|
|||
|
|||
Bästa maten på Kreta!
Måste tipsa om en restaurang vi åt vid 4-5 gånger under vår vistelse på Kreta förra veckan. Restaurangen heter Akti och ligger vid stranden i Agia Marina.
Allt var perfekt, allt från fisken till carbonaran - som för övrigt är den absolut godaste carbonara vi någonsin ätit! All mat runt Agia Marina som vi ätit har varit över förväntan och hur perfekt som helst. Det finns också en restaurang efter gatan, där de bakar i stenugn, minns inte vad den heter tyvärr, men den är svår att missa. Underbar service, grymt trevlig personal och världens godaste pizza Testa! Sen vid stranden låg vi vid en strand-restaurang vid namnet Minerva tror jag det hette, också suverän mat och trevlig personal! För bilder från min resa finns några på min blogg: www.lindapauline.se |
|
|||
|
|||
Sv: Bästa maten på Kreta!
Håller helt med dig om maten och Akti! Jättefina kort förresten!!
Har själv en del solnedgångsbilder därifrån som nästan ser likadana ut som dina. ;-) Måste också tipsa om Mitsos som ligger precis bredvid. Också väldigt god mat och ett underbart läge precis vid stranden. Kan tänkas bli en utflykt dig från vår nästa resa som går till Rethymnon. Förresten Linda-Pauline, Hälsa Karina från Linnea! |
|
|||
|
|||
Det ska jag
|
|
||||
|
||||
Själva så äter vi aldrig mat som pasta, pizza, souvlaki mm, det äter vi hemma.
Vi bara frossar i den goda grekiska husmanskosten och smårätterna som bara serveras i Grekland. Mmm, rabbitstifado, imam, zucciniblommor antingen friterade eller i vinblad med ris, graviera, staka, briam, horta eller stamnakhia, musslesaganaki, eller deras friterade småfiskar som äts hela med huvud o allt. vi åt en sen lunch idag i Chania kl 15, och den getungen fylld med staka var som en dröm. Eeh förlåt , undrar om jag är i rätt tråd? |
|
||||
|
||||
Låter som jag gärna skulle dela en måltid vid ert bord. Precis sån mat som jag också vill ha.
Eva |
|
|||
|
|||
Vi spiser litt pizza her på Kreta, faktisk beste pizzaen vi kan få, men ellers så liker vi egentlig å bare be dem fylle bordet med godsaker og så koser vi oss et par timer med litt øl eller vin til, og litt raki eeehhhh, mener dessert for raki er bare litt medisin for fordøyelsen, helst to glass!
Nå lager vi jo også mye mat hjemme her siden vi er så heldige å ha eget hus, og idag er det kjøpt inn nydelige pølser laget idag, en stor kylling og et lammelår som er delt opp i stykker og som fruen skal lage litt godsaker av. Kjøpt hos den lille slakteren i Kalyves som har egen taverna ved siden av. En ting er i allefall sikkert; her får man god mat egentlig over alt og råvarene er helt topp! |
|
|||
|
|||
Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
- jeg vil også gjerne ha en plass ved bordet
|
|
||||
|
||||
Tror dig Lissi, jag har ju själv sett dig njuta av en massa godsaker i Parga
|
|
|||
|
|||
Vore inte helt fel att sitta på Sakis idag!
Fast nu var det ju god mat på Kreta och i Rethymno var det supergod mat på alla ställen vi åt på! Lissi |
|
||||
|
||||
Håller med dig ricky det är Grekiskmat. Ljuvligt gott
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|