Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Egeiska öarna & Sporaderna > Lesbos

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-16, 19:57
Claes på Lesvoss avatar
Claes på Lesvos Claes på Lesvos är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2012
Standard LESVOS 2014 från Arlanda

Välkomna till Lesvos även från Arlanda 2014. Ving/Thomas Cook lyfter på torsdagar 07.05. Från Köpenhamn som vanligt på söndagar vid 16.00-tiden.
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 08:45
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: LESVOS 2014 från Arlanda

Javisst är det härligt. Jag försökte kolla lite priser förra veckan men de var inte utlagda för ensamresenärer. Förhoppningsvis har de fixat det nu. Ving såg ut att ha ett litet trevligt stenhus Voulas studios uppe i Molyvos gränder.
Jag trivde gott där jag bodde förra gången i ett litet hus med fem rum. Det här är nog lite större men läget är fantastiskt.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 08:56
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Hoppas att de säljer många resor så att Lesbos även i fortsättningen kan nås med direktflyg från Sverige.
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 08:59
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Hoppas att de säljer många resor så att Lesbos även i fortsättningen kan nås med direktflyg från Sverige.
Det hoppas jag också. jag håller på att övertyga en inbiten Kretaresenär om att pröva något annat. De har bara sett den ön och dessutom en ganska liten del av den.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 11:42
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Charter 2014 till Lesvos är en nyhet här i Finland också (har varit borta i många år nu). Så det låter ju bra!

Funderar faktiskt själv på att resa dit. Få se vad vi gör.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 11:52
Pnyx Pnyx är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2008

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L Visa inlägg
De har bara sett den ön och dessutom en ganska liten
del av den.

Eva
Just samma sak gäller nog också Lesvos. Charterresenärerna transporteras, oftast i mörkret, till kustremsan kring Molivos och Petra samt till Agios Isidoros. De flesta verkar stanna där. Inte så konstigt kanske, eftersom de kan erbjuda sol, bad och god mat i en småskalig och trevlig turistmiljö. Men, Lesvos är ju så mycket mer! Åk ut och upptäck ön! Eftersom ön är stor och de allra flesta vägar slingriga, rekommenderar jag att man tar mycket god tid på sig. Övernatta därför gärna för maximal upplevelse och avverka inte bara sträckan från A till B och tillbaka. Gör många stopp. Upptäck fåglar, sköldpaddor, kyrkor, kloster och gömda stränder. Stanna till i små orter. Invånarna kan verka lite kärva, men de blir bara så överraskade av det oväntade besöket; du blir dagens snackis på cafeet.
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 12:12
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Pnyx Visa inlägg
Men, Lesvos är ju så mycket mer! Åk ut och upptäck ön! Eftersom ön är stor och de allra flesta vägar slingriga, rekommenderar jag att man tar mycket god tid på sig.
Håller med om att det finns otroligt mycket spännande att se och göra på Lesbos. När vi var där första gången körde vi nästan 800 km. Jag ritade in vart vi körde och var vi bodde här. Vi sov över i byarna som nämns på kartan.
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 12:31
Claes på Lesvoss avatar

När var du senast på Lesvos?
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 12:45
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
När vi var där första gången körde vi nästan 800 km. Jag ritade in vart vi körde och var vi bodde här. Vi sov över i byarna som nämns på kartan.
En härlig rutt, Janne!

Vi har bara varit på Lesvos en gång, men till gengäld var det en 3-veckors resa.

Åkte en Sista Minuten och hamnade på ett bra hotell i utkanten av Molivos till ett favorabelt pris och kunde kosta på oss att bo på andra ställen också, vilket vi gjorde mer än hälften av tiden.

Vi buss- och taxiluffade till bl.a. Sigri, Skala Eressou, Agiassos och Skala Sikamias, där vi övernattade flera nätter på varje plats, speciellt trivdes vi i Sigri där vi bodde 6 nätter. Vi besökte naturligvis också Mytilini (Chora) där vi köpte en riktigt fin liten grekisk stol från ett litet snickeri. Tänk vad man kan släpa med sig på en bussluffartur.

Skulle gärna billuffa på Lesvos igen!

Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 12:55
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Ursprungligen postat av Claes på Lesvos Visa inlägg
När var du senast på Lesvos?
2011.

Citat:
Ursprungligen postat av Marianne Visa inlägg
Vi buss- och taxiluffade till bl.a. Sigri, Skala Eressou, Agiassos och Skala Sikamias, där vi övernattade flera nätter på varje plats, speciellt trivdes vi i Sigri där vi bodde 6 nätter.
Jag tycker att svårt att välja favorit eftersom nästan allt var bra. Om jag ska välja en favorit så är det Skala Eressou, mest för att stämningen var så cool där.
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 13:14
Claes på Lesvoss avatar

Jag tillhör ju, som ni vet, dom som aldrig får nog av Lesvos. Årlig gäst sedan 1997 numera i egen lägenhet maj-oktober. Jag har valt att bo på östkusten norr om Mytelini. Ett grekisk område. Vi räknar normalt in en 50 utländska gäster som övernattar i perioden maj-oktober. Har börjat öka sedan våra grannar från Turkiet har fått lättare att komma hit. Fördelen med att bo just här är närheten till Mytelini och att du kan nå hela området som ligger öster om en linje från Kalloni till Molivos på en timme med bil. Här i närheten finns också ett av de bästa hotellen på ön. Votsala. Kolla in deras hemsida! Vill du ha tips om det här området. Hör av dig!
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 15:28
Eva Ls avatar

Jag tillhör de som inte gärna kör bil utomlands men har åkt en del buss och taxi på Lesvos samt även några organiserade turer med buss och båt. Alla platser kan jag tänka mig att besöka igen men Mytilin stad var kanske det som roade mig minst.

I jämförelse med många andra orter dit det går charter tycker jag att Molyvos och Petra är otroligt trevligt och tack och lov finns inga skräniga barer, inga inkastare och inte så mycket tingel tangel heller även om det naturligtvis finns en del butiker som främst vänder sig till turister.

Skala Eressou verkade jättefint men det var 13 grader och regn när jag besökte byn så upplevelsen blir nog en helt annan en varmare dag.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-09-17, 17:22
Claes på Lesvoss avatar

Mytelini lämnar ingen oberörd. En riktig grekisk stad på 30.000 invånare. Är man här på ett par veckors semester, och dessutom kanske just i Petra, Molivos eller Plomari, behöver man inte Mytelini. Jag å andra sidan som är här 5 månader eller mer behöver en "storstad" för shopping, det må vara veckans matinköp eller en ny skjorta, nära. Även om jag älskar den här ön gillar jag också storstäder.Mytelini skall besökas när affärerna på gågatan är öppna det vill säga mellan 08.00 och 13.30 eller 18.00 - 21.00 (måndag och onsdag stängt på kvällen) eller efter kl 21.00 på kvällen när "underhållningen" börjar. Nästa gång du är här testa och övernatta så får du se stan från sin allra bästa sida.
Svara med citat
Gammal 2013-09-21, 13:45
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Citat:
Jag tycker att svårt att välja favorit eftersom nästan allt var bra.
Nej, man behöver ju inte välja favorit. Som du säger, nästan allt är ju bra på sitt sätt.
Det är så länge sedan vi var på vår 3-veckors på Lesvos, 1991. Mycket har säkert ändrats... eller så har det inte...
Vi själva har ju ändrat oss en del, på den tiden hade vi inte stora krav till komfort. En säng, ett pris omkring 3000 dr för rummet... Idag vill vi inte bara ha en säng, men en SKÖN säng!
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:59.