|
||||
|
||||
Tillbaka från Kreta
Jaha, så har man landat i Sverige igen. Saknar redan värmen.
En sak som jag noterade var att antalet ställen med "all inclusive" verkar ha ökat dramatiskt. Fler och fler springer omkring med dom där röda eller blå armbanden. Dom sitter på samma solstol vid poolen dagarna i ända och förflyttar sig max 20m mellan solstolen och baren. Vi hittade bra matställen när vi gick omkring men de allra flesta tillhörde något hotell som verkade ha "all inclusive". När vi beslöt att gå på en riktigt genuin taverna blev vi besvikna, få gäster och mindre bra mat. Man får intrycket av att "all inclusive" kommer att förändra matkulturen där nere, troligen till det sämre vad gäller sortiment och variation. Dom lokala ställena slås ut och istället tar stora kedjor över. Istället för små familjeägda ställen såg vi bara ställen som verkade ingå i någon sorts kedja, t ex "Oscars" som det fanns flera av. Är det fler som har fått samma intryck? Däremot syntes inget av den ekonomiska krisen. Det kan ju bero på att turismen dominerar hela samhället där vi var. Dom är verkligen proffsiga på att utnyttja detta. |
|
||||
|
||||
Sv: Tillbaka från Kreta
Detta fenomen med AI är något jag inte gillar!
Vart tog den grekiska matkulturen vägen? Är vi på väg mot "Mc Greek" och standardmat! Nej! Fram för lokala tavernor och genuin grekisk mat med alla dess specialiteter och "Mama" i köket som rör ihop rätterna. Jag försöker att hålla mig till grekisk mat här i Sverige med lite influenser från Italien och Spanien. Det smakar bra, men är ett dyrt sätt att leva, men man har bara ett liv att leva! //Ulf |
|
|||
|
|||
Sv: Tillbaka från Kreta
Det beror på vilken ort man väljer att åka på sin semester tror jag.
Klart AI snor många av turisterna som finns på orten = inga penningar tillkommer Greker! Välj i stället att resa till en mindre - ö - by - som inte bara är uppbyggd av hotell - och framförallt icke AI hotell!! Nog kommer den "riktiga, traditionella grek maten" alltid att finnas kvar, DET SITTER I GENERNA hos dem - liksom det gör hos oss svenskar som tycker om att laga vår mat själva - vi har ju även vår husmanskost... På orter med AI och stora hotellanläggningar som dominerar är det självklart icke lätt att bedriva en vanlig Tabepna - tyvärr!!!... Vad som är BRA och "riktig grekisk mat" och "turistmat" är också ett ständigt frågetecken och en fråga om tyck och smak för oss turister... //Faestis |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|