|
|||
|
|||
Vandra, bada
Hej,
Vad är era bästa vandringstips i Parga med omgivningar? Tänker på rutter som är max 10-12km långa, vandringstid 2-2,5timme. Har läst en hel del om rutten till Lichnos beach genom olivskogen och Anthoussa och borgen. Nu undrar jag om någon känner till nån bra rutt som går norrut. Gärna får det också finnas någon bra rutt var man kan bada i havet- längs rutten el i slutet av rutten. Sarakinikobeach har jag läst om som lär ligga ca 10km norrut, dit kunde man ju gå om det fanns nån fin vandringsled- går det badbåtar dit också? Då kunde man åka båt andra vägen. Kan också tänka mig tex taxi därifrån. Hur är det med lösspringande hundar? Är detta något man borde vara rädd för i omgivningarna, någon med trista erfarenheter? Har hittat en heldel fina bilder här på forumet av olika ställen man kunde tänka sig ett dopp- men vet inte varifrån de är tagna. Sen undrar jag ännu om att bada i små vikar- hur stor är risken att där simmar en massa taggiga och mindre roliga saker- maneter och annat krafs. (ja okunskapen är stor ) Tacksam för alla möjliga tips |
|
||||
|
||||
Sv: Vandra, bada
Det går bra att gå till Sarakinikostranden. Jag gick drygt halvvägs och det var fin natur med både blommor och många fjärilar. Det var i början av juni så naturen var fortfarande grön och fin.
Har även vandrat lite på vandringslederna ovanför Acheron. Här finns utmärkta leder med en fin rastplats i början med bord och stolar. Hela området runt Parga är fint för vandring och en promenad i någon av de vackra olivlundarna med sina höga olivträd är härligt. Nästan lite trolskt ibland. Eva |
|
|||
|
|||
Det er flere muligheter for vandring mellom Parga og Sarakiniko. Det gjør det til en variert tur, ettersom man kan gå ihvertfall delvis forskjellig rute til og fra. Alle nødvendige beskrivelser og kart finner man i Lance Chiltons "Walking in Parga". En av veiene kan man f.eks ta turen om Agios Sostis (se min siste bildegåte).
Som du kan se av min hjemmeside tok turen frem og tilbake for meg netto 3 timer 38 min. Ikke veldig langt dette m.a.o, og veldig lett. |
|
|||
|
|||
Tack för era svar!
Mr Walker- boken har jag redan beställt och fått levererad. Är själv inbiten orienterare och tycker kartan gärna fått vara mera detaljerad, men boken såg desto trevligare ut. Har lagt din hemsida som favorit och kommer lusläsa både boken och dina vandringar inför resan. Tar gärna emot mera tips och ideer om något har något på lager |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|