|
||||
|
||||
Marinad till sommarens grillrätter
Hej alla matglada Kalimeror!
Jag har hittat ett läckert recept på en marinad med grekiskt stuk som passar utmärkt till allt grillat. Vi har använt den till grillad lax med mycket bra resultat men den ska även fungera till fläsk, nöt och kyckling. ½ dl olivolja Finrivet skal av en citron 1 msk finhackad rosmarin 1 msk finhackad timjan 1 finriven vitlöksklyfta 2 krm nymald svartpeppar Blanda ingrediensera i en skål. Lägg ner köttet eller fisken i dubbla plastpåsar och häll i marinaden. Knyt ihop påsen och låt marinaden verka i kylskåp i minst en timma (gärna längre). Låt marinaden rinna av väl och salta strax innan grillning. Underbart gott, särskilt när man kan plocka kryddörterna i egen trädgård. Avnjut gärna med retsina. Jamas, Agge |
|
||||
|
||||
Sv: Marinad till sommarens grillrätter
Hej Agge
Låter jättegott Ska absolut provas. Jag har precis kommit hem från Höör där jag har tillbringat några dagar. Plockade med mig hem just dessa örtkryddor plus några till från min goda väns kryddväxthus. Ska bli gott Siw som har börjat räkna dagarna tills vi ses på Kalymnos |
|
||||
|
||||
Mmmm... Det låter jättegott! Särskilt knorren på slutet med Retsinan... Det får vi prova bums Tackar så mycket!
MVH zakka |
|
|||
|
|||
Och så kan man slänga lite torkad rosmarin på glöden under det man grillar.Den mest förföriska doft av Grekland stiger då upp med röken,bara blunda och vips är du på din favoritö
Monica |
|
||||
|
||||
Citat:
Bra tips. I morron blir det grillat lamm på spett och lammracks..Med en god marinad med egna kryddor. Tom vitlöken har jag odlat i år. Tillbehör, rödbetor med feta , marinerade oliver, tzatsiki och en ljummen potatissallad med diverse goda grönsaker i. Men torkad rosmarin i grillen ska absolut provas. Carina från ett sommarvarmt Luleå och med 12 dagar kvar till Platanes. |
|
||||
|
||||
Hejsan Siw!
Härligt, ska bli så kul att ses igen på vår ö. Hej Monica C! Tipset om torkad rosmarin på grillen måste ju bara provas snarast. Tack för det! Hälsar, Agge - Med bara 32 dagar kvar till avresa! |
|
||||
|
||||
Tack för tips Agge! Låter supergott.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|