöka), eftersom jag inte vid bokningen hade betalat extra för deras resebyråservice. Jag var däremot välkommen att kontakta dom per telefon, på deras betalnummer (9:95/minuten). Efter några tjatmejl till, så lyckades jag i alla fall få beskedet att ansökan skulle ske automatiskt och att inget behövde göras från min sida. Sen nån gång i mars/april, så försvann all info som rörde Malevkonkursen från AOBs hemsida. Jag tänkte inte mer på det då, men nu när det blivit början av maj, så undrade man ju om det eventuellt hade blivit något beslut om nån slags ersättning. Så jag mejlade AOB på nytt. Fick då standardsvaret som tidigare (besvarar inte mejlförfrågan eftersom jag inte betalt extra för resebyråervice, välkommen att ringa på betalnumret). Och den här gången verkar inte mejltjat hjälpa. Man låter helt enkelt bli att svara på mina mejl överhuvudtaget. Jag vill med detta inlägg göra de som inte redan visste det uppmärksamma på, att vill man vara säker på att kostnadsfritt få kontakt med AOBs kundservice så ska man inte vid beställning genom dom bocka av rutan för att betala extra för deras resebyråservice. Vill samtidigt passa på att fråga om det är nån annan som bokat ett Malevflyg genom AOB och inte betalat med kort, som vet hur det gått med den eventuella ersättningen? Jag vill förtydliga att jag alltså inte på något sätt kräver eller har krävt att AOB själva ska betala någon slags ersättning. Däremot tycker jag det är väldigt dåligt att deras s.k. kundservice inte kan svara på en enkel Ja/Nej-fråga per mejl. Jag har flera gånger tidigare bokat min resa via AOB och det har inte varit några problem då (fast då har jag ju heller inte behövt kontakta deras "kundtjänst"). Någon mer gång lär det dock inte bli. Så kan det gå. |
|
|||
|
|||
Sv: AOB Travel/Malev
och för att inte riskera att framstå som århundradets snåljampe: det är alltså inte beloppet man får betala för att få kontakt med deras "kundtjänst" som retar mej, utan att det öht ska kosta något att få kontakt med "kundtjänst". Med den s.k. resebyråservicen, som man alltså kan betala extra för vid bokningen, antog jag i min enfald avsågs frågor om t.ex. boenden, lokaltrafik på resmålet, transfers, etc., inte enklare frågor om själva bokningen.
|
|
||||
|
||||
Bokade oxå malev genom AoB, dock betalade jag med VISA.
Jag har nu fått tillbaka pengarna. Det var struligt med kontakten med denna resebyrå. Swedbanks handläggare krävde kopior på min mejltrafik med AoB. Denna var dock obefintlig, bara ett korthugget svar om att man blivit upsatt på kölista som dom skickat till alla Malevressenärer. Efter det så svarade dom inte på mejl.(Har än idag inte fått något svar) Däremot så minns jag att jag pratade med en reseförsäljare vid ett tillfälle, vilket inte utmynnade i någonting. Efter det svardes det inte i telefon. Till slut hänvisade jag till Malevs websida, Swedbank köpte det. |
|
||||
|
||||
Är det så att att du måste ha betalat med kortet för att få någon ersättning? Det kan vara så att transaktionen skall vara kopplad till det konto du har kortet anslutet till.
Kolla med banken, du kan ju inte få mer än ett nej - och 50% till tipsaren så klart // Helén |
|
|||
|
|||
Tyvärr så räcker det inte att jag har ett kort kopplat till kontot jag betalade ifrån. Jag trodde ju det, men blandade ihop detta med den kompletterande kortreseförsäkringen. DEN gäller oavsett om jag betalat med själva kortet eller via kontot, dock ingår inte ersättning vid konkurs i själva försäkringen.
Åtminstone var det det beskedet jag fick när jag talade med min bank strax efter att konkursen var ett faktum. Får se, kanske läge att göra ett nytt försök i dagarna. Å jag är alltså inte ensam om att bli dåligt bemött (eller kanske rättare: inte bemött alls) av AOB Travel. Kan ju vara bra för andra att veta... |
|
|||
|
|||
Upptäckte nyss att man längst ner på AOB Travels hemsida kan klicka sej fram till "Omdömen & recensioner från våra kunder". Det är smått komisk läsning! Där står att dom välkomnar såväl "Ris som Ros", men läser man igenom det s.k. axplocket hittar man bara rena hyllningar. Vilket inte verkar speciellt seriöst. Hade jag läst detta innan jag använde dom hade jag ju direkt börjat ana ugglor i mossen. SÅ fanstastiskt bra kan ingen resebyrå vara. Och alltså, som det skulle visa sej, framförallt inte dom. Bl a kan man hitta omdömen i stil med "alltid skönt med AOB som faktiskt svarar när man mailar" - jo, morsning!
|
|
||||
|
||||
mohahah
|
|
||||
|
||||
Låt ARN titta på deras, i mina ögon, mycket luddiga formulering
"Kunder som inte väljer vår Resebyråservice löser eventuella tidtabellsförändringar och andra önskemål direkt med respektive flygbolag." De benämner dig som "kund" |
|
||||
|
||||
Citat:
Jag tycker att du ska prata med din bank och hävda din rätt enligt de löften som ges. |
|
|||
|
|||
Ja, det lutar åt att jag hör med dom (banken) igen. Fast egentligen har jag väl redan accepterat att inte få tillbaka några pengar. Det var inte heller några jättebelopp (runt 1500x2). Det som jag retar mej mest på just nu är AOB Travel och deras dåliga stil.
Och ja, Hellen, jag har allt funderat på ARN. Risken är väl bara att dom är som Ryan, dvs bryr sej inte om att följa ett eventuellt för dom ofördelaktigt beslut. Men nu har jag ju fått det här på hjärnan, så jag kanske gör ett försök ändå. |
|
||||
|
||||
Citat:
Din bank borde väl vara intresserade av få ha dig och dina vänner som kund. Kör hårt. |
|
|||
|
|||
Jag kontaktar dom tamejf-n. Det är Swedbank det gäller, så det kanske finns en viss chans (efter vad dom sagt till dej). Ska du, liksom Hellen, också ha 50%? Då blir det ju ingenting kvar till mej ju!
|
|
||||
|
||||
Jag ska inget ha. Det är ju du som ska ha ett lycka till
|
|
|||
|
|||
Tänkte bara meddela att banken som väntat inte ger nån ersättning. Den kompletterande reseförsäkringen gäller ju om man direktbetalar från konto kopplat till visakort, men där ingår inte konkursersättning (dock hade det gällt om jag hade haft en speciell variant av Master Card kopplat dit).
|
|
||||
|
||||
Citat:
Då vet vi att vi inte ska göra på det viset i fortsättningen. |
|
|||
|
|||
Precis! Man får väl se kortavgiften, som många resebyråer fortfarande tar ut, som en slags konkursförsäkring. Dock alltså inte via AOB Travel för min del...
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|