|
|||
|
|||
Bildgåta 3313 - Pouria på Skyros
Vi kör lite religiöst som omväxling. Var är detta:
|
|
|||
|
|||
Sv: Bildgåta 3313
Det var tydligen svårt det här...
Om det nu kan vara till nåt hjälp, så skymtar kapellen längst bort på udden i den här bilden: |
|
|||
|
|||
Re: Bildgåta 3313
Pouria på Skyros
|
|
|||
|
|||
Alla rätt på en gång - bravo!!
Pouria (Molos hade också varit godkänt svar) på Skyros Nikolauskyrkan (för det är en kyrka, inte ett kapell) på bilden är uthuggen direkt ur ett stort stenblock. Rätt häftigt, tycker jag. |
|
||||
|
||||
Är det konstgjorda öar som syns eller är de skapade av naturen?
|
|
|||
|
|||
Om du menar dom tre långsmala, som ligger på rad, så tror jag att det helt enkelt är toppen av högar med (stor) sten. Varför dom ligger där är jag osäker på (jag vill minnas att vi frågade om detta och vill också minnas vad vi fick för svar, men det svaret har tydligen helt raderats från min hårddisk), men det KAN ju ha att göra med att man tidigare höll på med kruttillverkning där. Kanske nån annan som vet med säkerhet?
|
|
||||
|
||||
ja, det är dem jag menar. Tyckte de såg märkliga ut. Hade det varit vågbrytare skulle de täckt hela bukten. Hoppas att någon annan vet, eller att din hårddisk börjar snurra igen.
|
|
|||
|
|||
Sv: Bildgåta 3313 - Pouria på Skyros
Efter noggranna konsultationer med min externa hårddisk (dvs särbo och medresenär), så har vi kommit fram till att svaret vi fick var att det faktiskt ÄR någon form av vågbrytare för badande. Konstgjorda, alltså.
|
|
|||
|
|||
Sannsynligvis for å beskytte sanden mot å bli gravd ut av bølgene.
|
|
|||
|
|||
Ja, det var nog så dom menade. För att det ska vara nån strand kvar att ligga på.
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|