Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kykladerna > Santorini

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-03, 10:26
TinaM TinaM är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2011
Standard Santorinifrågor

Hej!
Jag har läst och sökt i forumet om Santorini och fått många bra tips. Men jag har ändå lite funderingar. Vi kommer till ön på lördag. Och tänkte ta några dagar och se oss om. Vi har barn som älskar att bada. Jag hade bestämt att vi skulle bo i Oia med pool. Dyrt, jag vet. Eller ska vi spara den dyra natten till innan vi flyger hem. Hade varit härligt att få bo i Oia en natt. Vad finns det för bra alternativ på boende i Oia och i andra byar? Var är bra att bo sista natten innan flyget hem? Bör vi förboka?

Tänkte också fråga om bästa sättet att se vulkankratern?
Vilka andra "måsten" bör vi se?

Är vägarna bra att hyra moppe och ha barn bak eller är fyrhjuling alt. bil bättre?

Snart är vi där!
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 14:17
Ingela A Ingela A är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2011
Standard Sv: Santorinifrågor

Hej
http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=29613
Har du läst mitt inlägg?

Jag skulle föreslå att ni bor nära en strand om era barn gillar att bada. Kamari är ju enklaste att ta sig till och från Fira och sedan vidare till Oia. Eller så kan ni ju ta några nätter i Oia och resten i Kamari tex, includerat sista natten.

Både Scooters och ATV´s är riskabla att åka på om ni har barn. Jag skulle hyra bil de dagar ni ev bor i Oia och använda mig av bussen de dagar ni bor i Kamari (om ni bestämmer er för detta förslag) Bra hotell i Kamari är Joannas Apartments: http://www.santorini.gr/companies/Ac...IOSJOANNA.html
eller http://www.boathousehotel.com/ Båda har pool. Eller sök på www.booking.com och ni kan hitta billiga hotell!

Ingela
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 14:59
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Kalderan eller kratern ser ni bäst från Santo Wines! Oslagbar utsikt!!!!
Svara med citat
Gammal 2012-07-03, 17:49
Darkness Darkness är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2012

Kamari bor ni i. Och åker till oia. Bil hyr ni i kamari. Buss går ifrån kamari till fira och oia. Kostar 2€ enkel väg. Ön är liten så på en dag eller 2 så hinner ni lätt köra runt. Red beach som ligger på söder sidan. Köp guiden här inne om santorini.
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 01:36
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Om ni flyger till Santorini och flyger hem från Santorini så lägger ni lämpligen upp turen så att ni drar iväg till en annan ö så snabbt som möjligt då ni kommer dit, sedan tar ni några extra dagar på ön då ni är på väg hem.
På detta sätt är ni färdigt på rätt ö om någonting mot förmodan går fel med färjetrafiken mot slutet på er tur, ni kan också gardera er lite mot att fastna på öar av andra orsaker. Det är alltid bra med en extra natt på den ort ni ska resa hem från.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 09:01

Tack för era svar! Då kanske vi åker till Paros direkt på lördag om där går nån båt. Är det långt mellan flyg och hamn? Taxi? Hur lång tid behöver man på sig? Vi landar halv tolv på dagen.
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 09:33

En fråga till... Såg att där gick en båt kl 12 till Paros och nästa 15.45. Behöver jag boka? Likaså tänkte jag att vi skulle bo på Windmill på Paros. Behöver jag boka det? Vet nån hur mycket det skiljer i pris om man förbokar boende?
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 11:48
Janériks avatar

Taxi till hamnen går på c:a 50 Euro, se till att ni är överens om priset innan ni åker iväg.
Jag har väldigt svårt att tro att båten skulle vara full en lördag från Santorini, jag skulle inte boka men helt säker kan man ju aldrig vara.
Då det gäller boende på Paros så är det svårt att ge ett generellt svar. Har ni bestämt att ni måste bo på Windmill så är det säkrast att boka, däremot så finns det säkert andra boenden att välja på då ni står där vid hamnen om Windmill är fullt. Hur mycket som skiljer i pris vet vi inte före efteråt, jag har faktiskt varit med om att det skulle ha varit billigare att förboka än det var då vi dök upp.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 14:56

Taxi från flygplatsen till hamnen kostar inte 50 utan ca 20 euros, men som Janérik säger, gör upp om priset före resan!

Jag tror inte ni behöver boka på Paros men vill ni vara helt säkra så skulle jag ringa upp hotellet istället och försöka få till ett bättre pris än om ni bokar on-line!

