|
|||
|
|||
Flytta till Grekland!
Hej på er!
Cathrine heter jag och har en pojkvän i Grekland, närmare bestämt på Rhodos. Jag har planer på att flytta dit efter sommaren och undrar vad jag behöver göra innan jag flyttar eller kan jag fixa allt på plats när jag kommer dit? Jag är klar sjukgymnast om 2 veckor. Vet inte hur jobbmöjligheterna är för mig där nere men jag hoppas jag kan få jobb någon gång framöver. Någon som känner till en svensk eller norsk sjukgymnast som jobbar i Grekland? Tacksam för svar! |
|
|||
|
|||
Sv: Flytta till Grekland!
Hei, og velkommen til forumet!
Det finnes tråder om dette allerede, bruk søkefunksjonen Helt kort kan jeg si at arbeidsledigheten i Hellas er 22 prosent, 50 prosent blant unge. Det sier seg selv at det er nesten umulig å få jobb der. Synd men sant - særlig for grekerne. |
|
|||
|
|||
Tack för tipset! Ska kolla upp det
Bor du själv i Grekland? |
|
|||
|
|||
Jeg har leilighet i Nafplio, og er der så ofte jeg kan, men jeg jobber ikke i Hellas
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
Hej Catherine!
Jag har just flyttat till Grekland. Om du vill ha någon att stöta och blöta frågor och funderingar med så finns jag på min blogg som jag länkar till på min presentation eller så kan du maila mej på uhanna@hotmail.se. Lycka till! Johanna |
|
|||
|
|||
Hej, apropå det här med lägenheter och boende. Ni som bor i Grekland, är det svårt att hitta hyreslägenhet under vinterhalvåret på turistöarna? Någon som vet? Funderar nämnligen på att flytta ner dit nu till hösten och arbeta.
Kort svar räcker fint! |
|
||||
|
||||
Det är hur lätt som helst, åtminstone på Kreta och i Chaniaområdet.
Gunilla |
|
|||
|
|||
Hej
Du kan jobba som sjukgymnast i Grekland men du måste ha arbetstillstånd som sjukgymnast för att arbeta lagligt. Det kallas Adia Paramonis/Diamonis. Sedan måste din utbildning godtas (likaså som det fungerar i Sverige för en EU medlem men ej Svensk som vill jobba i Sverige) Här finns lite info var du ska vända dig och vilka regler som gäller: http://athens.angloinfo.com/countries/greece/employ.asp Jag är själv utbildad undersköterska med massor av erfaranhet i Sverige men skulle inte välja att jobba inom Statliga sektorn på något sjukhus här: Däremot kan du ju jobba som egenföretagare men då krävs även andra tillstånd och det är en långsam apparat.. http://www.helleniccomserve.com/immigrationeumay05.html Ingela |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|