Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-02, 21:53
NataliaH NataliaH är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2013
Standard Resetips önskas

Hej!
Semestertiden närmar sig och jag och min pojkvän planerar att åka till Grekland. Vi har varit 4 ggr på Kreta (Chania-område), 1 gång i Parga, 1 gång på Rhodos.

Vi uppskattar: mysiga gränder, fina stränder, bra mat, att hyra bil och åka runt och se saker och ting, bl.a. sevärdheter. Nattklubbar,festande och dylikt intresserar oss inte så mycket.

Utifrån våra preferenser tycker vi att Kreta är alltid bra val, Parga är jättemysig stad, men för liten ifall man ska åka dit i 2 veckor och vill se lite rund, Rhodos är ok, men den tyckte vi inte så mycket om.

Vi vill gärna få en tips på en bra reseort som skulle kunna passa oss.

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 22:04
Ias avatar
Ia Ia är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Resetips önskas

Naxos er jo en gjenganger her inne... ellers tror jeg også både Skiathos og Samos kunne passe.
Men siden dere liker Chaniakysten som er ganske turistexplored... så tror jeg dere kunne syntes det var bra i Rethymnon også..gjerne litt utenfor selve bykjernen.
Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 22:36
Malina Malina är inte uppkopplad

Naxos
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 10:15
Charleston Charleston är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2006

Lesbos!
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 10:33
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Lesbos säger jag också eftersom det är en av Greklands större öar och ni vill ha mycket att göra. Finns flera städer och massor av byar. Mycket varierad natur.

Jag blir lite fundersam när ni tyckte Parga med omgivningar var "litet". Jag tyckte att utflyktsmålen i det området var nästan oändliga både med båtturer, möjligheter att vandra, hyra bil eller åka på organiserade utflykter med lokala arrangörer.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 11:18
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av NataliaH Visa inlägg
Vi vill gärna få en tips på en bra reseort som skulle kunna passa oss.
Åker ni charter eller reser ni på egen hand? Kan ni tänka er att åka båt, eller vill ni komma fram till resmålet direkt?
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 12:29

Vi ska åka charter. Vi vill helst slippa åka båt. Vi vill gärna ha trevliga utflykter med bilen
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 15:28
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Vi ska åka charter. Vi vill helst slippa åka båt. Vi vill gärna ha trevliga utflykter med bilen
Det finns inte så många resmål som det går direktflyg till om man tar bort Kreta, Parga och Rhodos.

Karpathos, Kefalonia, Korfu, Kos, Lefkas, Samos, Santorini, Skiathos och Zakynthos är då de öar som finns att välja på. Den ort och ö som jag tycker passar bäst mer era önskemål är Pythahorion på Samos.
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 20:49

"Jag blir lite fundersam när ni tyckte Parga med omgivningar var "litet". Jag tyckte att utflyktsmålen i det området var nästan oändliga både med båtturer, möjligheter att vandra, hyra bil eller åka på organiserade utflykter med lokala arrangörer."

Parga är jättemysigt och fint område, men vi har redan sett en del där så det är därför jag skrev att det var litet . Vi vill gärna uppleva något nytt
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 20:56

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Åker ni charter eller reser ni på egen hand? Kan ni tänka er att åka båt, eller vill ni komma fram till resmålet direkt?
Efter lite funderingar tänker vi att vi skulle kunna ta en båt
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 20:59
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Citat:
"Jag blir lite fundersam när ni tyckte Parga med omgivningar var "litet". Jag tyckte att utflyktsmålen i det området var nästan oändliga både med båtturer, möjligheter att vandra, hyra bil eller åka på organiserade utflykter med lokala arrangörer."