Ingela
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 19:00
Mats Fredssons avatar
Mats Fredsson Mats Fredsson är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Janérik Visa inlägg
Om ni flyger till Santorini och flyger hem från Santorini så lägger ni lämpligen upp turen så att ni drar iväg till en annan ö så snabbt som möjligt då ni kommer dit, sedan tar ni några extra dagar på ön då ni är på väg hem.
På detta sätt är ni färdigt på rätt ö om någonting mot förmodan går fel med färjetrafiken mot slutet på er tur, ni kan också gardera er lite mot att fastna på öar av andra orsaker. Det är alltid bra med en extra natt på den ort ni ska resa hem från.

Mvh Janérik
Bra poäng! Vi blev "inblåsta" på Amorgos (vilket i sig inte gjorde något, det är mysig ö), och det var risk att vi skulle missa flyget hem från Santorini.

Den stora färjan kunde inte gå in på grund av kraftig blåst, men vi hann till slut tillbaka till Santorini sista dagen innan hemresa. Lite stressande dock.

Detta är ju inget unikt, så - som JanErik säger: lägg de sista dagarna på Santorini.
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 20:34
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Citat:
Ursprungligen postat av TinaM Visa inlägg

Är det långt mellan flyg och hamn? Taxi? Hur lång tid behöver man på sig? Vi landar halv tolv på dagen.
Der er ikke ret langt mellem flyvepladsen og havnen. Med taxi tager det cirka 15 minutter og du kan booke taxi hjemmefra på santorini-taxi.gr.

Men når du lander klokken tolv, har du god tid, kan spare taxien og tage bussen i stedet. Den er meget billigere. Bus til busstationen i Fira og derfra bus til havnen.

Citat:

... och nästa 15.45. Behöver jag boka? Likaså tänkte jag att vi skulle bo på Windmill på Paros. Behöver jag boka det?
Eftermiddagsbåden kl. 15.45 fra Santorini til Paros er "Blue Star Delos" og den tager 2400 passagerer, så der burde være plads nok...

Jeg ved ikke, om det er nødvendigt at booke på Windmill, men hotellet ligger vist i Naoussa og færgen ankommer i Parikia.

Bussen fra Parikia til Naoussa kører fra næsten samme sted som færgen ankommer. (Men måske har hotellet transport til og fra havnen?)
Svara med citat
Gammal 2012-07-04, 21:12

Tina åker ni nu på lördag med apollo ifrån landvetter? Åker på samma plan.. Ni landar på santo 12:30 .. Taxi bilarna står utanför flygplatsen och väntar vid denna tid... Kostar som sagt 20€ för en bil och tar 15-20 min..
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 00:22
Janériks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Ingela A Visa inlägg
Taxi från flygplatsen till hamnen kostar inte 50 utan ca 20 euros, men som Janérik säger, gör upp om priset före resan!
Ingela
Hmm, jag gick in på Santorini flygplats hemsida och kollade priset där, kollar på nytt nu och det kostar fortfarande 47,85€. Nu var det väl i och för sej inget nytt att bli blåst av taxi på Santorini men att de har gått så långt så att de till och med blåser de som bokar på deras hemsida var väl kanske inte det bästa sättet att ta emot nya turister.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 00:37

Vi åker från Kastrup, inte från Landvätter... Kan man slå ihjäl de timmarna i hamnen innan båten går...? Man blir så himla glad för alla svar här! Stort tack!
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 08:35

Hamnen är inte så kul kan jag säga.. Ta bussen till Fira eller Kamari. Fira är staden där kan ni gå runt och titta..Kamari kan ni bada.
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 09:31

Hinner man in till Fira el Kamari när vi landar 11.30 o båten går 15.45? Vi har inte köpt båtbiljetter så det måste vi också fixa.
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 10:15
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010

Citat:

Hinner man in till Fira el Kamari när vi landar 11.30 o båten går 15.45? Vi har inte köpt båtbiljetter så det måste vi också fixa.
Du har tid nok til at køre op til Fira med bus eller taxi. Færgebilletter kan du købe på havnen eller i Fira. I Fira kan du købe billetter hos f.eks. Dakoutros Travel ganske tæt på busstationen.

Havnebussen kører fra Fira 1 - 1½ time før færgen sejler.
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 12:37

Ja du hinner in till Fira..
Och jag landar 20min senare 12:50 ..
Men jag ska till Kamari hotellet hämtar mig...

Ha en god vistelse...

MVH
Henrik
Svara med citat
Gammal 2012-07-05, 16:42

Här är Taxi Santorinis egen hemsida. Det står att priserna är från 2011 men de gäller fortfarande, jag ringde och kollade! http://www.santorini-taxi.gr/index.p...d=22&Itemid=29

Ingela
Svara med citat
Gammal 2012-07-06, 02:08
hayess avatar
hayes hayes är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2011

Bodde aldrig nån natt i Oia, men trivdes bra i Firostefani på Kafieris blue studios.
10 min prommis till Fira men ändå lugnt o skönt
Var runt endel och tittade och fick priser på ställen från 80E/natt till 650E/natt
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.