Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-31, 14:36
Drakulla67 Drakulla67 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2012
Standard Första gången till Kreta!

Äntligen ska jag få komma i väg till Kreta! Det blir första gången dit. Vi har bokat en resa till Agia Marina i slutet av augusti och ska bo på Theo hotell & lägenheter. Någon som har bott där?

Jag vill definitivt åka till Elafonissi. Ska hyra bil då. Hyrkostnad på bil en dag? Hur funkar det med försäkringar när man hyr bil? Vilken väg ska man ta till Elafonissi? Var kan man få tag på vägkarta?

Undrar också om någon vet ifall det finns något akvarium/museum i Chania regionen? Gillar att kolla på fiskar, hajar m.m.

Tips på bra matställen i Agia Marina?

Tack för mig! Hej!

/Linda
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 14:07
annelie1 annelie1 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2008
Standard Sv: Första gången till Kreta!

Har inte bott på Theo själv men våra kompisars dotter har bott där för några år sedan och tyckte det var bra. Karta kan ni säkert köpa på någon supermarket eller så får ni en när ni hyr bil. Tipset vi fick när vi åkte till Elafonissi var att åka genom bergen dit och kustvägen tillbaka. Våran favoritrestaurang i Agia Marina är Mitsos även Horiatiko är jättebra. Hur som helst kommer ni säkert få en jättebra resa. Själva åker vi till Agia Marina i juni för trettonde året i rad
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 17:20

Tack för tipsen! Har du varit där så många gånger?! Då förstår jag att det är toppen där!
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 17:57
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vad jag känner till så är det enda akvariet med havsfisk beläget i Iráklion, men det kan ha ändrats. Det är stort och mycket intressant.
Här har du en direktlänk dit http:\\www.Cretaquarium.gr Passa på om ni har bil att göra ett besök.

/Ulf
Svara med citat
Gammal 2013-04-01, 22:17
myssas avatar
myssa myssa är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Hyra bil är enkelt och man får alltid en karta med. Annars finns det fina i butiker om ni vill kolla resvägen innan. Det är billigare att hyra bil på plats än med researrangörer. Elafonissi är riktigt fint men även Balos bay med Gramvoussa. Dessa ställen når man med båt om man inte gillar bergsklättring. Då avgår dagliga turer från Kastelli/ Kissamos. Se till att ni har helförsäkring på hyr bilen, men det har de flesta seriösa firmor. Hoppas ni får det riktigt mysigt. Akvariet finns kvar i Heraklion men det är en liten bit att köra, tur nog på motorväg. Myssa
Svara med citat
Gammal 2013-04-02, 17:21
PA PA är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005

Hej Drakulla

Lätt att hyra bil, hyra här lämna där, har många företag, stor konkurrens mellan företagen, kartorna som man får med, funkar ibland. Jag köpte en stor kartbok ifjol, den var bra att ha när man kom ut på de mindre vägarna. Köp Jannes E-guide om Chania län här på näteet.

Du kan läsa mitt resebrev från ifjol,

http://www.kalimera.nu/resebrev/2012/kreta_gavdos.html

//PA
Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 12:20
joehelmer joehelmer är inte uppkopplad

Reg.datum: okt 2009

Jag bodde på Theo för tre år sedan, väldigt trevligt hotell med bra poolområde och enligt omdömen bra restaurang i anslutning till poolområdet. Vi var aldrig och åt där men verkade vara en trevlig och fin restaurang.
Om ni inte vill bada i poolen finns det en bra stranddel precis på andra sidan vägen som går genom Agia Marina, man kan komma ner till stranden vid ett hotell som heter Orpheas, problemet är att solstolarna antingen tillhör hotellet eller grannrestaurangen/strandbaren, men om lägger sig på restaurangens stolar så räcker det att beställa någet hos de, brukar räcka med en drink, en öl eller liknande, men kolla med de.
Om ni använder hotellets solstolar betalar ni där och då har ni tillgång till stolarna hur länge ni vill. Men bästa strandbaren är enligt mig Aminas, så jag rekommenderar att lägga er där. Den drivs av en svenska och hon har några väldigt goda mackor (jag rekommenderar starkt hennes Sloppy Joe) som passar perfekt som lunch och betalning av stolarna.

Bästa restaurangen där anser jag är Cactus Taverna, väldigt mysig restaurang och trevlig personal.
Svara med citat
Gammal 2013-04-04, 18:20

Tack för alla trevliga tips!
Svara med citat
Gammal 2013-04-13, 00:36
Kermit Kermit är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2010

Elafonissi är fint, men min rekomandition är en tur till Balos det slår enligt mig Elafonissi med stormsteg! Trevlig resa!
Svara med citat
Gammal 2013-05-12, 09:01
i_love_cretes avatar
i_love_crete i_love_crete är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2010

Har bott på Theo, Du kommer bli nöjd! Det är dock väldigt kuperat över hela anläggningen och en mördarbacke upp till hotellet. Tuff i 40 graders värme. he he Fast man kan gå en annan längre väg också som är mer human. Lemonia som ligger precis nedanför Theo tycker jag är en mysig och trevlig liten taverna.
Svara med citat
Gammal 2013-05-15, 11:28
beatriki beatriki är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2009

Citat:
Ursprungligen postat av i_love_crete Visa inlägg
Har bott på Theo, Du kommer bli nöjd! Det är dock väldigt kuperat över hela anläggningen och en mördarbacke upp till hotellet. Tuff i 40 graders värme. he he Fast man kan gå en annan längre väg också som är mer human. Lemonia som ligger precis nedanför Theo tycker jag är en mysig och trevlig liten taverna.
Lemonia är jättebra, väldigt god mat, har varit där många gånger! :- )
Svara med citat
Gammal 2013-05-16, 03:50
Kikhs avatar
Kikh Kikh är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Kermit Visa inlägg
Elafonissi är fint, men min rekomandition är en tur till Balos det slår enligt mig Elafonissi med stormsteg! Trevlig resa!
Balos och Spinalonga är något av det vackraste vi har att erbjuda nykomlingar!

//Kikh
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:54.