|
||||
|
||||
Lesvos och maten
Här finns många bra tavernor och det går att äta gott vart man än åker på ön. Jag pratade igår, sen jag bokat min resa för nästa år, med några som besökt Molyvos i år och missat kvinnokoperativet i Petra. För allt vad ni än gör missa inte att äta där på Womens Cooperative som ligger vid hamnpiren i Petra. Bättre än så här blir det väldigt sällan i Grekland.
Annat som ni inte bör missa är att äta färsk fisk i hamnen i Molyvos. Captains Table var nog den bästa när jag var där. Det finns mycket gott att handla med sig hem exempelvis lokaproduerad fetaost, honung, saffran och andra kryddor. Den bästa olivtvålen köpte jag vid klosterbesök. Alla småkyrkorna som låg runt klostret var insvepta i en vacker dimma så det var nästan som att vandra runt i en saga. Eva |
|
||||
|
||||
Sv: Lesvos och maten
Trycker på "like"-knappen!
|
|
|||
|
|||
Vårt tips är Octopus i hamnen, er verklig favorit. Vi var aldrig och åt på kvinnokoperativet i Petra så det måste vi pröva. Tack för tipset.
Om man tar en taxi till Petri på kvällen (om man inte har egen bil), kan man äta mycket gott på tavernan där medan man ser solnedgången över Petra. Äta god fisk på den gamla tavernan i Skala Sikaminia är också trevligt. Nu blir man ju hungrig. Carina |
|
||||
|
||||
Et lite tips: Hvis dere går på kvinnekooperativet, så spør om de har hummer med spaghetti (det hender de har så lite hummer at de ikke setter det opp på menyen, og de vet de får solgt den likevel). Fantastisk måltid til rimelig pris sammenlignet med andre sjømatrestauranter.
|
|
||||
|
||||
Kan verkligen hålla med om att Octopus är mycket bra. Läget är inte heller dumt.
|
|
||||
|
||||
Efter en underbar Kretaresa förra våren längtar jag igen efter den goda grekiska maten. Maten är väldigt viktig för mig under resan och Lesvos låter ju väldigt bra. Få se nu vad man hinner med under en vecka. Mycket, hoppas jag!
/ Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
I Skala Sikaminias åt jag underbart goda räkor. Eva . |
|
||||
|
||||
Har inte kunnat hålla mig borta från Matt Barretts Lesvos-guide. Han tycks vara förtjust i "sardeles pastes", alltså saltade sardiner. Är det någon som har ätit dessa? Vad tycks i så fall?
Så ska man förstås dricka ouzo till det. / Anne |
|
||||
|
||||
Jag har ätit och tycker mycket om det. Överlag så äter vi mycket sardiner på Lesbos, och vi dricker alltid ouzo till. Är hur gott som helst.
|
|
||||
|
||||
Jag äter också sardiner ibland men har inte provat med ouzo till.
Litet tips till er som vill ha en extra god köttfärssås är att lägga i en sardin som får koka med och sakta smäta ner. Obs gör inte som en vän till mig som tog ansjovis istället den har en helt annan kryddning och förhöjer inte smaken på såsen. Eva |
|
||||
|
||||
När du beställer saltade sardiner kan du be att få dom osköljda. Normalt sköljer man dom innan serveringen. Pröva också stekta eller friterade sardiner. På Lesvos dricker jag nästan alltid ouzo till maten. Beställer in en flaska, 20 cl till exempel, och blandar själv med vatten och is. På Kvinnornas i Petra kan du också pröva husets egna marinerade gavros (eller anjovis som vi kallar dom) Utsökt!!
|
|
||||
|
||||
Sardeles pastes er fantastisk gode, men bare hvis de er ferske, og ikke har vært konservert. De skal fiskes om natten, saltes om morgenen, og serveres om kvelden på tavernaene. Da smelter de i munnen når de er perfekte. De serveres gjerne uten hode og skinn, og det finnes en helt spesiell teknikk som benyttes for å skille filetene fra bena. Kelnerne er ivrige etter å demonstrere dette, så det er ikke noe problem.
|
|
||||
|
||||
Anjovis och sardiner är väl inte direkt kryddade, det är fiskens egen smak som skiljer sig markant åt. Är den grillad/friterad så är det väl i princip bara salt o citron och ärt den inlagd så är det väl bara rejält med salt. Marinerade däremot så finns väl en viss kryddning eller smaksättning.
Fick för övrigt ett bra svar när jag frågade Seahorse ägare vilket han tyckte var godast, sardiner eller anjovis? Jag fick svaret att båda är lika goda men olika i smaken, och det är precis så det är |
|
||||
|
||||
Fast jag undrar om sardiner inte är godare om man jämför den grillade varianten?
|
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
I Norge er det vi kaller ansjos laget av brisling, som jeg tror er det samme som svensk skarpsill.
|
|
||||
|
||||
Att smaka på saltade sardiner med ouzo tycker jag låter väldigt intressant! Hoppas det finns färska sardiner när vi är på Lesvos i maj.
Men hur är det med vin på Lesvos? Jag läste att det tidigare fanns mycket vinodling, men odlingarna drabbades av sjukdom. Hur lätt är det att få tag på vin från Lesvos i dagens läge? Någon som kan rekommendera något? Retsina tillverkar man väl inte där? / Anne |
|
||||
|
||||
Någonstans har jag läst att det finns en vingård i Chiria (stavning osäker) ska kolla upp det med en grekisk vän som säljer olivolja och honung från ön. Han är inte från Lesbos men har bra kontakter där. Jag vet också att det varit problem med olivoljeproduktionen 2013 både där och på andra ställen i Grekland.
Eva |
|
||||
|
||||
Matt Barrett skriver i sin guide om Lesvos att det finns en vingård som heter "Methymneos". Så få se om vin därifrån finns på någon taverna. Vill gärna både äta och dricka lokalproducerat! Och kanske man inte orkar med ouzo hela tiden.
/ Anne |
|
||||
|
||||
Citat:
Eva |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|