Parga är jättemysigt och fint område, men vi har redan sett en del där så det är därför jag skrev att det var litet . Vi vill gärna uppleva något nytt
Ja det förstår jag att ni vill tänkte mer på vad det är ni gillar och förväntar er av ett resmål.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 21:03

Det som vi gillar är mysiga gränder, fina stränder, bra mat, att hyra bil och åka runt och se saker och ting, bl.a. sevärdheter.
Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 22:01
Smultron Smultron är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Om ni kan tänka er att åka båt så kan Naxos vara ett alternativ. Fantastiska stränder (om man gillar sandstränder), många olika sevärda byar och en mysig huvudstad med gränder. Och maten är det minnsann inget fel på!
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 00:19
Helena Ss avatar
Helena S Helena S är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Hej NathaliaH!

Jag kan tipsa dig om Skiathos och Samos (som är mina senaste resemål) och som jag kanske skulle passa er. Båda öarna är lätta att ta sig runt på, på Skiathos extra lätt med buss. God mat och trevliga människor på båda ställena! Väldigt många stränder på Skiathos, som ön även är känd för, men vi badade mycket på Samos nu i maj också

Jag hoppas att ni blir nöjda med ert val, oavsett var i Grekland det blir

Hälsar Helena
Svara med citat
Gammal 2013-06-04, 18:20

Tack alla för era tips .
Nu har vi nästan gjort val: det blir antingen Samos eller Kefalonia. Men vilket att föredra? Vi har lite beslutsångest . Det vore intressant att höra era åsikter och erfarenheter från båda öarna.

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 16:14
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Nu har vi nästan gjort val: det blir antingen Samos eller Kefalonia. Men vilket att föredra? Vi har lite beslutsångest
Det förstår jag, det är inte lätt att välja även om man rest mycket i Grekland. Av dessa båda öar skulle jag ha valt Samos, men det beror på att jag har varit så mycket på Samos, och jag gillar ön väldigt mycket. Jag tycker mycket om Kefalonia också, men tycker att Samos är strået vassare.
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 17:28
Ainas avatar
Aina Aina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Samos var vårt första resmål när vi började åka till Grekland med barnen. Dessförinnan hade jag varit i Grekland enstaka gånger. Det blev Samos två år i rad (första gången lite sömniga Votsolakia, andra året Kokkari). Mycket trevlig ö! Åker gärna dit igen.

Har inte varit på Kefalonia, trots att vi funderat på att åka dit. Tänk inte så mycket, gå på lite magkänsla eller dra lott, välj någon av öarna - när ni väl bestämt er behöver ni inte fundera längre och det kommer att bli bra! Så tänker jag.

aina
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 17:45
pelagia pelagia är inte uppkopplad

Reg.datum: dec 2009

Dra til Karpathos. Det vil dere aldri angre på.

Vennlig hilsen
Pelagia
Svara med citat
Gammal 2013-06-05, 23:06
Fajotta Fajotta är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2012

Glad att ni överväger Samos. Jag brukar tjata för döva öron om denna pärla. Själv ska jag till Pythagorion för elfte gången i augusti. Det är en underbar ö med oerhört gästvänliga människor (och man slipper båtresor när man landat). Pythagorion ligger på fem minuters transfersträcka från flygplatsen, är varken megaparty eller koma utan perfekt för den som är mitt emellan och inte pur-ung och vill ha disco. Mina favorithotell är Athina med Fritidsresor eller Antonios med Apollo eftersom de ligger i byn, har pool och trevliga ägare. Lycka till med att hitta er resa
Svara med citat
Gammal 2013-06-06, 11:50
C@nnys avatar
C@nny C@nny är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Hej Natalia!

Jag har varit på båda öarna och väljer absolut Kefalonia!
Samos är en jättefin ö, en av de finare jag besökt kanske. Men iom att det är så magert med fina sandstränder gör att jag väljer bort den. Vi bodde som "tur var" i östra delen av Votsalakia som låg relativt nära Psili Ammosstranden. Den var helt ok. Hotellet skjutsade ut de som ville, varje morgon.
Med en hyrbil kan man ju hitta fler bra stränder.

//Conny
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:28.