|
|||
|
|||
Restips för ngn som gillar Fourni
Förra sommaren reste vi till Fourni en vecka (flygstol till Samos) vilket vi verkligen tyckte om. Vi tar gärna emot tips på andra lugna, genuina, vackra öar/fiskebyar vi kan åka till i sommar. Gärna sådana som är lättillgängliga med båt från ngn av Apollos eller liknandes destinationer.
MVH, Sandra |
|
||||
|
||||
Sv: Restips för ngn som gillar Fourni
Fourni tillhör också en av mina absoluta favoritöar. Vet inte riktigt vad den kan jämföras med av de andra öar jag besökt. Kanske lilla Sikinos eller Folegandros skulle passar er. De öarna har en annan karaktär och speciellt Folegandros har lite av kultstatus för många människor och grekerna själva gillar att resa dit. Det finns inga av turismens baksidor och befolkningen vårdar sin ö med kärlek och gott förstånd. Maten är fantastisk och Chora har inte en dålig taverna. Här kan du se havet från tre håll vilket är spektakulärt i sig.
Eva |
|
||||
|
||||
Citat:
Någon mer unik ö norr om Kreta finns inte. Ikaria är okänd för de flesta. Askungen bland öar. Missa inte outsidern Ikaria.. (Se Jannes guide på Kalimera!) |
|
||||
|
||||
Varför inte underbara lilla Lipsi. Du tar dig lätt dit med färjan från Pythagorion. Jag gillar också Fourni och tycker att Lipsi har samma känsla.
Ulla |
|
||||
|
||||
Astypaleia skulle säkert passa er bra,men det kanske är lite svårare och ta sig dit
Riitta |
|
||||
|
||||
Håller helt med dig. Det finns så klart många lugna fina öar, men när det gäller "känslan" man får på Fourni så finns samma känsla på Lipsi.
Läs vad jag skriver in inledningstexten på sidan om Lipsi. |
|
|||
|
|||
Citat:
|
|
||||
|
||||
Två inlägg för Ikaria!
Helt unikt. Saken är biff! |
|
|||
|
|||
Tack för alla fina tips, nu har vi många pärlor att väja mellan! Det lutar åt att vi kombinerar besök till Lipsi+Patmos eller Folegandros+Milos och utökar resan till 10 dagar istället för en vecka. Eftersom vi gillar att vandra tror jag att det blir Folegandros-alternativet, men det kanske är för varmt att vandra i mitten av juli ändå?
Tack igen! Hälsningar Sandra |
|
|||
|
|||
Okej, efter att ha rekat flyg till Athen och båtalternativ står nu valet mellan Ikaria+Lipsi eller Folegandros+Milos. Hjälp oss att välja snälla!
Hur pass pålitliga är färjornas ankomsttider till Athen? Törs man boka ett hemflyg som går 2,5h efter beräknad ankomst till hamnen? |
|
|||
|
|||
Ikaria och Lipsi säger jag som aldrig har varit där, men dessa öar lockar onekligen!
|
|
||||
|
||||
Ikaria och Lipsi är en utmärkt kombination, säger jag utan att studerat titabeler under lupp.
Lipsi för att jag aldrig varit där men lockats av många toner över havet. Ikaria, fängelsön, för att jag alltid varit där och den fängslar fortfarande. Snacka om att torska dit: artonde resa till Ikaria om elva dagar! Det är bara att gratulera mig! Vi ses där! |
|
||||
|
||||
Jag läste på något rederis hemsida att ankomsttiden var när båten gick in i hamnen inte när den lade till. Åker du Katamaran kan den bli inställd om det blåser för mycket. Bussen från Pireus till Flygplatsen tar ca 1.5 timme. Väljer du den mycket dyrare tunnelbanan går tågen från Syntagman till Flygplatsen bara var 20 minut (åtminstone sist jag var i Athen). Ska du checka in bagage på flygplatsen tar det ju också tid. Kolla vad det kostar att flyga från Milos resp Samos till Aten. Just nu finns många extrapriser på inrikesflyget.
|
|
||||
|
||||
Eftersom ni har Fourni som "mall" tycker jag att ni ska välja Lipsi och Ikaria i stället för Folegandros och Milos. Det skulle jag ha gjort. Jag gillar Folegandros och Milos, men de liknar inte Fourni.
|
|
||||
|
||||
Jag som älskar Fourni skulle välja Ikaria som tillval till min älsklingsö.
Väldigt speciell på ett sätt som tilltalar mig. Birgitta. |
|
||||
|
||||
Jag har varit på alla fyra öar och skulle definitivt välja Ikaria och Lipsi!
Eller Ikaria och Fourni Världens bästa kombo av grekiska öar om du frågar mig! Bea |
|
|||
|
|||
Befinner mig just nu pa fantastiska lilla Lipsi o haller fullstandigt med ovriga som rekommenderar on. Gillar man Fourni sa ar det stor chans att man trivs pa Lipsi! Lugnare o mer avslappnad o far man leta efter. Efter endast en dag pa on kanner jag mig helt nere i varv! On har hog mysfaktor o en lagom blandning av enklare turism o genuint folkliv. Manga fina oexploaterade smastrander inom gangavstand o god mat ar andra stora fordelar. Har 14 harliga dagar kvar har o kommer att njuta av varenda en
|
|
|||
|
|||
Hurra, bokat och klart till Ikaria och Lipsi! Känns jättebra.
Tack för alla tips, ha en skön sommar! |
|
||||
|
||||
Citat:
Alltså bara att gratulera till ett så genomtänkt scenario! |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|