Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-22, 21:51
Sköldis Sköldis är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2010
Standard Har precis kommit hem ifrån Chania. Alla dessa stackars hemlösa katter och hundar..

Hej,

Vårt bröllop på Kreta gick TOPPEN och vi är SÅ nöjda! Kalliston var en MYCKET fint och bra hotell,jösses alltså!

Men det var en sak som mer eller mindre förstörde min semester och det var alla dessa hemlösa katter och hundar. Fruktansvärt! Dom var magra och eländiga! Jag är en STOR djurvän och detta gjorde mig fruktansvärt ledsen. Jag var regelbundet uppe vid kapellet i Agia Apostoli och slängde ut lite torrfoder till katterna som jag köpte på Lidl. Dom var sååå hungriga! Men nu har jag som sagt kommit hem till Sverige och mitt samvete plågar mig varje dag. Hur har katterna det?

Jag skulle LÄTT kunna betala maten om någon gick dit med en,är det ens möjligt?

Förlåt för ett snurrigt inlägg,men detta plågar mig verkligen!
Svara med citat
Gammal 2012-09-22, 22:31
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010
Standard Sv: Har precis kommit hem ifrån Chania. Alla dessa stackars hemlösa katter och hundar

Jag tycker inte alls det låter snurrigt! Och jag förstår precis vad du menar.
Mår också väldigt dåligt av alla hundar och katter som inte har det bra.....svårt att njuta av sin semester då. Tror inte jag klarar av att resa till Kreta igen. Sista resan dit blev full av händelser som jag helst vill glömma....och fortfarande gör ont.
Nu när hösten är här och tavernorna stänger blir det extra svårt för dom.
Det bästa är nog att stödja organisationer på plats som t.ex Tierfreunde Kreta eller Chanshund här i Sverige. Googla på Animal shelter, Crete, eller dylikt och se om du kan hitta något som du känner att du har förtroende för.
Jag försöker tänka som så, att jag kan ju inte göra något för alla Greklands katter, MEN jag kan göra något för de jag ser på min semester (matar vid soptunnor o.dyl.) - annars gäller det att stödja de människor som jobbar hårt dagligen, med djurfrågorna, ekonomiskt.

Inför vår Greklandsresa, till Kioni på Ithaka, i sommar så var jag väldigt orolig för vad vi skulle få se när det gäller katter som far illa, är skadade, sjuka eller är magra. Till vår förvåning och glädje så fann vi flera äldre greker som matade. Speciellt en äldre man (Mimmis heter han) lade ut €150 per månad för att utfodra byns katter när tavernorna stängt. Han gick varje dag till supermarketen och köpte kattmat! Byn hade även ett program för sterilisering.
Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 08:57
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011
Standard Sv: Har precis kommit hem ifrån Chania. Alla dessa stackars hemlösa katter och hundar

Vilka kloka och tänkvärda inslag...håller verkligen med!

Mitt hjärta blöder för alla dessa djur...särskilt de hemlösa halta, lytta och illa tilltygade hundar jag har sett.

Simetra
Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 11:32
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Vad som får er att tro att hundarna och katterna är hemlösa?
Min (hitte)hund har ett toppenliv i fin hundkoja, inomhus vintertid, och med välfylld matskål men trots det rusar han till sopkontainern så snart jag tittar åt ett annat håll. De lösspringande djuren klarar sig bra, det är de fastkedjade stackarna som far illa.

Kikh
Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 11:50
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Även de utan halsband som ser väldigt illa medfarna ut; magra, uppsvällda, såriga...? Har dessa verkligen en matte eller husse? Då borde dessa genast bli fråntaget sitt husdjur!

Simetra
Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 12:03
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg
Min (hitte)hund har ett toppenliv i fin hundkoja, inomhus vintertid, och med välfylld matskål men trots det rusar han till sopkontainern så snart jag tittar åt ett annat håll. De lösspringande djuren klarar sig bra, det är de fastkedjade stackarna som far illa.
Kikh
Ja, Kikh, det er det aller verste, ingen tvil, grusomt å se hvordan de står bundet, oftest rett i stekende sol
- d e eierne skulle jeg gjerne hatt tak i

Jeg tviler ikke på at det er mange / flest sultne dyr blant de som springer løse, men at hunder og katter uansett oppsøker søppel/sopcontainere på "instinkt".

Men når MENNESKER oppsøker søppelcontainere for å finne noe å spise, noe som skjer bl.a i Chania, d a er det n ø d!!! - jeg kjøper g j e r n e ekstra matvarer og legger igjen der supermarkedene har plassert ut "vogner til formålet" ved kassene.
I Chania i vår la jeg klær på steder der de ble hengt opp så lokale trengende kunne gå å forsyne seg,

Men, jeg må bare innrømme at jeg/vi ikke er blant dem som kjøper katte/eller hundemat og tar oss av lokale dyr når vi er i Hellas.
Vi har ikke noe ønske om å få besøk av dem verken på uteplassen, eller inne, selv om vi ellers er glade i dyr, spesielt hunder
Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 12:24
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Jag återkommer med envishet: vill ni göra något riktigt vettigt, så donera en slant till steriliseringsprogram som finns. Man kan inte vänta sig att veterinärerna gör sånt gratis, och det är en vetttig åtgärd. Det finns djurskyddspersoner lite överallt, bara att fråga sig fram.
Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 17:19
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Enligt våra bofasta engelska grannar finns det en tysk veterinär som med jämna mellanrum besöker byn. Då kan alla som vill gå ner med de katter och hundar de finner och få dem gratis steriliserade. Annars hör vi till dem som vid våra dagliga vandringar uppe i bergen matar en lantbrukarväns hund som står bunden för att förhindra getterna från att äta upp alla planterade grönsaker.
Svara med citat
Gammal 2012-09-23, 18:41
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Citat:
Ursprungligen postat av Kikh Visa inlägg

Kikh
Att alla hundar och katter, i Grekland, skulle ha en husse eller matte verkar inte troligt.....hur fann du i så fall en "hittehund"? Och som Simetra påpekar varför ser man i så fall så många skadade djur som ingen bryr sig om, kattungar i sopcontainrar (egen erfarenhet) och dessa magra stackare som ibland är så skygga att de inte ens vågar tigga mat. Hundar sitter kopplade i korta kedjor och hundar förgiftas. Listan kan göras lång.

Som väl är så finns det på flera ställen veterinärer som jobbar gratis med sterilisering. Och det är tacksamt. Även i Sverige så ställer veterinärer ibland upp för välgörenhet. På Västra djursjukhuset i Göteborg så har man, i samarbete med Faktum, en helg varje år, när hemlösa får komma med sina djur för gratis undersökning/behandling. ibland kan människor ställa upp av välvilja och engagemang - utan betalning.

På flera ställen i Grekland ser man att man tar djurkyddet på allvar och att människor börjar bry sig. På andra ställen är det inte så.....Att sopa detta under mattan och påstå att problemet inte finns, är naivt. Hoppas verkligen att denna fråga kan debatteras utan ett alltför stort "rosenskimmer".

Om du Sköldis mått dåligt av detta så är det helt förståeligt. Hoppas att du kommer i kontakt med någon som kan mata "dina" katter i vinter.
Och grattis till giftermålet .

Deia
(Som definitivt matar katterna i Grekland och inte orkar debattera mer)
Svara med citat
Gammal 2012-09-24, 09:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Sköldis Visa inlägg
Jag skulle LÄTT kunna betala maten om någon gick dit med en,är det ens möjligt?
Här finns en tråd om ett ställe som hjälper katter och hundar i Chaniaområdet. I tråden finns även länkar med mer information.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:29.