Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Samos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-14, 22:36
lindaswedens avatar
lindasweden lindasweden är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Byn Limnionas på Samos

Jag har sökt lite på orten Limnionas som ligger på Samos sydvästra sida. Hittar inte så mycket info, men det lilla jag hittar verkar positivt. Någon som varit där och har lite mer info att dela med sig av? Funderar på att åka dit en vecka i slutet av juni. Vi vill isåfall hyra ett hus precis nere vid stranden som vi hittat på en semesterbostadssida på internet. Huset har 4 sovrum och en rymlig veranda ut mot havet. Ligger några meter från stranden bara. Vi ska åka tillsammans med en annan familj (som vi isåfall ska hyra huset tillsammans med) och vill komma till en grekisk by som känns genuin och lugn, men där det ändå finns några tavernor och åtminstone en mini market där man kan handla det mest nödvändiga. Stranden får gärna vara fin och någorlunda barnvänlig (reser med två 2-åringar och två 4-åringar). Jag har tidigare varit på Samos flera gånger men aldrig just på den västra delen av ön. Därför är jag nyfiken på att utforska den sidan. Tips? Bilder? Info? Allt emottages med tacksamhet! Linda
Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 09:54
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Sv: Byn Limnionas på Samos

Citat:
Ursprungligen postat av lindasweden Visa inlägg
Jag har tidigare varit på Samos flera gånger men aldrig just på den västra delen av ön. Därför är jag nyfiken på att utforska den sidan. Tips? Bilder? Info? Allt emottages med tacksamhet! Linda
Jag ser inte Limnionas som en by. Det är en strand med hotell och några tavernor. Jag vet inte om där finns någon affär. Stranden består av småsten uppblandad med sand. Det är inte långrunt, men inte heller bråddjupt. Vattnet är ljuvligt och omgivningarna fina. Jag var här i höstas och tog lite bilder.

Limnionas till höger.

Limnionas till vänster.

Bilderna är tagna från samma plats, så du får en bra uppfattning om hur där ser ut.
Svara med citat
Gammal 2013-01-16, 22:57
ChL ChL är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Jag har varit där en kvällstur bara och ser det inte heller som ett samhälle, det är i princip bara stranden och några tavernor. Minns inte om jag ens såg någon mini-market, men jag tror inte det.

Det närmaste samhället med affär och lite mer liv är Votsalakia. Jag antar att ni kommer att hyra bil, och då kan man ju lätt åka emellan, men jag tror nog att jag själv skulle föredra att bo på någon annan ort och sedan åka till Limnionas som dagsutflykt, fast det är ju en smaksak...
Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 13:49
Mannas avatar
Manna Manna är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Har varit i Limnionas på dagsutflykt de två senaste gångerna på Samos. Det är nog att betrakta som en strand med några tavernor och pensionat. Jag har för mig att det fanns en Mini-market också Men är inte helt hundra. Tycker annars Limnionas var ljuvligt. Jättefin rofylld strand, härligt vatten och fina tavernor att gå upp till för lunch. Kan nog bli lite lugnt på kvällarna. Ingen gata eller affärer att knata runt till. Men som sagt jättevackert.

/Manna
Svara med citat
Gammal 2013-03-04, 21:37
Minervas avatar
Minerva Minerva är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2010

Her er en del informasjon om Limnionas: http://www.angelfire.com/super2/greece/limnionas.html

Nettstedet omtaler en rekke andre steder på Samos også, og har mange flotte bilder. Det er i det hele tatt en veldig god ressurs for øyer i Hellas. Jeg brukte det mye i forbindelse med min siste tur til Kreta.
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:41.